معرفی نژاد گوسفند بلوچی

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ نژاد گوسفند بلوچی در سرأسر کشور خصوصاً بخش شرقی کشور پراکنده است و پرجمعیت‌ترین گوسفند کشور می‌باشد که 10‌درصد جمعیت گوسفندی کشور را شکل می‌دهد که دارای صفت برجسته‌ای از جمله تولید پشم مرغوب که مناسب برای قالی‌بافی بوده و این نژاد توان مقاومت بالا در برابر تنش‌های گرمایی و کمبودات مواد غذایی و همچنین با مساعد شدن محیط دوقلوزایی نزدیک به 25‌درصد دارد که این نژاد در ایران از منطقه سیستان منشأ گرفته است و تا اواسط دهه 70 جمعیت این نژاد در استان بالغ بر دو‌میلیون رأس بوده است که با خشکسالی‌های پی‌در‌پی و خشکیدن ‌هامون و حذف مراتع ساحلی آن این جمعیت به‌شدت کاهش یافته است برای حفظ و گسترش این نژاد, انجام پژوهش‌های توسعه‌ای, کاربردی و بنیادی در منطقه ضرورت دارد تا بتوان به‌عنوان اهرمی در توسعه با توجه به پتانسیل‌های ارزشمندی که دارد استفاده کرد.

نژاد گوسفند بلوچی

پشمی‌– گوشتی

رنگ

سفید یکدست با لکه‌های سیاه دور چشم، پوزه و مفاصل دست و پا

جمعیت گوسفند بلوچی در استان سیستان و بلوچستان:

1‌میلیون 400‌هزار و 980 رأس

خصوصیات ظاهری گوسفند بلوچی:

بدن پوشیده از پشم سفید، نوع پشم ظریف بوده و اکثراً رنگ غالب این ‌نژاد سفید می‌باشد‌، گوش‌ها در نژاد بلوچی پهن و افتاده و بطور متوسط ۱۹سانتیمتر طول و ۸ سانتیمتر عرض دارند. سر این ‌نژاد کوچک و نیم رخ صاف می‌باشد، اندازه دست و پا کوتاه و در قسمت بالای سم رنگ پشم سیاه می‌باشد، شکل بینی باریک و بدون انحناء و چین‌خوردگی است، پوزه کشیده و باریک می‌باشد.

میش‌ها بدون شاخ و قوچ‌ها شاخ‌دار و بدون شاخ دیده می‌شوند، دنبه در این‌ نژاد کوچک با دو نیم دنبه به‌هم چسبیده دیده می‌شود، چربی لاشه در این‌ نژاد نسبت به سایر نژادهای کشور بسیار کم می‌باشد.

قوچ و میش گوسفند بلوچی

خصوصیات تولیدی نژاد بلوچی:

گوسفند بلوچی از شاخص‌ترین نژادهای بومی‌ایران است. منشاء این نژاد در ناحیه‌ای واقع در جنوب‌غربی پاکستان، شرق ایران و جنوب افغانستان بوده است.

گوسفند بلوچی، نژادی پشمی‌-‌گوشتی است و بسته به منطقه پراکندگی، به نام‌های منگالی، کرمانی، نائینی، یزدی، عراقی و کلکویی شناخته می‌شود. در مقایسه با دیگر گوسفندان ایرانی خصوصیات تولیدی این نژاد در برگیرنده میزان پشم تولیدی و میزان دوقلوزایی مناسب بوده است.

1- وزن پایان شیرخوارگی بره‌های نر ۱۷ کیلوگرم و ماده‌ها ۱۳ کیلوگرم است.

2- وزن شش ماهگی بره‌های نر ۲۴ کیلوگرم و ماده‌ها ۱۸ کیلوگرم می‌باشد.

3- وزن یک سالگی گوسفند نر ۴۵ کیلوگرم و ماده‌ها تا ۳۶ کیلوگرم می‌باشد.

4- افزایش وزن روزانه بره‌های نر ۱۳۰ گرم و ماده‌ها ۱۰۰ تا ۹۰ گرم می‌باشد.

5- طول دوره شیردهی در گوسفند ۱۰۰ تا ۹۰ روز

6- میزان تولید شیر در هر شیرواری گوسفند ۳۰ کیلوگرم

7- میانگین طول دوره آبستنی در گوسفند ۱۵۱- ۱۴۹روز می‌باشد.

8- متوسط تولید سالیانه پشم گوسفند ۵ / ۲ کیلوگرم می‌باشد.

خصوصیات تولیدمثلی گوسفندان بلوچی:

1- درصد باروری در گوسفند ۸۵ تا ۹۰ درصد، درصد زایش ۸۰ تا ۸۲ درصد

2- درصد دوقلوزایی در گوسفند ۵ تا ۶ درصد

3- درصد چند‌قلوزایی ۳ تا ۴ درصد

4- فصل زایش از اواسط فصل زمستان شروع و تا اول فصل بهار ادامه دارد.


تحقیق و تدوین: مهندس آرش ساعدی - کارشناس کشاورزی و مشاور علوفه هیدروپونیک