ماهیان آکواریومی به چه کیفیت آبی نیاز دارند؟

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ ماهی‌ها از نقاط مختلف اقلیمی در سراسر جهان آمده و هرکدام کیفیت خاصی از آب را برای زندگی می‌طلبند، چند پارامتر مهم را درمورد کیفیت آب باید درنظر بگیرید که عبارتند از:

- دما

- شوری

- Ph

- سختی آب

به‌غیر از این پارامترها که مهمترین‌ها هستند، مواد معدنی و ترکیبات آلی دیگری نیز هستند که برای انواع ماهی‌های مختلف باید متفاوت باشند.

بیشتر بدانیم:
نیازهای غذایی ماهی آکواریومی
انتخاب ماهی بعنوان حیوان خانگی
تغذیه نوزاد ماهی و غذاهای مناسب آنها

آب دریا/ دریا

محیط دریا بسیار پایدار است و ماهیت شیمیایی (pH، شوری و...) در طول سال به هیچ‌وجه تغییر نمی‌کند. ماهی‌های متعلق به محیط دریا با شرایط تغییرات کیفی آب کنار نمی‌آیند. مخلوط نمک‌ها یا مواد شیمیایی در آب آکواریوم ماهیان آب دریا بسیار حائز اهمیت است، حتماً باید از نمک دریایی مصنوعی استفاده کنید تا مقدار صحیح عناصر معدنی کمیاب را در خود داشته باشد.

آب شور

آب شور نتیجه‌ی اختلاط آب شیرین رودخانه‌ها با آب دریا است، که با نزدیک شدن رودخانه به دریا، از ترکیب آب کاملاً شیرین رودخانه و آب کاملاً شور دریا به‌وجود می‌آید.

مدخل ورود رودخانه به دریا، منطقه‌ای تشکیل می‌شود که به آن «خور» می‌گویند، مقدار نمک دریا در این منطقه بسیار متغیر بوده و بستگی به جزر و مد و شدت جریان آب دارد.

ماهی‌های این نواحی به‌راحتی با تغییرات کیفی آب کنار می‌آیند و برای پیدا کردن شوری مطلوب خود از رودخانه بالا و پایین می‌روند.

آب شیرین

مناطقی مثل رودخانه‌ها و دریاچه‌ها دارای آب شیرین هستند. کیفیت شیمی آب معمولاً به پوششش گیاهان محلی، خاک و سنگ‌ها بستگی دارد چراکه این مواد با آب ترکیب شده و هرکدام خاصیتی را وارد می‌کنند، بنابراین مناطق مختلف جغرافیایی کیفیت‌های متفاوتی را دارند.

سطح مواد شیمیایی در رودخانه و دریاچه‌ها بسته به میزان بارندگی تغییر کرده و کیفیت شیمی آب در هر فصل تغییر می‌کند.

کیفیت آب آکواریوم

با مرور مختصر چهار مورد مهم در کیفیت آب، حال ببینیم چه گروه از ماهیان با چه شرایط و کیفیت آبی سازگار هستند.

گونه ماهی نوع آب دمای ایده‌ال pH سختی آب ppm
گلدفیش و ماهیان سردآبی آب سرد 10 – 25 درجه سانتی‌گراد 0.7 – 7.5 150
انواع ماهیان گرمسیری گرمسیری / آب شیرین 22 – 26 درجه سانتی‌گراد 7 100 – 150
تتراها گرمسیری / آب شیرین 22 – 26 درجه سانتی‌گراد 6.5 – 7.0 50 – 100
ماهیان زنده‌زا، ماهی آب شور، سیکلیدهای آفریقایی آب شور و آب دریاچه 22 – 26 درجه سانتی‌گراد 7.0 – 7.5 250 – 300
دیسکس‌ها گرمسیری / آب شیرین 22 – 26 درجه سانتی‌گراد 6.5 – 7.0 100 – 150
ماهیان دریایی آب دریایی 24 – 26 درجه سانتی‌گراد 8.0 – 7.5 1.020
معمولاً در آب دریا
میزان سختی اندازه‌گیری نمی‌شود.

میزان شوری آب آکواریوم

یکی از مواردی که در تنظیم کیفیت آب آکواریوم و قرار دادن ماهی‌های مختلف در کنارهم اهمیت دارد؛ شوری آب است. شوری آب شامل میزان نمک‌ها و مواد معدنی موجود در آن می‌باشد.

آب دریایی:

35 ppt یا 1.020 وزن مخصوص

آب شور:

20 ppt یا 1.015 وزن مخصوص

آب شیرین:

مواد معدنی و نمک یه میزان کم

زیست‌شناسی و عملکرد ماهی بسته به نوع آبی که در آن پرورش یافته و رشد کرده است متفاوت خواهد بود، و بطورکلی از آب شیرین به دریا و بلاعکس تغییر نخواهد کرد. به‌غیر از ماهی آب شور که هم می‌تواند در آب شیرین و هم در آب دریا زندگی کند.

اغلب ماهیان آکواریومی متداول در بازار ماهیان زینتی، متعلق به آب شیرین هستند و گونه‌های دریایی و شور کمتر از 10درصد آنها را تشکیل می‌دهند.

منبع: aquariumindustries

ترجمه: مهسا احمدزاده