باروری با مراقبت گوساله قوی آغاز می شود

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ مراقبت مناسب از گوساله سود بسیار زیادی برای گاودار ایجاد می‌کند. این سود تنها سلامت گوساله نیست، بلکه برگشت سرمایه پرورش‌دهندگان گوساله را نیز افزایش می‌دهد. حتی یک مزرعه با ۷۰ گاو و ۶۰۰هزار کیلوگرم تولید سالیانه می‌تواند به راحتی فقط با تمرکز روی موضوع مراقبت از گوساله سود سالیانه را به میزان ۶۵۰۰ دلار افزایش دهد.

بسیار مهم است که یک گوساله تازه متولد شده قبل از مواجه و آلوده شدن با مدفوع و باکتری‌ها، آغوز مصرف کند، تولد گوساله در یک محیط تمیز و اطمینان از مصرف حدود ۲ لیتر آغوز به محض تولد بسیار ضروری است. ۲ لیتر دیگر باید ۶ ساعت بعد تغذیه شود. تغذیه هر ۲ لیتر در یک نوبت و دو ساعت پس از تولد نیز یکی از گزینه‌هاست.

اولین شیر تولید شده در یک ساعت پس از زایمان شامل بالاترین میزان ایمنوگلوبین (آنتی‌بادی) است. ایمنوگلوبولین‌ها ازطریق جفت به گوساله منتقل نمی‌شوند. بنابراین، تنها منبع ایمنی انتقال غیرفعال از آغوز در دوره کوتاهی پس از زایمان است .

بیشترین میزان آغوز ممکن را تغذیه کنید

تغذیه آغوز با کیفیت بالا یک ساعت پس از تولد بهترین مانع برای بروز اسهال و پنومونی، (دو قاتل بزرگ گوساله‌ها) است ولی این طلای مایع در بسیاری از گاوداری‌ها به اندازه کافی استفاده نمی‌شود. راه‌حل‌های کاربردی زیادی برای ارتقاء انتقال غیرفعال IgG  و آغاز کار سامانه ایمنی وجود دارد.

• هنگام دوشیدن آغوز از یک سطل درب دار استفاده کنید تا به فضولات آلوده نشود.

• دسترسی به یخچال را آسان سازید و برای نگهداری از سطل‌ها یا کیسه‌های دو لیتری استفاده کنید.

• روی سطل‌ها یا کیسه‌ها شماره گاو را یادداشت کنید و حتی‌الامکان سعی کنید برای هر گوساله از آغوز مادر خودش استفاده کنید تا به این وسیله از شیوع بیماری یون جلوگیری کنید.

• آغوز را تا ۳۷ درجه سانتی‌گراد یعنی هم دمای بدن گوساله گرم کنید. شما می‌توانید کیفیت آغوز را از طریق مدیریت گاو خشک و تنش کمتر در حین زایش ارتقا دهید. اندازه‌گیری کیفیت آغوز با کلستروم‌متر کار هوشمندانه‌ای است. اگر کیفیت مناسب نباشد می‌توانید ۴ لیتر آغوز پاستوریزه منجمد شده را جایگزین کنید.

بهترین کار برای گاوداری‌های بزرگ‌تر، استفاده سریع از شیر گاوهای تازه‌زا در جایگاه زایش است.

گوساله باید به ۲۰ لیتر آب ولرم و بستری از علوفه نرم و خشک در جلو مادر دسترسی داشته باشد. این پاداش گاو زایمان کرده است که به آرامی دوشیده شود در حالی که گوساله‌اش را که در یک محیط تمیز قرار گرفته لیس می‌زند. در این صورت شما مقدار بیشتری آغوز می‌دوشید و جفت‌ماندگی کمتری مشاهده می‌کنید.

به‌محض این‌که گاو دوشیده شد و به گوساله آغوز داده شد گوساله را باید خارج کرد تا گاو خوراک بخورد. وقتی گوساله را روی علوفه خشک قرار می‌دهید، گاو تمایل به خوردن علوفه پیدا می‌کند چون بوی گوساله‌اش را می‌دهد. تحریک به مصرف خوراک بلافاصله پس از زایمان احتمال بروز کتوز و جفت‌ماندگی را کاهش می‌دهد.

بیشتر بدانیم:
جفت‌ماندگی (Retained Placenta)
پیشگیری و درمان بیماری کتوزیس در گاوها
اصول تغذیه گوساله‌های تازه متولد شده

در مورد بستر و خوراک خساست به خرج ندهید

در مواقعی که شیر یا جایگزین شیر تغذیه می‌شود، برای یک گوساله ۴۰ کیلوگرمی، ۶ لیتر (حدود ۱۵ درصد وزن بدن) آغوز توصیه می‌شود .

گوساله ها را در چند هفته اول سه بار در روز تغذیه کنید، سپس از ۱۴ تا ۳۰ روزگی ۸ لیتر باید تغذیه شود. هر نیم کیلوگرم وزن اضافه‌تر قبل از شیرگیری معادل ۱۰۲ کیلوگرم شیر بیشتر در شیردهی اول است.

تأمین یک جایگاه گرم و خشک در مواقعی که هوا سرد است موضوع مهمی است. برای دو ماه اول از یک بستر کاهی عمیق و نرم استفاده کنید به‌طوری که پاهای گوساله هنگامی که دراز می‌کشد دیده نشود.

یک منطقه استراحت کاهی عمیق برای گوساله های بالاتر از ۶ ماه توصیه می شود. تا رسیدن به این سن بخاری های درونی (شکمبه) انرژی کافی برای حفظ مؤثر گرمای بدن تولید نمی کند برای بررسی بهداشت جایگاه یک گوساله از آزمایش زانو استفاده کنید اگر شلوار شما خیس شد ، گوساله شما به کاه بیشتری نیاز دارد.

بسیاری از گوساله‌ها بیش از حد از تنش سرمایی رنج می‌برند. آنها چربی و ماهیچه‌های بدن را می‌سوزانند و به بیماری حساس می‌شوند. به‌طور مثال گوساله‌هایی که تحت تأثیر تنش سرمایی قرار می‌گیرند.

از افت شیرگیری جلوگیری کنید

معمول‌ترین چالش در گاوداری‌ها عدم رشد سریع پس از یک شیرگیری ناموفق است (افت از شیرگیری). تنش سرمایی، کوران، تأخیر در مصرف علوفه خشک و کنسانتره در ایجاد این افت دخالت دارند. بیشتر تنش‌های از شیرگیری می‌توانند کاهش یابند اگر تغییرات در مراحل پایین انجام شوند.

پیشنهاد می‌شود که مصرف آب، علوفه و کنسانتره را زود شروع کنید تا رشد شکمبه بهبود یابد. پس از اینکه مصرف شیر و جایگزین شیر در گوساله کاهش یافت، گوساله‌ها را می‌توان در جایگاه‌های دوتایی و پس از چند روزه آنها را در جایگاه‌های چهارتایی قرار دهید.

پس از یک هفته این گروه‌ها را به‌مدت یک هفته در جایگاه‌های دیگری که در آن گوساله‌ها توسط فنس از‌هم جدا می‌شوند، نگهداری کنید تا با جایگاه جدید و گوساله‌های آن‌طرف فنس آشنا شوند. پس از آن فنس را بردارید و یک گروه بزرگ‌تر به‌وجود آورید.

این آشنایی تدریجی به گوساله‌ها فرصت می‌دهد تا با محیط و گله جدید سازگاری پیدا کنند. مراقبت مناسب از گوساله‌ها باعث تولید یک عضو پر بازده‌تر و سودآورتر در گله آینده می‌شود.

منبع: دنیای کشت و صنعت