کولیک در شتر

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ کولیک معمولاً در شترهایی دیده می‌شود که مقادیر زیادی دانه کپک زده ویا گندیده مصرف کرده باشند، همچنین این حالت در بچه شترهایی که پس از شیر‌گیری مقادیری زیادی غذا را در یک وعده مصرف می‌کنند دیده شده است. در مواردی دیگر تغذیه بر مراتعی که در کنار شن‌زار واقع شده و شتر همراه علوفه مقادیری شن تناول کند نیز علت بروز بیماری است.

گاهی اوقات دل درد به صورت روزانه وچندین بار در روز اتفاق می‌افتد وممکن است که این حالت برای سه تا چهار ماه ادامه یابد. در این عارضه پوست دچار خراش و زخم شده و در ناحیه دنده هفتم و یا مفصل خرگوشی زخم‌هایی پدید می‌آید که علت بروز این زخم‌ها فشار دادن آن ناحیه بر روی زمین است.

عارضه دل درد با دردهای شدید ناحیه شکمی همراه است که در چنین حالتی شتر بر روی زمین دراز می‌کشد و اندام‌های حرکتی خود را به داخل می‌کشاند وگاهی نیز از شدت درد به خود می‌پیچد و بر روی زمین غلت می‌زند ویا این که اقدام به لگد پراکنی می‌کند. در چنین حالتی نبض وسرعت تنفس دام افزایش می‌یابد ودام فریاد وناله سر می‌دهد ودمای بدن در چنین حالتی طبیعی بوده و یا از حالت طبیعی نیز پایین‌تر خواهد بود.

گاهی اوقات نیز دل درد همراه با استفراغ است که چنین حالتی معمولاً در جابجائی شیردان مشاهده می‌گردد. در بعضی اوقات علت درد مربوط به دستگاه گوارش نیست که در چنین حالتی به آن دل درد کاذب می‌گویند ومعمولاً چنین دردی همراه با پریتونیت Peritonitis وتب می‌باشد وبرای درمان دام بیمار، باید در مرحله نخست علت دل درد را پیدا نموده و آن را بر اساس علت بیماری درمان نمود. درمان دل درد حقیقی با خوراندن یک کیلوگرم سولفات منیزیم همراه با مقدار کافی آب صورت می‌گیرد و باید نصف این دز دارویی را در روزهای بعد وبه مدت چندین روز دیگر تجویز نمود. همچنین باید برای تخفیف شدت درد از داروهای مسکن وآرامش‌بخش نیز استفاده کرد.

بیشتر بدانیم: بیماریهای درونی شتر

 نویسنده : دکتر احسان مقدس


برچسب ها: