گوسفند نژاد دالاق

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ گوسفندداران ساکن مناطق ترکمن‌نشین از حوالی منطقه مراوه‌تپه تا حوالی شهرستان بندرترکمن، اغلب گله‌های گوسفند نژاد دالاق را پرورش می‌دهند.

با فرا رسیدن فصل بهار درصورت بارندگی مناسب مراتع ترکمن‌صحرا مملو از انواع علوفه‌های مرتعی و خوش‌خوراک مورد استفاده گله‌داران قرار می‌گیرد. با فرا رسیدن فصل تابستان از مزارع گندم و جو که به وفور در منطقه کشت می‌شود برای چرا استفاده می‌کنند. قوچ‌اندازی درگله‌های دالاق اغلب پس از برداشت محصول جو و گندم درمنطقه صورت می گیرد. از نیمه دوم خرداد (تیر و مرداد) که باتوجه به یکپارچه بودن نسبی مزارع فوق که معمولاً همزمان عملیات برداشت در آنها آغاز می‌گردد، گوسفندان در این ایام باتوجه به حضور قوچ در گله‌ها از مراتع پس چر وسیعی استفاده کرده و از آرامش لازم در فصل جفتگیری بهره‌مند می‌گردند.

بعلت تولید کم شیر در نژادهای ترکمن شیر تولیدی صرفا به مصرف پرورش بره ها می رسد و فقط به اندازه مصرف گله دار بهره‌برداری می‌شود. چیدن  پشم در نژادهای دالاق دو بار در طول سال یعنی اوائل بهار و اواخر تابستان (پائیزه) می‌باشد.‌

نژاد گوسفند دالاق:

گوشتی

رنگ:

در بدو تولید سیاه و قهوه‌ای تیره _ در هنگام بلوغ به رنگ شکری

پراکنش نژاد دالاق:

در استان گلستان

جمعیت:

حدود 100 هزار راس.

گوسفند دالاق

خصوصیات ظاهری گوسفند دالاق:

بدن کشیده، دست و پا بلند، بدون شاخ و گوشها بلند است، روی بینی قوس‌دار، حدقه چشم برجسته، پیشانی پوشیده از پشم، بالای جمجمه کمی برجسته، نیمرخ محدب، گردن پوشیده از پشم، دست و پا دارای قلم درشت است و دنبه متوسط، دنبالچه کوتاه با خمیدگی S مانند است.

خصوصیات تولیدی نژاد دالاق:

میانگین وزن تولد بره‌ها:                         8 / 4 کیلوگرم

میانگین وزن 3 ماهگی بره‌ها:                23 / 5  کیلوگرم

میانگین وزن بلوغ:                                 45 کیلوگرم

تحقیق و تدوین : مهندس آرش ساعدی - کارشناس کشاورزی و مشاور علوفه هیدروپونیک