مرگ یک دلفین و دو شیر دریایی در دلفیناریوم برج میلاد

به گزارش «سرویس حیات وحش» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ «آلفا» نام دلفین ماده‌ای است که در دلفیناریوم برج میلاد زندگی می‌کرده و اکنون با مرگش «کاسیا»، دلفین نر را در استخر کوچک‌شان تنها گذاشته است. این اواخر مربی دلفین‌ها فقط تصویر یکی از آن‌ها را منتشر می‌کند؛ آن دلفینی که لکه‌ای سفید روی یکی از باله‌هایش دارد و هر شب مجبور است به تنهایی تماشاچیان را سرگرم کند. مدیران این مجموعه که به گفته تبلیغات مرتفع‌ترین دلفیناریوم جهان است، مدت‌ها مرگ این دلفین را پنهان کرده‌اند، همان‌گونه که تا کنون درباره مرگ دو شیر دریایی نیز هیچ صحبتی نکرده بودند و تصمیم داشتند حیوانات‌شان را به ترکیه صادر کنند.

به نقل از روزنامه شهروند؛ با پیگیری‌ها چندی از کارشناسان اداره محیط ‌زیست استان تهران و سازمان حفاظت محیط ‌زیست به برج میلاد رفتند، پس از یک ساعت معطلی جسد آلفا را در استخر دیدند و کارکنان دلفیناریوم نامه‌ای به آن‌ها تحویل دادند که می‌گفت: این دلفین هفته پیش به دلیل بیماری مرده است. اما مسئولین اداره و سازمان معتقدند که پنهان‌کاری برای مجموعه‌ای که حتی دامپزشک هم ندارد، تخلف محسوب شده، بنابراین همه فعالیت‌های آن معلق خواهد شد. هرچند بات تماس‌های «شهروند» روشن شد که بلیت‌فروشی با تخفیف‌های ٥٠‌درصدی ادامه داشته و «کاسیا» و «بوریس»، شیردریایی بازمانده هر شب در برج میلاد اجرا دارند.

بیشتر بدانیم:
بیانیه جهانی حقوق حیوانات
تفریح بی‌رحمانه با فیل‌ها
لمورهای ماداگاسکار برای رستورانها شکار می‌شوند

پنهان کردن مرگ دلفین

«دلفین دوم کجاست؟» پیگیری‌ها از اینجا شروع شد و کیومرث کلانتری، معاونت محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط ‌زیست این جواب را داد: «نظارت این مراکز از سوی اداره استان‌ها صورت می‌گیرد و تا این لحظه گزارشی درباره مرگ دلفین برج میلاد به ما نرسیده است. اگر استان تهران هم چیزی دراین‌باره نداند، خبر صددرصد درست است.»

سعید محمودی، رئیس اداره محیط‌ زیست استان تهران هم از ماجرا بی‌خبر بود. صبح چهارشنبه گروهی از محیط‌ زیست استان تهران و سازمان محیط ‌زیست به برج میلاد رهسپار شدند و قرار شد نتیجه بازدیدشان را روز بعد گزارش دهند.

یک منبع آگاه از اوضاع دلفین بازمانده می‌گوید: «دلفینی که زنده مانده است، حالش خیلی خوب نیست و بسیار بی‌قرار است. هر شب در نمایش می‌بینیم که دنبال دلفین دیگر می‌گردد و افسردگی در رفتارش کاملاً مشهود است. حال امکان دارد که به همین بهانه بخواهند دلفین دیگری را به این مجموعه اضافه کنند.»

به گفته او دلفیناریوم برج میلاد پیش از این ٦ شیر دریایی داشت و یکی از شیرها هم همانجا متولد شده بود. صاحبان مجموعه چهار شیر دریایی را به ترکیه صادر کردند، در سال ٩٧ دو شیردریایی تلف شدند و تنها یکی از آن‌ها که باقی‌مانده که هر شب کنار تک دلفین در برج میلاد نمایش دارند.

بعد از بازدید دلفیناریوم، مهرداد کتال محسنی، معاون محیط طبیعی اداره محیط ‌زیست استان تهران نتیجه‌ی بازدید اکیپ اداره و سازمان را این‌گونه توصیف می‌کند: «همکاران ما را یک ساعت جلوی در معطل کردند و آن‌ها را راه نداده بودند و وقتی وارد شدند، با لاشه دلفین مواجه شدند. لاشه را در همان محلی گذاشته بودند که نگهداری می‌شده. براساس اظهارات آن‌ها این حیوان بعد از چند روز بیماری ساعت ٧ و ٢٠ دقیقه صبح بیست‌ونهم آذر مرده است، اما برای بررسی صحت و سقم این مطلب، خون‌گیری اولیه، کالبدشکافی و نمونه‌برداری از لاشه توسط اکیپ اداره انجام شده است تا آزمایشگاه علت مرگ را تشخیص دهد.»

طبق اظهارات او «پس از قطعیت درباره تخلف این مجموعه» همه فعالیت‌های دلفیناریوم برج میلاد تا تعیین علت مرگ این حیوان و معرفی یک دامپزشک دارای صلاحیت به‌عنوان مسئول فنی و حضور مالک اصلی این مجموعه معلق می‌گردد. «بالاخره روال قانونی دارد. ما به آن‌ها ضوابط را اعلام کرده‌ایم و اگر تمکین نکنند، اداره محیط ‌زیست شهر تهران موارد حقوقی را پیگیری می‌کند.»

باتوجه به گزارشی که به کارشناسان داده شده، این مرکز در چند‌سال فعالیت خود، با مجوز‌هایی که سابقاً از سازمان محیط ‌زیست دریافت کرده بودند؛ تعدادی فوک خزدار، شیر دریایی و دلفین به این مجموعه وارد، خارج و صادر کرده است. البته تعداد دقیق حیوانات را اعلام نشده و تنها به گفتن همین موارد اکتفا کرده‌اند: «این مجموعه طبق مجوز سازمان محیط ‌زیست در سال ٩٤، دو دلفین از اوکراین وارد کرده است. یکی از شیر‌های دریایی هم در سال ٩٦ به علت کهولت سن تلف شده و سازمان مرکزی محیط‌ زیست مجوز تاکسیدرمی آن را صادر نموده است.»

از سوی دیگر مهرماه امسال مالک دلفیناریوم مجوز صادرات دو دلفین و یک شیر دریایی به ترکیه را درخواست داده و سازمان هم موافقت کرده است، گرچه باتوجه به اتفاقات افتاده، «همه این موارد به حالت تعلیق درمی‌آید.»

معاون محیط طبیعی اداره محیط ‌زیست استان تهران می‌گوید: «اطلاع‌رسانی به‌موقع درمورد تلف‌شدن دلفین صورت نگرفته است. علاوه بر این، آن‌ها روز چهارشنبه بعد از اینکه همکاران محیط‌ زیست به آنجا رفتند، دست‌نوشته‌ای را به تاریخ وصول روز سه‌شنبه تحویل داده‌اند. این کار‌ها همه انحراف از ضوابط و مقررات است.»

اداره محیط ‌زیست استان تهران دهم اردیبهشت ٩٧ در نامه‌ای خطاب به مدیرعامل برج میلاد هشدار داده بود که آن‌ها حق تغییر بهره‌بردار را ندارند، نباید بدون هماهنگی گونه‌ها را به فردی بدون مجوز واگذار کنند و نگهداری از حیوانات، ورود یا خروج هریک از آن‌ها باید حتماً در چارچوب ضوابط محیط ‌زیست باشد، اما محسنی می‌گوید، چنین نشده است: «هیچ‌یک از این موارد به شکل دقیق انجام نشده است. تلفات را گزارش نکرده‌اند و به‌دنیا آمدن نوزاد جدید را هم گزارش نداده‌اند.»