گرگاس‌های درنده زندگی روستاییان را مختل کرده‌اند

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ به نقل از ایرنا؛ منطقه غرب خراسان رضوی چند سالی است به دلیل رهاسازی غیر اصولی توله سگ‌های ماده در طبیعت شاهد رشد جمعیت گرگاس‌ها (حیوانی غول‌پیکر از ترکیب گرگ و سگ و خطرناک‌تر از سگ و گرگ) بوده؛ این درحالی است که سرمای زمستان و شکار بی‌رویه شکارچیان متخلف سبب افزایش هجوم گرگاس‌ها به مناطق روستایی شده است.

روستاییان در گذشته توله سگ‌های ماده را بخاطر ناکارآمدی آنها از بین می‌بردند اما با تغییر این روش و رهاسازی آنها در طبیعت جمعیت حیوانی درنده به نام گرگاس افزایش یافت؛ اکنون این موضوع به دغدغه‌ای برای دامداران و روستاییان در غرب خراسان رضوی تبدیل شده است.

هجوم گرگاس‌ها تا حدی است که مشکلات و خسارت زیادی را برای روستاییان به وجود آورده بطوری که روستاییان این مناطق برای حل معضل خواستار کمک مسئولان شده‌اند.

گرگاس حیوانی درنده می‌باشد که نتیجه جفت‌گیری گرگ با سگ ماده است. این حیوان جسورتر از گرگ و باهوش‌تر از سگ است و بر خلاف گرگ، از انسان نمی‌هراسد و در شرایط عادی دشمنی در طبیعت ندارد.

گله‌های گرگ گرگاس توانایی پیمودن 70 کیلومتر مسیر را در هر روز دارند. از این حیث آمار مشخصی از جمعیت آنها در غرب خراسان رضوی وجود ندارد و تنها می‌دانیم که آنها هر بار به صورت گله‌های هفت تا 10‌تایی حمله می‌کنند.

گرگ‌ها فقط در شرایط فشار بیش از حد گرسنگی آن هم در زمستان به انسان حمله می‌کنند اما امکان حمله گرگاس‌ها به انسان در هر فصلی وجود دارد. این جسارت گرگاس‌ها موجب کاهش ترس گرگ‌ها از انسان‌ها نیز شده است.

یکی از دامداران شهرستان داورزن به می‌گوید:

گرگاس به معنای واقعی گرگ در لباس میش است زیرا به دلیل شباهت ظاهری با سگ تشخیصش سخت است و از طرفی سگ‌های روستا حساسیت خاصی به آنها نشان نمی‌دهند.

گرگاس نه تنها برای دام‌ها بلکه برای خانواده‌های روستاییان تهدیدی جدی شده است بطوری که شب‌ها جرات بیرون رفتن از منازلمان را نداریم.

دیگر مشکل ما این است که اگر گرگاس را از بین ببریم با جریمه سنگین محیط زیست روبرو می‌شویم.

از ابتدای امسال تاکنون گرگاس‌ها در شهرستان داورزن 200 راس گوسفند را از بین برده‌اند. طی یک ماه اخیر فقط در روستای صدخرو چار بار به دامداری‌ها هجوم آورده و 20راس گوسفند را دریده‌اند.