غذای خزندگان خانگی چیست؟

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ نگهداری و مراقبت از خزندگان به طرز شگفت‌انگیزی جالب و سرگرم‌کننده است، چه لاک‌پشت باشد چه مار. در نگهداری از آنها باید دقت زیادی بعمل آورده و به خوراک این همرم‌های فلس‌دار بسیار اهمیت دهید.

حدود ۹۵۰۰ گونه مختلف از خزندگان وجود دارند، که برخی مانند کروکدیل‌ها گوشت‌خوار و برخی دیگر چون لاک‌پشت‌ها گیاه‌خوار هستند. بنابراین یک رژیم غذایی خاص برای همه خزندگان پاسخگو نیست.

ازین‌رو باتوجه به گونه و نوع خزنده خود زمانی را صرف مطالعه و تحقیق درمورد یافتن رژیم غذایی مناسب نمایید. یک رژیم غذایی مناسب با ترکیبی از غذاهای تازه به‌همراه پلت و مکمل‌ها می‌تواند به حفظ سلامت خزنده شما کمک کند.

رژیم‌های غذایی مختلف برای خزندگان خانگی گوناگون

هرکدام از خزندگان رژیم غذایی خاص خود را می‌طلبند. در این بخش، به برخی از غذاهای مصرفی آن‌ها می‌پردازیم تا بدانیم به‌طور کلی چه می‌خورند.

غذای مارها

اغلب مارها گوشت‌خوار یا حشره‌خوار می‌باشند. آن‌ها باید گوشت بخورند و معمولاً نیازی به مصرف میوه و سبزیجات نخواهند داشت. عموماً موارد زیر غذای مارها را تشکیل می‌دهد:

- حشرات گوناگون

- جوندگان

- سایر خزندگان

- پرنده‌ها

- پستانداران

- تخم ‌پرنده، گرچه زیاد شایع نیست

در بیشتر موارد از جوندگان برای تغذیه مارهای خانگی استفاده می‌شود، زیرا بیش از بقیه موارد در دسترس هستند. جوندگان می‌توانند به‌صورت زنده یا منجمد مصرف شوند، مارها در سنین مختلف به میزان و نوع غذای متفاوتی نیاز دارند.

تغذیه مار

بعضی از مارها تنها از طعمه‌های متحرک تغذیه می‌کنند. بنابراین، اگر یک مار گوشت‌خوار دارید باید منبع دائمی برای تهیه جوندگان داشته باشید. علاوه بر این اگر توان دیدن خورده شدن موش‌های منجمد یا زنده را توسط مار خانگی ندارید، هرگز مارهای گوشت‌خوار را برای نگهداری انتخاب نکنید!

اگر توانایی پرورش جوندگانی که قرار است بعنوان خوراک مار مصرف شوند را ندارید، می‌باید هزینه بسیار زیادی را برای تهیه آنها بپردازید. گونه‌های مار مانند مار ذرت (Corn Snakes) و پایتون (Python Snakes) از جمله مارهای گوشت‌خوار می‌باشند.

تغذیه مار

غذای مارمولک

مارمولک‌ها گونه‌ها و انواع بسیار مختلفی دارند. بیشتر مارمولک‌های کوچک حشره‌خوارند؛ با این همه، برخی گونه‌‌های مارمولک می‌توانند گیاه‌خوار (سبزیجات) یا همه‌چیزخوار (گوشت و سبزیجات) نیز باشند. بعضی از مارمولک‌های بزرگ و سوسمارها شکارچی واقعی هستند و به‌راحتی از پستانداران بزرگ تغذیه می‌کنند، اما نگهداری آن‌ها به عنوان حیوان خانگی رایج نیست.

رژیم غذایی مارمولک

اگر کشتن جیرجیرک‌ و خورده شدن آن توسط خزنده، برای شما راحت‌تر از موش است، نگهداری از مارمولک‌های حشره‌خوار می‌تواند انتخاب مناسب‌تری باشد.

معمولاً مارمولک‌ها در طبیعت زندگیشان و حیات‌وحش از موارد زیر تغذیه می‌کنند:

- انواع کرم، عنکبوت، سوسک، مگس و حشرات دیگر

- سایر حیوانات کوچک مانند پرندگان کوچک، موش‌های کوچک یا مارمولک‌های کوچک‌تر

- تخم‌ پرنده‌ها

- میوه‌ و سبزیجات

- شکار بزرگ‌‌تر بسته به اندازه مارمولک

رژیم غذایی دقیق مارمولک‌ها نسبت به نوع‌شان تغییر می‌کند.

بیشتر نگهدارنده‌های مارمولک، جانور خود را با جیرجیرک، کرم خاکی یا کرم وکس (Wax worms) تغذیه می‌کنند.

یافتن جیرجیرک در پت‌شاپ‌ها معمولاً راحت است، ازین‌رو گزینه خوبی برای تغذیه مارمولک‌های خانگی خواهند بود. با این حال درنظر داشته باشید که اگر خزنده خانگی خود را تنها با جیرجیرک ‌تغذیه کنید، ممکن است دچار سوءتغذیه گردد.

مارمولک‌های حشره‌خوار شامل آنول (Anole)، جکوی پلنگی (Leopard Gecko) و سقنقور دم بلند (Skink) هستند. ایگواناها، که گونه‌ای از مارمولک‌ها می‌باشند، اغلب گیاه‌خوار هستند. اژدهای ریش‌دار (Bearded dragon) و سقنقورهای زبان آبی همه‌چیزخوارند.

رژیم غذایی مارمولک

بیشتر بدانیم:
چه غذاهایی برای خزندگان خانگی مناسب است؟
بیماری‌های شایع لاک‌پشت گوش قرمز
لوازم زندگی ایگوانا

غذای لاک‌پشت

لاکپشت‌های خانگی یکی از آرام‌ترین خزندگان می‌باشند، آنها معمولاً گوشت یا حشره نمی‌خورند. این حیوانات باتوجه به کندی سرعتشان ترجیح می‌دهند چیزهایی را بخورند که قادر به دویدن نباشند؛ از جمله:

- کاهو، چغندر سبز، سبزیجات برگ‌دار

- انواع میوه‌‌ها شامل سیب، خربزه و انبه

- گل‌ها

- انواع زیادی از دیگر سبزیجات

- برخی از لاکپشت‌‌های آبی از ماهی‌ها و حشرات تغذیه می‌کنند.

اگر ازینکه با تغذیه حیوان خانگی خود موجب مرگ حیوان دیگری شوید شمارا ناراحت می‌کند؛ لاک‌پشت‌های دریایی و خشکی‌زی گیاه‌خوار می‌توانند گزینه مناسبی برای شما باشند.

لاکپشت خانگی

رایج‌ترین انواع لاکپشت‌های خانگی عبارتند از لاکپشت خشکی‌زی روسی (Russian tortoise) که گیاه‌خوار بوده و لاکپشت گوش قرمز (Red-eared slider) که همه‌چیزخوار می‌باشد.

غذای لاک پشت

آیا خزندگان نیاز به مکمل دارند؟

اغلب خزندگان خانگی نسبت به زندگی در حیات‌وحش از تنوع غذایی کمتری برخوردارند. برای نمونه، بیشتر نگهدارنده‌ها برای تغذیه آنول‌ها از جیرجیرک و برای تغذیه مار ذرت از موش استفاده می‌کنند.

موش‌ها نیز تنوع غذایی زیادی دارند که همین باعث می‌شود کیفیت آنها تغییر کند؛ اگر موش‌ها در طول عمر خود تنها با پلت‌های ساده تغذیه شده باشند، خوراک مغذی‌ای برای مار شما نخواهند بود.

سوءتغذیه در خزندگان می‌تواند باعث تضعیف استخوان‌ها، افزایش آسیب‌پذیری در برابر بیماری‌ها و کاهش طول عمر آنها گردد. پلت‌ها یکی از گزینه‌های عالی برای افزایش ارزش رژیم غذایی خزندگان خانگی است، مخصوصاً اگر حیوان گیاه‌خوار و همه‌چیزخوار باشد. یک رژیم غذایی متعادل باعث افزایش طول عمر و کیفیت زندگی حیوان خانگی خواهد شد. با این‌حال حتی اگر ترکیبی از پلت و غذای تازه نیز مصرف کنید باز هم بسیاری از خزندگان و حیوانات خانگی به مکمل نیاز خواهند داشت.

نوع مکمل غذایی مورد نیاز حیوان، به نوع و گونه خزنده خانگی شما بستگی دارد.

بعضی از نگهدارنده‌های خزندگان از جیرجیرک و موش‌ برای مکمل رژیم غذایی استفاده می‌کنند، جیرجیرک‌ها را به صورت پودر مکمل تهیه کرده و آن‌را به میوه و سبزیجات می‌افزایند. همچنین می‌توان مکمل‌های غذایی را به آب اضافه کرد.

در جمع‌بندی کلی این نوشته باید بگوییم که روش‌های مختلفی برای اطمینان از کیفیت رژیم غذایی خزنده وجود خواهد داشت اما مهم‌ترین چیز، شناخت کامل گونه‌هایی است که نگهداری می‌کنید و تحقیق در زمینه نیازها و بهترین رژیم غذایی است که حیوان می‌تواند داشته باشد.

منبع: مجله اینترنتی پت‌ها