فاکتورهای خطر ابتلا به مایکوپلاسما بویس

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ مدیریت غلط و رعایت نکردن برخی از نکات در پرورش دام زمینه را برای ابتلا به بیماری‌ها افزایش می‌دهد، حال می‌پردازیم به فاکتورهایی که خطر ابتلا به مایکوپلاسما بویس را افزایش می‌دهند:

١. اندازه گله. خطر ابتلا به بیماری در گله‌های بیش از ۵۰۰ راس بطور چشمگیری بیشتر از گله‌های کمتر از این تعداد می‌باشد. نشان داده شده است بین بزرگی گله و تعداد حذفی‌ها رابطه مستقیمی وجود دارد. در گله‌های بزرگ تعداد حذفی‌ها زیاد و از طرف دیگر ورودی‌ها هم زیاد است که این ریسک ورود ماستیت مایکوپلاسمایی را افزایش می‌دهد.

در یک مطالعه نشان داده شد درصد وجود مایکوپلاسما در تانک شیر در گله‌های کمتر از ۱۰۰، ۱۰۰ تا ۴۹۹ و بیشتر از ۵۰۰ راس به ترتیب برابر: 21.7% و 3.9%، 2.1% می‌باشد.

لازم بذکر است فراوانی سایر ورم پستان‌ها به سایز گله بستگی ندارد. گله‌هایی که در حال بسط می‌باشند با وارد نمودن مایکوپلاسما به دامداری همواره عامل بیماری را در خود حفظ می‌نمایند. در گله‌های کوچک چون ورودی‌ها به دامداری کم است لذا برای مدتی زنجیره انتقال شکسته می‌شود و بواسطه تجمع کم دام در این مجتمع‌ها از شدت بیماری مرتب کاسته می‌شود.

بیشتر بدانیم:
اثرات گرما و رطوبت بالا بر تولیدمثل گاو
اقدامات مدیریتی در رابطه با کنترل بو در جایگاه‌های دامی بسته

۲. حیوانات تازه وارد. در بیماری‌های حاصله از مایکوپلاسما ورود یک حیوان بیمار به گله عمده‌ترین فاکتور خطر اشاعه بیماری است. گاوهای سالمی که با گاوهای آلوده در تماس هستند باکتری را در خود نگاه می‌دارند تا اینکه تحت استرسی نظیر زایمان قرار گیرند آنگاه علائم را نشان می‌دهند. وقتی یک حیوان آلوده جدیداً وارد گله می‌شود می‌تواند ۴۰٪ گاوها را آلوده کند مگر اینکه جدا نگهداری شود.

به‌هنگام ورود یک گاو تازه خریداری شده بیشتر ساکنین گاوداری مبتلا می‌شوند ولی دیده شده که گاوهای سالم وارداتی نیز گاهی در مجاورت با مبتلایان به ماستیت تحت کلینیکی ساکن در گاوداری آلوده می‌شوند. در یک مطالعه ماستیت و آرتریت در گاوهای خریداری شده پس از ورود به گاوداری مشاهده شد و بیشتر از نصف ۱۲۰ راس گاو جدید الورود بواسطه ماستیت و آرتریت غیرقابل درمان حذف شدند.

۳. خوراندن شیر آلوده. سبب شیوع بیماری در گوساله‌ها به‌ویژه فرم اوتیتی آن می‌شود. جدا ننمودن حیوانات آلوده از سالم یک ریسک فاکتور بزرگ در اشاعه بیماری در گاوداری است. دام‌های مبتلا پس از درمان تا بیش از ۱ سال ممکن است عامل را دفع نمایند. گوساله‌ها درصورت مجاورت با گاوهای بالغ مبتلا می‌شوند. کلونیزه شدن مایکوپلاسما بویس را در بینی گوساله‌های جوان گزارش نموده‌اند. این گوساله‌ها می‌توانند منشاء بیماری برای بالغین باشند.


برای مطالعه بخش‌های دیگر این مقاله کلیک کنید:
مایکوپلاسموزیس در دام