خرگوش هوتوت کوتوله

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ شهرت خرگوش نژاد هوتوت کوتوله (Dwarf Hotot) نیز مانند خرگوش‌های هلندی، به رنگ خاص آنان باز می‌گردد. این خرگوش به طور کامل سفید بوده و فقط هاله کوچکی در اطراف چشمانش رنگی است و از همین‌رو گاهی آن را به نام «چشم فانتزی» نیز می‌شناسند.

این نژاد گوش‌هایی صاف و ایستاده داشته و وزنی بین 500 گرم تا 1.2 کیلوگرم دارند. چشم‌هایی به رنگ قهوه‌ای تیره و گردنی بسیار کوتاه دارند. پوشش آنها کوتاه و متراکم و سفید رنگ است و تنها در اطراف چشم نوار نازک تیره رنگی دیده می‌شود. در برخی از خرگوش‌های هوتوت نقطه‌ای سیاه در گوش یا نقطه‌ای آبی در هاله اطراف چشم دیده می‌شود. میانگین طول عمر آنها بین 7 تا 10 سال است و فضای بسیار کمی برای نگهداری نیاز دارند.

با اینکه آنان را می‌توان حیواناتی معاشرتی دانست اما گاهی اوقات بدخلق می‌شوند. اگر بتوانید با این دوره‌ی زودگذر بدخلقی کنار بیایید، خرگوش هوتوت کوتوله پاسخ شما را با عشق و محبت خواهد داد.

نکات جذاب خرگوش‌های هوتوت اندازه کوچک و چشم‌های تیره و خاص آنهاست. جثه ریز این خرگوش و اینکه به راحتی در یک دست جای می‌گیرند از آنها همراهان فوق‌العاده‌ای ساخته است.

ظاهر خرگوش هوتوت کوتوله

خلق و خوی خرگوش هوتوت

خرگوش‌های هوتوت بازیگوش و موذی بوده و شخصیت‌های متفاوت زیادی دارد. بسیار باهوش است و همیشه راهی برای سرگرم کردن خود پیدا می‌کنند، همیشه کارهایی می‌کنند که شما را به خنده وامی‌دارد. او می‌تواند تمام روز با یک اسباب‌بازی ساده مثل توپ پینگ پنگ یا یک جعبه مقوایی خود را سرگرم کند، با این‌حال نیاز به توجه داشته و باید روزانه او را از قفس بیرون آورده و با او بازی کنید.

حیواناتی بسیار بامحبت و مهربان بوده و خلق بازیگوشی این خرگوش‌ها از آنها یک حیوان خانگی عالی می‌سازد. با کودکان بسیار خوب هستند، خرگوش‌های کوتوله هوتوت مانند دیگر خرگوش‌ها هرکدام شخصیت خاص خود را داشته و توجه خاص خود را از طرف صاحبش درخواست می‌کند. اما اکثر آنها دوست دارند که نوازش شوند و برخی تنها ازینکه بر روی زانوی شما بنشینند لذت می‌برند. 

حیوانات بسیار اجتماعی هستند و هر موقع که در قفسش را باز کنید با اشتیاق بیرون می‌پرد تا با شما بازی کند. وقتی حیوان آزاد است دائماً مراقب باشید تا سیم‌ها یا اشیای دیگر را نجود. بسیار آموزش‌پذیر بوده و به‌راحتی یاد می‌گیرد که کنار شما بماند یا روی پایتان بنشیند.

خلق و خوی خرگوش هوتوت

آراستن

کوتوله هاتوت نیاز کمی به آراستن دارد، تنها برای جلوگیری از تشکیل گلوله‌های مویی و بروز انسداد روده، باید موهای اضافه بدن او را به‌صورت هفتگی با کمک یک شانه نرم یا دست مرطوب جمع کنید.

تشکیل گلوله‌های مویی و انسداد روده در این نژاد خرگوش بسیار متداول است، از نشانه‌های این عارضه می‌توان به این موارد اشاره کرد: کاهش اشتها و مدفوع سفت و درهم تنیده است. استفاده از ملین‌ها برای رفع توپ‌های مویی موثر است. برای پیشگیری مرتب موهای اضافه بدن خرگوش را جمع کنید تا وقتی خودش را لیس میزند موها وارد بدنش نشود.

بیشتر بدانیم:
اهمیت شانه زدن موی خرگوش
مراقبت از دندان در جوندگان

چشمهای خرگوش کوتوله هوتوت

نگهداری از خرگوش کوتوله هوتوت

اجازه ندهید اشتهای بی‌اندازه آنها شما را گول بزند، هوتوت‌ها خرگوش‌های کوچکی هستند که تنها به یک‌چهارم پیمانه از پلت خرگوش در روز نیاز دارند، اما اگر بیشتر به آنها غذا بدهید قادرند همه آن را بخورند. علاوه بر غذای اصلی از خوردن هویج و جوی پرک بعنوان تشویقی نیز لذت می‌برند.

یک قفس 60×60 یا 45×60 برای این خرگوش‌های کوچک مناسب است و به‌راحتی می‌تواند در آن حرکت کرده و بازی کند.

مانند دیگر خرگوش‌ها باید مراقب دندان این نژاد نیز باشید تا از رشد بیش ازحد آن جلوگیری کنید. اگر دیدید که دندان‌هایش را به قفس می‌کشد یا هنگام غذا خوردن مشکل دارد باید او را نزد دامپزشک ببرید. کوتاه کردن دندان‌ها هر 6-8 هفته لازم است.

تاریخچه خرگوش هوتوت کوتوله

تاریخچه خرگوش هوتوت

در اصل گونه بزرگ‌تر خرگوش هوتوت، سابقاً «بلان دی هوتوت» نام داشت که دارای خز سفید و چشمانی مشکی بود. آنان در اوایل سال ۱۹۰۰ میلادی به منظور استفاده از گوشت و پوستشان پرورش می‌یافتند اما با گذشت زمان، گوشت و پوست این خرگوش محبوبیت خود را از دست داد و سپس مردم به نگهداری از این خرگوش به عنوان حیوان خانگی روی آوردند. در آن زمان محبوبیت نژاد خرگوش‌های کوتوله نیز رو به افزایش بود و بنابراین پرورش خرگوش‌های هوتوت کوتوله رواج یافت.

بازی با خرگوش هوتوت

منبع: animal-world

مترجم: مهسا احمدزاده