شیوع بیماری آنتروتوکسمی دامی با تغییرات فصلی

به گزارش فارس مهدی بمان‌دشتی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در فهرج اظهار داشت: تغییر فصل، تغییرات آب و هوایی و تغییر جیره دام‌ها را به دنبال دارد که سبب شیوع بیماری آنتروتوکسمی در جمعیت دام سبک می‌شود که انجام واکسیناسیون آنتروتوکسمی با تغییر فصل الزامی است.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت: در فصل بهار و پاییز با توجه به تغییرات آب و هوایی و تغییر نوع پوشش گیاهی بیماری آنتروتوکسمی در دام‌ها افزایش می‌یابد و از آنجا که این بیماری یکی از اصلی‌ترین علل تلفات دام سبک در شهرستان است به دامداران توصیه می‌شود در این فصول برای تهیه واکسن آنتروتوکسمی به مراکز بخش خصوصی مراجعه کنند.

بمان‌دشتی عنوان کرد: عامل بیماری آنتروتوکسمی یا قلوه نرمی باکتری به نام کلستریدیوم پرفرینجنس است که با آزادسازی توکسین سبب بروز بیماری می‌شود.

وی تصریح کرد: این بیماری با علائمی چون درد ناحیه شکم، زمین‌گیری، ترشح بزاق، تشنج، انباشتگی و پرخونی شکمبه و شیردان، پرخونی روده‌ها و قلوه نرمی و مرگ ناگهانی همراه است.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج با بیان اینکه واکسیناسیون دام‌ها، آموزش دامداران و توجه به تغییرات تغذیه دام‌ها از اصلی‌ترین راه‌های پیشگیری از این بیماری است، خاطر نشان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از هفت کلاس آموزشی با هدف شناساندن بیماری‌های دامی در شهرستان برگزار شده است.

این مسئول به دامداران توصیه کرد به منظور پیشگیری از بروز بیماری، تغییرات در جیره غذایی دام به صورت تدریجی صورت گیرد و همچنین به واکسیناسیون دام علیه بیماری توجه و به منظور ایجاد سطح ایمنی مطلوب در بدن دام، تزریق واکسن بعد از دو هفته تکرار شود.