پرورش بلدرچین

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور، آبزیان و حیوانات خانگی»؛ پرورش بلدرچین در قفس بیش از بیست سال است که در دنیا مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است و امروزه در کشورهای پیشرفته دنیا با توجه به مزایای بسیاری که این سیستم پرورش بلدرچین نسبت به پرورش در بستر دارا می‌باشد سعی در استفاده از این سیستم می‌نمایند.

 با توجه به آمارگیری‌های انجام شده در تولید و با توجه به ابعاد اختصاصی طراحی قفس جهت این پرندگان نه تنها کاهشی در جهت نطفه‌داری و یا افت تولید ایجاد نشده بلکه در تمامی موارد آمارها نشان می‌دهد که راندمان واحد مربوطه نسبت به پرورش در بستر افزایش پیدا کرده است.

در سیستم پرورش در قفس، کودهای حاصله توسط نوار نقاله به صورت مستمر از سالن خارج شده که منجر به بهبود هوای داخل سالن‌ها شده و میزان تهویه موردنیاز به ازای هر بلدرچین نسبت به حالت پرورش در بستر کاهش پیدا می‌نماید که خود منجر به صرفه‌جویی در مصرف سوخت و شرایط مطلوبتر جهت پرورش بلدرچین‌های مادر می‌شود.

سیستم پرورش در قفس با توجه به اتوماسیون انجام گرفته در آن نیاز به تردد در سالن‌ها را به حداقل ممکن کاهش داده و امکان استفاده از دوربین‌های مداربسته را جهت کنترل وضعیت سالن و زیر نظر داشتن بلدرچین‌ها را ممکن می‌سازد. بررسی‌های آماری نشان می‌دهد که وضعیت تخم‌مرغ‌های شکسته در سیستم‌های مزرعه بلدرچین مادر پرورش یافته در قفس کمتر از ۱/۲ درصد می‌باشد که این عدد در سیستم پرورش در بستر در بهترین شرایط به عددی کمتر از ٤/٥ درصد نمی‌رسد.

قفس اتوماتیک نگهداری بلدرچین:

جنس: مفتول گالوانیزه، ورق گالوانیزه

ابعاد بیرونی: (چهار طبقه) ارتفاع: ٢٠٠ - طول: ۱۰۰ - عرض: ۸۵ سانتی متر

ظرفیت هر طبقه: ۵۰ بلدرچین تخمگذار - ظرفیت ۴ طبقه : ۲۰۰ بلدرچین تخمگذار

سیستم دانخوری: تراف (گالوانیزه) - سیستم آبخوری نیپل اتوماتیک

قفس نیمه اتوماتیک نگهداری بلدرچین

جنس: مفتول گالوانیزه، ورق گالوانیزه

ابعاد بیرونی: (چهار طبقه) ارتفاع ۲٠٠ - طول ۱۰۰ - عرض: ۸۵ سانتی متر

ظرفیت هر طبقه: ۵۰ بلدرچین تخمگذار - ظرفیت ۴ طبقه: ۲۰۰ بلدرچین تخمگذار

سیستم دانخوری: تراف (گالوانیزه) - سیستم آبخوری نیپل اتوماتیک

سیستم تخلیه کود: سینی گالوانیزه

نتیجه‌گیری

سیستم پرورش در قفس با توجه به اتوماسیون انجام گرفته در آن نیاز به تردد در سالن‌ها را به حداقل ممکن کاهش داده و امکان استفاده از دوربین‌های مداربسته را جهت کنترل وضعیت سالن و زیر نظر داشتن بلدرچین‌ها را ممکن می‌سازد.

بررسی‌های آماری نشان می‌دهد که وضعیت تخم‌مرغ‌های شکسته در سیستم‌های مزرعه بلدرچین مادر پرورش یافته در قفس کمتر از ۱/۲ درصد می‌باشد که این عدد در سیستم پرورش در بستر در بهترین شرایط به عددی کمتر از ۴/۵ درصد نمی‌رسد.