روش‌های کنترل کیفیت پرمیکس

به گزارش «سرویس آموزشی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ روش‌های کنترل کیفیت پرمیکس عبارتند از:

1- برای مواد اولیه

مواد اولیه بایستی همان ابتدا آنالیز شوند و پس از حصول اطمینان از کیفیت اجازه ورود به پروسه تولید را پیدا می‌کنند. فرمول‌نویس بایستی نهایت دقت و سخت‌گیری را نسبت به مواد مغذی موجود در مواد اولیه به خرج دهد. تفکیک و جداسازی مناسب بایستی نسبت به مواد تایید شده و مواد مرجوعی صورت گیرد. مواد خام بایستی از نظر وجود اجسام خارجی، بررسی و الک شوند و در صورت نیاز پیش آماده‌سازی و فرآوری انجام گیرد.

۲- در فرایند تولید

در فرایند تولید پرمیکس، وزن کردن دقیق و استفاده از مقدار مورد نیاز ریزمغذی‌ها بایستی مدنظر قرار گیرد. برای این کار لازم است از ابزارهای دقیق (ترازو) و اطلاعات ثبت شده علمی (نشریات و کتاب‌های مرجع) بهره برد.

کنترل و بازرسی‌های پیشگیرانه توسط افراد خبره صورت گرفته و مواردی مانند: تعداد کیسه‌ها، کیفیت مواد و وزن آنها، تمیزی میکسرها یکنواختی بسته‌بندی‌ها و برچسب‌گذاری، به صورت تصادفی کنترل گردند. هرگونه انحراف و اشتباهی بایستی به سرعت برطرف شده تا از عواقب آن و تسری به بخش‌های دیگر تولید جلوگیری شود.

کنترل‌های بعد از تولید نیز جهت حصول اطمینان از عدم وجود توده و بالک در کیسه‌ها و جریان‌پذیری محصول، لازم است.

در تولید پرمیکس با کیفیت آلودگی‌های خطی و ردیفی بایستی ازبین بروند. داروها به هیچ‌عنوان نباید از یک پرمیکس به پرمیکس دیگر منتقل شوند. زیرا ماده‌ای که در یک گونه به عنوان دارو عمل می‌کند، ممکن است در حیوان دیگر باعث مسمومیت شود. سه روش برای کاهش این نوع آلودگی در تولید پر میکس وجود دارد.

• فلاشینگ (Flushing): در این روش یک ماده غذایی مانند دانه‌های آسیاب شده یا سبوس گندم، پس از تولید پرمیکس دارویی در کل سیستم ریخته شده و در انتها کیسه‌گیری می‌‌شوند. در نوبت بعد تولید این پرمیکس، می‌توان از آنها استفاده کرد.

 ترتیب‌دهی (Sequencing): از این روش برای تولید محصولاتی که دارای میزان دارو و زمان مشابهی هستند استفاده می‌شود. در این روش تعداد دفعات آلودگی کاهش می‌یابد. بدین صورت که پارت بعدی تولید پرمیکس دارویی به دنبال پارت قبلی بوده که آلودگی داروی کمتری داشته است.

• نظافت کلی میکسر: در این روش، میکسر قبل و بعد از استفاده به صورت کلی و به‌وسیله برس و فشار باد تمیز می‌شود. شستشوی کلی حداقل هفته یکبار انجام می‌گیرد. بایستی قبل از استفاده، از تمیز و خشک بودن میکسر اطمینان حاصل کرد.

بیشتر بدانیم:
بافت دان و رابطه آن با عملکرد طیور گوشتی
خوراک پنبه دانه در جیره غذایی طیور

۳- برای محصول نهایی

کنترل کیفیت محصول نهایی نیز در آزمایشگاه انجام می‌شود. پرمیکس بایستی ازنظر خصوصیات فیزیکی و شیمیایی مورد آنالیز قرار گیرد و تنها در صورتی که تمام آزمایشات مورد تایید بودند، اجازه خروج از انبار را دارد قطعا آنالیز تمام بچ‌ها و پارت‌های تولیدی مشکل خواهد بود. بنابراین یک برنامه و الگوی نمونه‌برداری بایستی تدوین گشته و متناوباً به اجرا در آید.

پرمیکس یک محصول بسیار مهم در تولید خوراک دام است. استفاده از یک پرمیکس باکیفیت در پرورش و تولید دام، بهبود ایمنی، اعتماد و اطمینان و عملکرد را به همراه دارد. از این‌رو تولید پرمیکس دقت و توجه ویژه‌ای را طلب می‌کند. کیفیت بایستی در اصل محصول باشد و نه اینکه تنها در محصول آزمایشی به مقادیر تعیین شده کیفی دست یابیم.

مشاهده مستمر و بررسی مداوم تمام نقاط تاثیرگذار در کیفیت پرمیکس، بهترین راه‌حل در به حداقل رساندن انحرافات و اختلافات با استاندارد است. این مهم تنها با سازماندهی خوب، نیروی کار کافی و ورزیده، کنترل‌های دقیق فرایند تولید و فرمول‌نویسی و درنهایت تولید یک پرمیکس با کیفیت قابل دستیابی است.