نتایج بررسی دلیل مرگ پرندگان در تالاب میانکاله

به گزارش «سرویس حیات وحش» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ در تازه‌ترین اظهارنظرها، احمد حسین‌زادگان، استاندار مازندران درمورد تلفات پرندگان مهاجر گفت: «عامل انسانی در تلفات پرندگان» در دست تحقیق و بررسی است و نتایج اولیه نشان می‌دهد دلیل مسمومیت «بوتولیسم» می‌باشد.

بوتولیسم نوعی بیماری کشنده بوده که از دو باکتری «کلوستریدیوم» و «بوتولینیوم» تشکیل شده است و سمی تولید کرده که بر دستگاه عصبی تاثیر فلج‌کننده‌ای دارد و منجر به مرگ می‌شود.

حسین رضوانی، مدیرکل دامپزشکی مازندران نیز دلیل قطعی مرگ پرندگان را بوتولیسم اعلام نمود و اظهار کرد تلفات پرندگان متوقف شده و درحال پاکسازی لاشه پرندگان هستند.

اما بنابر گزارشی از خبرگزاری ایرنا، تلفات پرندگان همچنان در بخش‌هایی از تالاب میانکاله ادامه دارد و این مسئله تردیدی درباره درباره شناخت منشاء مرگ پرندگان ایجاد کرده است.

بیشترین تلفات در منطقه «قلعه پایان» در شهرستان گلوگاه بوده و بااینکه به گفته مردم محلی تلفات کمتر شده اما همچنان لاشه‌هایی در منطقه به‌چشم می‌خورد.

طبق گفته‌ی کوروس ربیعی، رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران نیز تلفات کاهش یافته اما ادامه دارد. ایشان در این رابطه افزود: «ما هر روز با بسیج نیروهای خود، پاکسازی لاشه‌ها از سطح آب تالاب و کناره‌ها را انجام می‌دهیم، اما به‌نظر می‌رسد که مرگ و میر تمامی ندارد.»

باتوجه به اینکه بیشتر تلفات مربوط به دو گونه از پرندگان چنگر و فلامینگو بوده است، برخی از کارشناسان بر این باورند که اگر بوتولیسم علت مرگ است، آبزیان به‌ویژه ماهی‌ها نیز دچار تلفات می‌شدند اما هیچگونه تلفاتی در این گونه‌ها وجود نداشته است.

درپی اینکه کارشناسان احتمال ابتلا به بوتولیسم را مورد تردید قرار دادند، اظهاراتی ازین دست بیان شد: «بیماری بوتولیسم چندین تیپ مختلف دارد و تیپی که در تالاب بین‌المللی میانکاله دیده شده، تنها بر پرندگان تاثیرگذار است.» به گفته رییس سازمان دامپزشکی کشور: «نوع بیماری که در پرندگان میانکاله تشخیص داده شده است تیپ «سی ام» می‌باشد که قابلیت انتقال از پرندگان به انسان را ندارد.

اما حرمنصوری عبدالمالکی فعال محیط‌ زیستی اظهار نمود مرگ و میر در پرندگان شکاری که از لاشه فلامینگو و چنگر استفاده می‌کنند نیز دیده شده است.

او گفت: «دامپزشکی با اعلام «بوتولیسم» به‌عناون علت تلفات کار خود را تمام شده قلمداد کرده و این در حالیست که با شرایط جدید نیاز به بررسی میدانی و آزمایشگاهی بیشتری در منطقه می‌باشد»

خبرگزاری ایرنا، تا روز پنج‌شنبه، تعداد لاشه‌های پرندگان جمع‌آوری‌شده را ۱۲هزار اعلام کرد.