مرگ هزاران پرنده مهاجر در تالاب میانکاله

به گزارش «سرویس حیات وحش» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ هزاران پرنده که برای گذران زمستان به تالاب میانکاله، شرق استان مازندران،‌ مهاجرت کرده‌اند به‌طرز مشکوکی درحال ازبین رفتن هستند. این اتفاق نگرانی بسیاری را برانگیخته است.

بهرنگ اکرامی، دامپزشک معتمد سازمان محیط زیست مازندران اظهار نمود «مسمومیت غذایی» و «احتمال آلودگی آب» دلیل مرگ پرندگان تشخیص داده شده است.

به گفته آقای اکرامی؛ منشا این مسمومیت نوعی باکتری بوده که در پرندگانی چون چنگر و فلامینگو که معمولاً از جلبک‌ و پلانگتون تغذیه می‌کنند، ایجاد می‌گردد.

کارشناسان ابتدا احتمال این را می‌دادند که علت مرگ پرندگان آنفلوانزا یا نیوکاسل (بیماری ویروسی رایج در پرندگان) باشد اما با مشخص شدن نتیجه آزمایشات اولیه این فرضیه رد شده و فرضیه مسمومیت ناشی از آلاینده‌های شیمیایی که از سموم کشاورزی و فضولات نشات گرفته، به‌عنوان فرضیه قوی‌تری مطرح شده است.

اکنون قطعی‌ترین عاملی که دلیل مرگ و میر پرندگان اعلام شده است، بیماری بوتولیسم می‌باشد که می‌توانید جزئیات بیشتر آنرا در این خبر «نتایج بررسی دلیل مرگ پرندگان در تالاب میانکاله» مطالعه کنید.

بیشتر بدانیم:
بوتولیسم در پرندگان

شروع مرگ و میر پرندگان مهاجر چه‌موقع بوده است؟

روز چهارشنبه دوم بهمن گزارشی از سوی مردم محلی به مسئولان رسید که صدها لاشه پرنده در تالاب میانکاله پیدا شده است.

مسلک آهنگری، فرمانده یگان حفاظت محیط‌ زیست مازندران گفت: گرچه مرگ پرندگان زمستان گذران، در تالاب میانکاله تا امروز (۸ بهمن) هنوز ادامه داشته اما نسبت به روزهای اول کاهش چشمگیری داشته است.

تعداد پرندگان مرده چقدر است؟

تاکنون تقریباً ۶هزار لاشه پرنده جمع‌آوری شده‌ است و با نظارت کارشناسان بهداشتی دفن شده‌‌اند. طبق پیش‌بینی‌ها هنوز هم حدود دو هزارلاشه دیگر در منطقه پراکنده هستند.

باتوجه به این مسئله طبق گفته مسئولان حدود ۸هزار پرنده تا کنون ازبین رفته و این تعداد روبه افزایش است.

لاشه پرندگان مهاجر در محدوده‌‌ای به طول ۱۰ کیلومتر و عرض ۱۰۰ به‌عبارتی از منطقه قلعه‌بان تا اسکله گلوگاه در شرق تالاب پیدا شده‌اند. پرندگان تلف شده از ۲۰ گونه مختلف می‌باشند اما ۹۰درصد آنها فلامینگو و چنگر هستند.

اقدامات مسئولین درباره مرگ پرندگان میانکاله

یک روز پس از گزارش مردمی یعنی از صبح پنج‌شنبه، سوم بهمن ماه، گروه‌های دامپزشکی و محیط زیست جهت جمع‌آوری، نمونه‌گیری و دفن بهداشتی لاشه‌ها اقدام نمودند.

آقای ابراهیمی، مدیرکل محیط زیست مازندران گفته است: «کارشناسان دامپزشک تا مشخص شدن ابعاد و دلایل بروز این حادثه در منطقه حضور خواهند داشت و نمونه‌گیری از لاشه پرندگان را برای بررسی و کشف علل تلفات ادامه خواهند داد»