اجزاء مختلف آکواریوم

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ در خبر پیش‌رو به معرفی اجزاء مختلف آکواریوم و بررسی اهمیت هرکدام در سلامت نگه‌داشتن ماهیان و بهداشت آب آکواریوم می‌پردازیم.

1 – درپوش آکواریوم

همانطور که از نام آن پیداست، به وسیله‌ای گفته می‌شود که بر روی آکواریوم قرار می‌گیرد. درپوش‌ها می‌توانند بسیار ساده و از یک قطعه شیشه ساخته شوند و یا اینکه دو تکه بوده و از وسط با چسب مخصوصی چسبانده شوند، به طوری که همانند یک لولا عمل نمایند. همچنین می‌توان آنها را بسیار زیبا و لوکس ساخت.

فواید درپوش آکواریوم:

- جلوگیری از تبخیر بیش از حد آب آکواریوم 

- تحت کنترل در آوردن بهتر دمای آب 

- جلوگیری از بیرون پریدن ماهی‌ها 

- جلوگیری از متصاعد شدن بوی نامطبوع در فضای اتاق (بسته)

بیشتر بدانیم:

10 عدد از بهترین ماهی‌های زینتی آب شیرین

2 – پمپ هوا

موجودات آبزی مانند سایر موجودات زنده برای ادامه حیات، نیاز به اکسیژن دارند. با این تفاوت که آنها اکسیژن مورد نیاز خود را از آب توسط آبشش‌هایشان جذب می‌کنند.

پمپ هوا علاوه بر تولید اکسیژن، با مخلوط کردن لایه‌های مختلف آب سبب یکنواخت شدن درجه حرارت نیز می‌گردد. همین طور با تولید اکسیژن، تجزیه فضولات ماهی‌ها به صورت هوازی صورت می‌گیرد. از حیث زیبایی نیز، حباب‌های ریز هوا که از کف مخزن به بالا می‌آیند منظره‌ای بدیع و چشم‌نواز به وجود می‌آورند.

پمپ هوای آکواریوم

3 – فیلتر 

هر آکواریومی در صورت نداشتن پمپ هوا و فیلتر به صورت آب راکدی در می‌آید که سریعاً در معرض فساد قرار می‌گیرد و رفته رفته بوی بسیار بدی فضای محیط را فرا می‌گیرد. برای رفع این مشکل، بکارگیری تنها پمپ هوا کافی نیست. با افزایش مقدار فضولات و پس‌مانده‌های غذایی و تجزیه آنها بر میزان گازهای مضر و بدبو افزوده می‌شود. اینجاست که نقش تعیین‌کننده فیلترها نمایان‌تر می‌گردد. فیلترها با جذب فضولات و همچنین پس مانده‌های ریز و درشت غذایی در تمیز کردن و شفاف نمودن هر چه بیشتر آب کمک شایانی می‌کنند.

4 – سنگ هوا (اکسیژن)

سنگ‌های هوا در اندازه‌ها و اشکال مختلف بسته به اندازه و نوع کاربرد آکواریوم به کار می‌روند. این سنگها در اقسام رینگی، زاویه‌ای، نیم دایره، دایره، بی شکل، و یا حتی طولی به درازای نیم متر هم دیده می‌شوند.

سنگ اکسیژن در آکواریوم

5 – دماسنج و بخاری

نوعی از دماسنج‌ها به صورت برچسبی هستند که بر روی قسمت بیرونی شیشه آکواریوم چسبانده می‌شوند. در این دماسنج‌ها از کریستال مایع استفاده شده است. صفحه به رنگ روشن در آمده، دمای آب را نشان می‌دهد.

انواع دیگر دماسنج‌ها، دماسنج‌های شیشه‌ای‌اند که به صورت شناور و یا ثابت در داخل مخزن قرار می‌گیرند. در این نوع دماسنج‌ها، از جیوه برای نمایش دادن درجه حرارت استفاده می‌شود. دماسنج‌های شیشه‌ای به صورت شناور و یا ثابت وجود دارند.

در بخاری‌های اتوماتیک و یا ترموستات‌دار، با تنظیم آن برروی درجه دلخواه، هرگاه درجه آب از درجه تنظیم شده بیشتر یا کمتر شود، بخاری به صورت اتوماتیک از کار افتاده و یا مجدداً شروع به کار می‌کند.

6 – وسایل روشنایی در آکواریوم

نور یکی از مهمترین عوامل تعادل بیولوژیک است. این اهمیت در آکواریوم‌ها نیز به چشم می‌خورد. گیاهان آبزی داخل آکواریوم و همچنین ماهی‌ها برای رشد و نمو مناسب، نیازمند جذب نور هستند. به علاوه، فقدان نور سبب کدورت آب و ایجاد رسوبی قهوه‌ای رنگ بر روی شیشه‌ها، برگ‌ها و ساقه‌های گیاهان و همینطور سایر وسایل تزئینی داخل آکواریوم می‌شود که زمینه‌ای مناسب برای رشد باکتری‌های بیماری‌زا خواهد بود.

سوالی که اینجا پیش می‌آید در مورد جنس نور است. بهترین نور، نور خورشید است. زیرا دارای انواع اشعه ماوراء بنفش به میزان مطلوب است. اشعه ماوراء بنفش برای زندگی گیاهان و ماهی‌ها دارای اهمیت زیادی است. درصورت عدم وجود آن، می‌توان از نورهای مصنوعی بهره جست. در میان نورهای مصنوعی نیز لامپ‌های با نور سفید و لامپهای فلورسنت از بهترین‌ها محسوب می‌شوند.

وسایل روشنایی در آکواریوم

7 – ماسه

ماسه یکی از موارد قابل دسترس برای استفاده در آکواریوم و همچنین جهت آماده‌سازی فیلترها که مطابق نوع مخزن متفاوتند، می‌باشد. به طور مفصل آن برای تزئین کف آکواریوم، پوشش روی فیلتر شنی و همچنین کاشت گیاهان آبزی، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ابعاد آکواریوم

طبق یک قاعده کلی، مخزنی با ابعاد تقریبا 38*30*60 سانتیمتر (ارتفاع* عرض* طول) قابل توصیه است. البته این ابعاد برای ماهیان زینتی آب شیرین توصیه می‌شود. جهت ماهیان زینتی آب شور، ابعاد افزایش می‌یابد.

گذشته از ابعاد، ضخامت شیشه‌های به کار گرفته شده در ساخت یک آکواریوم بسیار با اهمیت است. امروزه در کشور ما، برای آکواریوم‌هایی با حجم تا 120 لیتر از (شیشه‌های 6 میل) استفاده می‌شود.

حجم آکواریوم

علاوه بر ابعاد، دانستن حجم آب آکواریوم نیز مهم است. چرا که افراد باید با توجه به حجم آب داخل آکواریوم، مخزن را ماهی‌دار کنند. لیکن پیش از آن، یادآوری این نکته ضروریست که حتما بین 10 – 5 سانتی‌متر از ارتفاع آکواریوم به عنوان سر ریز خالی بماند.

نصب آکواریوم

پس از تهیه مخزن مورد نیاز، باید توجه داشته باشید که محل نصب آن صاف و محکم باشد. می‌توانید برای نصب از میزی که قدرت تحمل وزن مخزن پر از آب را داشته باشد استفاده کنید.

برای مطالعه بخش‌های دیگر این خبر کلیک کنید: ساخت آکواریوم

منبع: vet.mihanblog.com