انتخاب ماهی بعنوان حیوان خانگی

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ برای افرادی که علاقمند به نگهداری حیوان خانگی هستند، اما شرایط و فرصت نگهداری از گربه یا سگ را ندارند، ماهی می‌تواند حیوان خانگی خیلی خوبی باشد.

نه تنها نگهداری ساده و کم‌هزینه‌ای دارند، بلکه زیبایی رنگارنگ و آرامشی خاص را به خانه‌ها می‌بخشند.

همچنین برای افراد مبتلا به آلرژی یا بچه‌های کوچکی که برای اولین بار یاد می‌گیرند مسئولیت حیوانی را برعهده داشته باشند؛ بسیار مناسب هستند.

انتخاب ماهی آکواریومی

ممکن است انتخاب ساده‌ای به‌نظر برسد اما نکته‌های بسیاری وجود دارد که باید هنگام انتخاب درنظر بگیرید.

بیش از 25000 گونه ماهی وجود دارد و حدود 2000 گونه از آنها می‌توانند در یک آکواریوم خانگی رشد کنند. (از ماهی گلدفیش گرفته تا ماهی‌های اگزوتیک گرمسیری).

از کم شروع کنید

اگر برای اولین بار است که می‌خواهید از ماهی‌ها نگهداری کنید بهتر است با یک تنگ ماهی یا یک آکواریوم کوچک با دو یا سه نوع از ماهی‌های مقاوم مانند گلدفیش (ماهی قرمز)، شروع کنید.

پس از کسب تجربه بیشتر درصورت علاقمندی می‌توانید آکواریومی بزرگتر، گران‌تر و غیرمعمول با انواع و اقسام ماهی‌ها داشته باشید.

با این کار فرصتی برای یادگیری بیشتر درمورد مراقبت‌های اولیه و نحوه صحیح نگهداشتن شرایط آب آکواریوم را خواهید آموخت.

بیشتر بدانیم:
آموزش گام به گام ساخت آکواریوم گیاهی (آکواریوم پلنت)
10 عدد از بهترین ماهی‌های زینتی آب شیرین
شناسایی ماهی بیمار در آکواریوم

برای داشتن آکواریوم به چقدر فضا نیاز دارید؟

اندازه مخزن (آکواریوم) فاکتور مهمی است در انتخاب گونه ماهی موثر است. برخی از ماهی‌ها بسیار بزرگ شده و به مخزن بزرگی نیاز خواهند داشت، و برخی دیگر مانند ماهی قرمز می‌توانند در یک تنگ ساده‌ی کوچک زندگی سالمی داشته باشند.

بودجه شما چقدر است؟

بااینکه ماهی‌ها نسبتاً حیوانات خانگی کم‌خرجی هستند، اما فراهم کردن یک مخزن با سیستم فیلتراسیون مناسب و گیاهان دریایی، می‌تواند هزینه‌ها را افزایش دهد. قبل از تهیه ماهی از بودجه خود آگاه باشید تا بتوانید بهترین را انتخاب کنید.

چند ماهی را می‌توان در آکواریوم نگهداری کرد؟

حتماً می‌دانید که همه گونه‌های ماهی باهم کنار نمی‌آیند و برخی از بزرگترها کوچکترها را بعنوان طعمه می‌بینند. قبل از خرید ماهی اطلاعات خود را درباره آنها بالا برده و از فروشنده سوال کنید که چه ماهی‌هایی را با چه تعداد می‌توانید تهیه کنید که با اندازه مخزن شما همخوانی داشته باشند.

فراهم کردن آب مناسب آکواریوم چگونه است؟

کنترل درجه حرارت، درجه سختی و سطح ph آب، احتمالاً سخت‌ترین مرحله نگهداری از ماهی است. ماهی‌ها نسبت به محیط نگهداری‌شان بسیار حساس هستند بنابراین باید بدانید که در چه شرایطی بهترین و سالم‌ترین زندگی را خواهند داشت و آگاه باشید که گونه‌های مختلف شرایط متفاوتی را می‌طلبند.

منبع: vetwest

ترجمه: مهسا احمدزاده