پرورش بلدرچین

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور، آبزیان و حیوانات خانگی»؛ پرورش بلدرچین بسیار آسان است. آنها به مراقبت زیادی نیاز ندارند و فضای زیادی را اشغال نمی‌کنند. بلدرچین‌ها را می‌توان برای تخم آنها پرورش داد، به خصوص که این پرنده به خوبی تولیدمثل می‌کند. گوشت این پرنده نیز طرفداران زیادی دارد

جایگاه پرورش بلدرچین

مزیت پرورش بلدرچین این است که برخلاف غاز یا حتی مرغ به فضای زیادی نیاز ندارد. بلدرچین‌ها می‌توانند در فضای نسبتاً محدودی زندگی کنند. این فضا باید بسته و پوشیده باشد چرا که می‌توانند با پرواز فرار کنند. قفسی شبیه قفس خرگوش برای بلدرچین بسیار مناسب است. اگر فضای کافی دارید، می‌توانید برای او یک قفس بزرگ نیز بسازید. توصیه می‌شود که به ازای هر نر یک ماده در نظر گرفته شود. شما همچنین می‌توانید چندین نر را کنار هم قرار دهید، اما مراقب باشید که میانشان جنگ و دعوایی رخم ندهد. برای سه جوجه به عنوان مثال قفسی با ابعاد نیم متر در نیم متر در 50 سانتی متر مناسب است. قفس بلدرچین که کف آن را می‌توان با کاه یا بستر مخصوص طیور پوشاند، باید به طور مرتب تمیز شود و مهمتر از همه باید از فضولات آنها که حاوی آمونیاک زیادی است پاک شود.

اگر بلدرچین را برای تخمش پرورش می‌دهید، توجه داشته باشید که ماده‌ها برای تخمگذاری در بهترین شرایط به دمای بالای 15 درجه نیاز دارند. لازم به ذکر است که اگر شرایط زندگی بلدرچین‌ها خوب باشد، هرکدام می‌توانند سالانه بین 200 تا 300 تخم بگذارند. در مقابل، بلدرچین‌های اهلی غریزه پرورش خود را از دست داده‌اند. بنابراین لازم است خود را به یک دستگاه جوجه‌کشی الکتریکی مجهز کنید که به راحتی جایگزین پرنده شود.

همچنین لازم است بدانید که بلدرچین به بیش از 12 ساعت نور در روز و حتی 15 ساعت برای تولید تخم نیاز دارد. برای اینکه بخصوص در فصل زمستان نور مورد نیاز آنها را تامین کنید، می‌توانید چندین لامپ در اطراف قفس پرندگان خود در نظر بگیرید.

تغذیه بلدرچین

بلدرچین‌ها به راحتی تغذیه می‌شوند زیرا تقریباً همه چیز می‌خورند. به آنها می‌توان غلات، علف، تربچه، میوه‌ یا سبزیجات داد. آنها همچنین می‌توانند حشرات و لاروهایی که در قفسشان پیدا می‌کنند را نیز بخورند. اما برای پرورش بلدرچین باید این غذا را با مصرف پروتئین تکمیل کنید تا نیاز آنها تامین شود.

آب برای بلدرچین بسیار مهم است. مطمئن شوید که آنها همیشه به اندازه کافی آب در دسترس دارند و این آب همیشه تمیز است. یک ترفند کوچک: چند قطره سرکه در آب بلدرچین‌ها بریزید تا هم بهتر هضم شوند و هم پرهایشان زیبا بماند.

سلامت بلدرچین‌های پرورشی

بلدرچین‌هایی که به طور منظم از آنها مراقبت می‌شود به ندرت بیمار می‌شوند. با این حال، این حیوان خانگی مستعد ابتلا به عفونت‌های انگلی است. بنابراین نظارت ویژه در صورت بروز علائمی مانند اسهال، کاهش میزان تخمگذاری، پرریزی و غیره ضروری است. بنابراین بلدرچین‌ها می‌توانند تحت تأثیر کرم‌هایی مانند کرم‌های حلقوی یا نواری و همچنین شپش‌های سفید یا قرمز قرار گیرند.

پرورش بلدرچین