تولید یک هشتم شترمرغ جهان در ایران/ جای خالی صنایع تبدیلی برای فرآوری پوست

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ معاون بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) درباره وضعیت شترمرغ در ایران و جهان گفت : شترمرغ از پرندگانی است که از دو دهه گذشته نخستین محموله آن از آفریقای جنوبی به کشور وارد شد و دوره رشدی مناسبی را طی کرد.

حسن رکنی افزود : کشورهای آفریقای جنوبی و زیمبابوه از پرورش دهندگان اصلی این جاندار هستند و پس از آن کشورهایی همچون انگلستان، استرالیا، کانادا و آمریکا در رده دوم پرورش و کشورهای اروپایی در رده سوم قرار دارند.

وی خاطرنشان کرد : ایران و کشورهای آسیایی از قبیل ترکیه، پاکستان و چین در رده چهارم پرورشی دنیا قرار دارند و کشورهای اروپای شرقی، روسیه و هند جزو دسته پنجم هستند.

رکنی با اعلام اینکه تعداد کل شترمرغ های دنیا حدود 800 هزار قطعه است، ادامه داد: 50 درصد این تعداد در کشور آفریقای جنوبی قرار دارد. یعنی به ازای هر نفر سکنه این کشور، 10 قطعه شترمرغ وجود دارد.

وی تصریح کرد : کشور آفریقای جنوبی حدود 49 میلیون نفر جمعیت دارد و 400 هزار قطعه از شترمرغ های جهان را در خود جای داده است، در حالی که در ایران 100 هزار قطعه از کل 800 هزار قطعه ای شترمرغ دنیا وجود دارد.

تولید 12.5 درصدی گوشت شترمرغ در ایران

معاون بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی یاد آور شد : بر اساس گزارش‌های دریافت شده، حدود 12.5 درصد از کل تولید گوشت شترمرغ دنیا در ایران انجام می شود که این عدد در مقایسه با آنکه ایران 1.1 درصد از جمعیت دنیا را در بر دارد، عدد مناسبی است.

رکنی تأکید کرد : حدود 30 هزار شترمرغ مولد در دنیا وجود دارد و ایران با دارا بودن شش هزار و 400 قطعه جزو رده دوم تولید کنندگان مولد است.

وی اظهار داشت : کشور نامیبیا با دارا بودن چهارهزار و زیمبابوه با دارا بودن سه هزار قطعه در رده های بعدی شترمرغ مادر قرار دارند.

رکنی همچنین گفت : بیشترین ارزش اقتصادی شترمرغ از پوست آن است، اما متأسفانه صنایع فرآوری کننده آن در کشور ما وجود ندارد و قسمت اعظم درآمد تولید کنندگان داخلی از گوشت آن است، در حالی که در دنیا این روند برعکس است.

سهم اقتصادی شترمرغ در ایران برعکس جهان است

معاون بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در ادامه افزود : سهم اقتصادی تولید شترمرغ در دنیا 30 درصد از گوشت، 70 درصد از پوست و پر است، در حالی که در ایران 65 درصد از سهم اقتصادی مربوط به گوشت، 20 درصد پوست و 15 درصد از پر آن است.

وی خاطرنشان کرد : لازم است که بخش خصوصی در زمینه فرآیند تکمیلی بیشتر وارد شده و برای ایجاد ارزش افزوده بیشتر در این بخش اقدامات بیشتری صورت گیرد تا پوست شترمرغ در داخل کشور فرآوری شده و با ارزش افزوده صادر شود.

رکنی ادامه داد : با توجه به نوپا بودن صنعت شترمرغ در کشور، لازم است که صنایع وابسته آن نیز رشد کند.

وی تصریح کرد: رشد صنایع فرآوری در کشور خیلی پیچیده نیست و تنها باید حضور بخش خصوصی در این قسمت پررنگ تر شود.

رکنی یادآور شد : تولید گوشت شترمرغ در دنیا حدود 24 هزار تن برآورد شده است که هشت هزار و 700 تن آن تجارت جهانی می شود، یعنی حدود 30 درصد از این صنعت تولیداتش در پروسه تجارت قرار دارد.

وی با اعلام اینکه گوشت شترمرغ دارای ویژگی‌های بهداشتی ممتازی نسبت به سایر گوشت ها است، تأکید کرد : از لحاظ مزه، گوشت این حیوان نزدیک به گوشت قرمز بوده، اما محدودیت های مصرف گوشت قرمز همچون چربی و کلسترول بالا را ندارد.

رکنی اظهار داشت : دوره پرورش شترمرغ گوشتی حدود یک سال تا 15 ماه است و وزن شترمرغ زنده 120 کیلوگرم است که حدود 35 درصد آن را گوشت تشکیل می دهد و سایر ملزومات ازجمله گوشت، پوست و امحاء و احشاء نیز برای صادرات ارزش افزوده ایجاد می کند.

گوشت شترمرغ معادل گوشت قرمز، اما به دور از چربی های گوشت گوسفندی

معاون بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی همچنین گفت : از لحاظ قیمتی نیز قیمت گوشت شترمرغ معادل گوشت قرمز است و از آنجا که این جاندار بسیار قانع است، می تواند در مناطق خشک که خشونت طبیعی در آنها بالا است، رشد کرده و به وزن اقتصادی برسد.

وی در ادامه افزود : غذای شترمرغ همچون نشخوارکنندگان و طیور است و می تواند از علوفه و کنسانتره استفاده کند.

رکنی خاطرنشان کرد: معتقدیم که شترمرغ می تواند واحدهای صنعتی زیادی را در قالب زنجیره تولید شامل شود، به گونه ای که بزرگ ترین واحد تولید کننده شترمرغ در استان فارس دارای بخش هایی همچون مرغ مادر، پرورش جوجه گوشتی، کشتارگاه و تفکیک قطعات است.

وی ادامه داد : این واحد به دنبال واردات ژن های جدید و انجام فعالیت های اصالح نژادی است تا بتواند بهره وری تولید را افزایش دهد و از ایجاد هم خونی در گله ها جلوگیری کند.

معاون بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد : در حال حاضر 82 واحد در سطح کشور به فعالیت پرورش شترمرغ مشغولند که ظرفیتی معادل شش هزار و 415 قطعه دارد.

رکنی یادآور شد : 139 واحد گوشتی در کشور وجود دارد که 82 هزار و 630 قطعه تولید می کند.

وی تأکید کرد : تعدادی از واحدها نیز پروانه تأسیس گرفتند، اما هنوز به بهره برداری نرسیده اند و تعداد آنها حدود 11 هزار واحد است که با اضافه شدن آنها به تولید، ظرفیت به 140 هزار قطعه شترمرغ گوشتی می رسد؛ یعنی به بیش از 200 هزار واحد گوشتی در کشور می رسد.

رکنی اظهار داشت : قسمت عمده تولید شترمرغ در 12 استان کشور است که بیشترین آنها در استان سمنان با یک هزار و 250 قطعه شترمرغ مادر و شش هزار قطعه گوشتی، سپس اصفهان با یک هزار و 80 قطعه مادر و یک هزار و 450 قطعه گوشت و استان البرز با 560 قطعه مادر و 10 هزار و 790 قطعه گوشتی در رده های بعدی قرار دارند.

وی همچنین گفت : مابقی استان ها شش هزار و 615 قطعه شترمرغ مادر و 82 هزار قطعه گوشتی را شامل هستند.

رکنی در پایان افزود : ظرفیت کل بهره برداری کشور شش هزار و 415 قطعه مادر و 82 هزار و 630 قطعه گوشتی است.

منبع : مجله خوشه