وتی‌ژل

به گزارش «سرویس آموزشی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ یک موسسه آمریکایی ژلی را تولید کرده که می‌تواند در زمان بسیار کوتاهی خونریزی‌های شدید را متوقف کند. هنگامی‌که خونریزی از یک زخم عمیق آغاز می‌شود، توقف هرچه سریعتر آن مهمترین اولویت است. «سانریس» یک موسسه آمریکایی فعال در حوزه بیوتکنولوژی دست به تولید ژلی معجزه‌گر زده که می‌تواند به شکل بسیار سریعی خونریزی را در هر نقطه از بدن متوقف کند.

این ژل با نام وتی ژل (VetiGel) هم‌اکنون به مرحله تولید رسیده و در قدم نخست راهی کلینیک‌های دامپزشکی شده است. شاید در نگاه نخست وتی ژل را مانند یک بانداژ و نوار زخم لیکوئیدی تصور کنید، اما ژل جدید پا را فراتر گذاشته و علاوه بر زخم‌های معمولی روی پوست، از خونریزی اعضای درونی بدن نیز جلوگیری می‌کند.

وتی ژل می‌تواند در اتاق عمل برای جلوگیری از خونریزی زخم‌های عمیق و یا در عملیات پلیسی و در میادین جنگی کاربردهای گسترده‌ای داشته باشد.

ژل توقف خونریزی

موسس این استارتاپ، جو لاندولینا این ژل گیاهی را به گونه‌ای تولید کرده که قادر است در کمتر از 20 ثانیه زخم‌های عمیق را مسدود کند. ایده ساخت این ژل نخستین بار سال 2011 و در زمان تحصیل به ذهن لاندولینا رسید و پس از شناخت ورژن اولیه آن توانست جایزه برتر دانشگاه در حوزه اختراعات را بدست بیاورد.

در مصاحبه‌ای که وی با بلومبرگ داشت، ساختار و نوع عملکرد وتی ژل را بر اساس بلوکه‌ها یا قطعات لگو می‌داند. این قطعات پلیمری گیاهی در صورت قرارگیری بر روی هر جسمی می‌توانند بنابر ساختمان آن کنار یکدیگر قرار گرفته و جراحت باز شده را ببندند. همین ساختار ویژه عاملی برای بسته شدن سریع جراحات سنگین است.

وتی ژل

عمراحمد نائب رییس بخش مهندسی این استارتاپ نیز می‌گوید که بهترین محصولات کنونی بین 5 تا 10 دقیقه خونریزی را متوقف می‌کند، درحالی که وتی ژل در کمتر از یک دقیقه این عمل را انجام می‌دهد. ژل تازه اختراع شده هنوز برای انسان‌ها آماده نیست و تا دریافت تأییدیه FDA آمریکا فاصله دارد، اما می‌توان از هم اکنون آینده بسیار درخشان این محصول را در بازار تصور کرد. سانریس مذاکراتی را با مسئولین نظامی ایالات متحده برای استفاده از این ژل‌ها نیز آغاز کرده است.

منبع: ماهنامه هدهد