کاردیوژنز پرندگان

به گزارش «سرویس دامپزشکی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ ازبین بردن بافت با استفاده از لیزر (Photo ablation) در کاردیوژنز پرندگان با روش Two-photon microscopy-guided femtosecond-laser photo ablation

روشی غیر تهاجمی برای ایجاد تخریب بر روی منطقه مشخصی در قلب پرندگان

تشکیل قلب در دوران جنینی توسط ژن‌ها و با تحریک همودینامیک کنترل می‌شود. نقص قلب به صورت مادرزادی (CHD)، اغلب به علت عدم تشکیل قسمت کوچکی از بافت در یک منطقه مشخص بدون هیچ جهش ژنتیکی است، اما به نظر می‌رسد تغییرات همودینامیک در دوران جنینی می‌تواند در این رون نقشی داشته باشد.

استفاده از لیزر در کاردیوژنز پرندگان

تحقیقات در این زمینه به علت عدم وجود تجهیزاتی که بتواند در یک منطقه مشخص اختلالی ایجاد کند با مشکلاتی رو‌به‌رو بود. در این تحقیق یک تکنیک نوری و غیرتهاجمی معرفی شده است که کاردیوژنز پرندگان را تغییر داده و رابطه‌ی بین سیگنال مکانیکی و CHD را مشخص کند. در اینجا از two photon exited fluorescence microscopy برای کنترل دینامیک کوشن (cushion) و بطن‌های قلب و از femtosecond pulsed alser photo ablation برای هدف قرار دادن حجم‌هایی با سایز میکرومتر درون قلب درحال تپش جوجه مورد استفاده قرار گرفت. منطقه کوچکی (100µm~) از قسمت بالایی بالشتک دهلیزی بطنی در 24 جنین جوجه مورد تابش قرار گرفت. به وسیله‌ی اولتراسوند ضایعات در ناحیه دهلیزی بطنی مورد ارزیابی قرار گرفت. بعد از 48 ساعت تصویربرداری quantitative X-ray microcomputed tomography رشد نکردن بطن‌ها و اتساع دهلیز چپ را نشان داد. همچنین ضایعات در بالشتک بالایی دهلیزی بطنی نیز مشاهده شد و این بخش به همراه مایوکارد کمتر از گروه کنترل رشد داشت.

این تحقیق نشان داد استفاده از این دو روش ابزار خوبی برای مطالعه سیگنال همودینامیک در موفولوژی قلب برای تولید آسیب‌هایی است که CHD را شبیه‌سازی می‌کند.

تهیه و تنظیم: مرضیه فائزی (شاخه دانشجوی انجمن جراحی دامپزشکی ایران)