بازدهی گاوهای شیری نژاد جرزی و هلشتاین

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ خوراک دام به عنوان بالاترین هزینه، بین 52 تا 58درصد کل هزینه تولید شیر را تشکیل می‌دهد. بازده تبدیل خوراک یک شاخص با ارزش برای ارزیابی سودآوری گله است. علاوه بر تولید شیر و ماده خشک مصرفی (DMI)، عوامل دیگری مانند: ژنتیک، نژاد، سن، دوره شیردهی، وضعیت آبستنی، وزن بدن، تغییرات وزن بدن و اندازه جثه بدن در میزان این شاخص موثر هستند.

نیازهای پرورش دام خود را بیابید.

دانشمندان دانشگاه کورنل اظهار می‌دارند که بهبود در بازده غذایی می‌تواند تحت تاثیر تغییرات هضم و جذب مواد معدنی، احتیاجات نگهداری، بهره‌وری از انرژی قابل متابولیسمی برای تولید یا اختصاص مواد مغذی قرار گیرد.

گزارش‌های اخیر نشان می‌دهند که گاو‌های جرزی در مقایسه با گاوهای هلشتاین دارای بعضی از مزایای آناتوم ‌یا فیولوژیکی هستند. همچنین تحقیقات انجام گرفته با استفاده از مدل‌های کامپیوتری توسط دانشگاه ایالتی واشنگتن گزارش می‌کند که وقتی دو نژاد جرزی و هلشتاین در دامنه آسایش حرارتی قرار می‌گیرند، جمعیت گاو جرزی برای تولید مقدار پنیر یکسان نسبت به هلشتاین مقدار 20درصد خوراک کمتری احتیاج دارد. محققان دانشگاه ایالتی واشنگتن تاکید دارند که گاوهای جرزی نسبت به هلشتاین به لحاظ وزن کمتر و درصد چربی و درصد پروتئین بالاتر شیر، پر بازده‌تر هستند.

براساس گزارشها، نژاد هلشتاین هنوز نژاد غالب گاوهای شیری در ایالات متحده است. تفاوت معنی‌داری هم در جمعیت این نژاد در بین سال‌های 1996 و 2007 به وجود نیامده است. این نژاد به ترتیب 94/4 و 92/2 درصد جمعیت‌ها را در سال 1996 و 2007 تشکیل داده‌اند. نژاد جرزی یکی از نژادهای اصلی است که فقط در 3/5درصد گاوداری‌های ایالات متحده وجود دارد.

آیا بین دو نژاد جرزی و هلشتاین تفاوتی وجود دارد؟

متاسفانه، تحقیقاتی که بتواند بازده ژنتیکی جرزی و هلشتاین را از طریق کالری متری تنفسی مورد ارزیابی قرار دهند نادر هستند. این فرآیند میزان مصرف اکسیژن، میزان آزادسازی دی‌اکسید کربن و انرژی آزاد شده را در شکل حرارت ارزیابی می‌کند. توازن انرژی با استفاده از یک جیره کاملا مخلوط (TMR) حاوی 50درصد علوفه، 50درصد کنسانتره در طول یک دوره شیردهی کامل بر روی گاوهای شیرده چندشکم‌زا از طریق اتاقک تنفسی در مرکز تحقیقات منابع طبیعی بلتسویل مورد بررسی قرار گرفت.

محققان مربوطه برای استفاده از انرژی در روزهای 49، 154 یا 271 روز شیردهی تفاوت‌های نژادی گزارش نکردند. علاوه بر آن، میزان دفع کود در نژاد جرزی کمتر بود. گاوهای جرزی میزان 35درصد فضولات کمتری نسبت به هلشتاین دفع کردند. با این حال، این تفاوتها در دفع کود به واسطه وجود تفاوت در وزن آنها (وزن 425 در برابر 630 کیلوگرم به ترتیب برای جرزی و هلشتاین) و میزان مصرف روزانه که تفاوت در قابلیت هضم یا جذب مواد مغذی را ایجاد می‌کند، حاصل شد.

وقتی قابلیت هضم ماده خشک و کل تولید فضولات بر اساس واحد وزن بدن بیان شود، این شاخص‌ها تحت تاثیر عامل نژاد، بی‌اثر خواهد بود. مطالعات دیگری در انگلستان و ایالات متحده آمریکا برای مقایسه ظرفیت هضمی جرزی در مقایسه با هلشتاین انجام شده است و هیچکدام از این مطالعات تفاوت‌هایی را کشف نکرده‌اند. از آنجا که جثه نژاد هلشتاین بزرگ‌تر از نژاد جرزی است، میزان مصرف خوراک و تولید شیر آن بالاتر است. یک مطالعه دانشگاهی مرتبط به ترتیب میزان مصرف ماده خشک را برای هلشتاین و جرزی به میزان 3/22 و 4/16 کیلوگرم گزارش کرد. هنگامی‌که ظرفیت مصرف خوراک به صورت انرژی خالص به ازای هر کیلوگرم وزن زنده متابولیکی (میانگین وزن بدن به توان 75/0) در نظر گرفته شد، هیچ تفاوت نژادی بین جرزی و هلشتاین یافت نشد. در پژوهش انجام شده در دانشگاه اوهایو، بر اساس تولید شیر تصحیح شده برای 4درصد چربی، گاوهای هلشتاین 6/8 کیلوگرم از گاوهای جرزی بیشتر شیر تولید کردند. (6/30 در مقابل 23/8 کیلوگرم).

در این آزمایش با این حال، میزان خروج انرژی از طریق شیر به ازای وزن زنده متابولیکی، تفاوتی را بین این دو نژاد نشان نداد. مشابه همین نتیجه، در یک مطالعه جدیدتر در دانشگاه ریدینگ، پژوهشگران گاوهای شیرده جزری و هلشتاین را در سومین شکم زایش مقایسه کردند و تفاوتی را از نظر میزان تولید انرژی شیر به ازای وزن متابولیکی در جزری و هلشتاین نیافتند. بنابراین، می‌توان پذیرفت که ظرفیت تولید شیر در این دو نژاد یکسان است. پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا وزن نسبی بافتها و اعضا بدن هلشتاین را به صورت درصدی از وزن گاوهای جرزی مورد ارزیابی قرار دادند. وزن نسبی پوست و ریه‌ها تفاوت‌های معنی‌داری نشان داد. با فرض وزن یکسان، پوست و ریه‌ها انتظار می‌رفت که در نژاد هلشتاین در مقایسه با جرزی به ترتیب برای پوست و ریه‌ها 27 و 21درصد سنگین‌تر از جرزی باشد. سایر تفاوت‌های نژادی در خصوص وزن کبد، بافت پستانی و بافت‌های دستگاه گوارش تفاوت معنی داری نشان ندادند.

وزن نسبی یکسان بافت‌ها در خصوص بافت‌های دستگاه گوارش و بافت پستانی می‌تواند توضیح دهد که میزان مصرف خوراک، قابلیت هضم و ظرفیت تولید شیر این دو نژاد عملا مشابه است.

بیشتر بدانیم: صد قانون کاربردی در تغذیه گاوهای شیری (بخش اول)

خلاصه میانگین گله‌ها در برنامه‌های آزمایشگاهی بهبود دام

آزمایشگاه برنامه بهبود حیوان نشان می‌دهد که میانگین تولید شیر روزانه 8/3میلیون گاو هلشتاین برابر 29/54 کیلوگرم شیر با 3/66 چربی و 3/80 درصد پروتئین می‌باشد. اطلاعات عملکردی حاصل از 244،373 راس گاو جرزی به طور متوسط روزانه 21/16 کیلوگرم شیر دارای 4/77درصد چربی و 3/64درصد پروتئین را نشان می‌دهد. به علاوه، ترکیب اسید‌های چرب شیر در جرزی و هلشتاین یکسان نیست. چربی شیر گاو جرزی حاوی اسیدهای چرب زنجیره کوتاه بیشتری است که در بافت پستانی ساخته می‌شود و همچنین حاوی اسیدهای چرب زنجیره بلند کمتری است که از اسیدهای چرب در حال گردش حاصل می‌شود (از منبع چربی‌های خوراکی یا چربی در حال سوخت و ساز بدن). این علتی است که چرا چربی شیر گاو جرزی نسبت به نژادهای دیگر سفت‌تر است.

این موضوع نشان‌دهنده تفاوت اصلی در سوخت وساز مواد معدنی در بین نژادهاست. بازده خوراک گاوهای شیرده به طور سنتی به صورت میزان تولید شیر نسبت به مصرف خوراک تعریف می‌شود. نتایج مقایسه‌ای بازده انرژی گاوهای جرزی و هلشتاین از آزمایش‌های تولیدی به نظر می‌رسد که تکرار ناپذیر (ناپایدار) باشد.

در این مطالعات تولید شیر به صورت مواد جامد شیر، تصحیح شده بر اساس چربی یا انرژی شیر بیان شد، در حالی که میزان مصرف خوراک براساس خوراک یا میزان انرژی خالص محاسبه شد. مقایسات، ناپایدار هستند فقدان واحدهای استاندارد برای محاسبه بازده غذایی، مقایسه‌های لازم را بین آزمایش‌های انجام شده دشوار می‌سازد. به همین علت، بازده غذایی گاوهای جرزی که در جدول بیان شده است به صورت مقایسه درصدی نسبت به گاوهای هلشتاین آورده شده است. تمام این مطالعات در شرایط پرورشی صنعتی بسته انجام شده که با خوراک کامل تغذیه شدند. بعضی از مطالعات بازده بیشتری را برای جرزی گزارش می‌کنند (2 تا 11درصد). با این حال، سایر مطالعات تفاوت‌هایی را در بازده انرژی در بین نژادها و حتی بازده غذایی بیشتر را برای گاوهای هلشتاین گزارش کردند (7 تا 20درصد). مطالعه‌ای در دانشگاه تگزاس تفاوتی را بین نژاد هلشتاین و جرزی در 100 روز اول شیردهی نشان ندادند. اما در 100 روز دوم، گاوهای هلشتاین از نظر بازده غذایی، برتری نشان دادند. بر اساس بررسی منابع علمی، مدارک کافی وجود ندارد که تفاوت نژادی از نظر بازده انرژی بین نژادهای جرزی و هلشتاین پرورشی در شرایط بسته پیشنهاد دهد. در مجموع، اطلاعات مقایسه‌ای برای بازده غذایی در بین نژادهای گاو شیری محدود است، بنابراین، پژوهش‌های بیشتری نیاز است تا افت‌های انرژی را از طریق حرارت اندازه گیری کنند.

مقایسه نژاد جرزی و هلشتاین

منبع: دستچین