کاسکوی دم سیاه و کاسکوی دم قرمز

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ از نظر هوش و استعداد هیچ تفاوتی بین کاسکوی دم قرمز و کاسکوی دم سیاه (دم شکلاتی) نیست. و حتی کاسکوهای دم سیاه نسبتاً زودتر اهلی می‌شوند.

در ضمن رنگ دم کاسکوهای دم سیاه گاهی، اندکی قرمز دیده می‌شود، اما این به آن معنا نیست که فکر کنیم این کاسکوی دم شرابی حاصل جفت‌گیری دم سیاه و دم قرمز باشد بلکه دم شرابی‌ها هم همان نژاد timneh (دم سیاه) هستند فقط رگه‌های رنگ قرمز در دم آنها به به جود آمده است.

عکسی که در بالا مشاهده می‌کنید از یک کاسکوی دم سیاه است دم آنها معمولاً مانند تصویر بالا به این رنگ است.

جثه طوطی خاکستری تیمنه (دم شرابی) حدودا 26 سانتی‌متر و طوطی خاکستری کنگو (دم قرمز) تقریبا 33 سانتی‌متر است.

طوطی خاکستری تیمنه یا همان دم سیاه در مناطق غربی افریقا یعنی کشور گینه یافت می‌شود و دم قرمزها یا همان نژاد کنگو در کشورهایی مانند تانزانیا و کنیا و غنا زیست می‌کنند. گفتنی است تیمنه را در ایران در زبان ساده دم سیاه یا دم شکلاتی یا دم شرابی و گاهی دم زرشکی می‌نامند.

آیا تفاوتی بین کاسکوی تیمنه و کنگو است؟  

هر دو سخنگوهایی خوب هستند. اما طوطی خاکستری کنگو یا همان دم قرمز به علت بزرگتر بودن جثه و قرمز بودن رنگ دم  طرفدار بیشتری دارد.

گفتنی است نژاد تیمنه یعنی دم سیاه زودتر با محیط جدید خانه خو گرفته و معمولاً زودتر اهلی شده و گاه زودتر سخنگو می‌شود. البته اهلی شدن یا نشدن یه طوطی رابطه چندانی با سخنگو شدنش ندارد مثلاً یکی از مراجعه‌کنندگان یک طوطی خاکستری کنگو داشت که این طوطی ۱۵ سال سن داشت و ۸ سال بود که نزد صاحبش نگهداری می‌شد و بیش از ۱۰۰ کلمه حرف می‌زد اما با این حال هنوز از آدم‌ها اندکی ترس و وحشت داشت.

طوطی خاکستری چه وحشی و چه رام را هنگامی که بیش از حد از قفس بیرون می‌آورید و اهلی می‌کنید لوس می‌شود و دیگر دلیلی برای انجام تقلید صداها برای جلب توجه کردن نمی‌بینید به همین خاطر عادت می‌کند که همیشه ارتباط مستقیم با صاحب خود داشته باشد و این بزرگترین علت پرکن شدن این طوطی‌های خاکستری است زیرا طبیعتاً ما همیشه حال و حوصله سروکله زدن و بازی کردن با طوطی خود را نداریم.

تفاوت رنگ منقار کاسکوی تیمنه و کاسکوی کنگو

در تصویر بالا تفاوت رنگ منقار دو گونه طوطی خاکستری را بهتر مشخص می‌کند.

در بالا چپ نوک منقار طوطی خاکستری افریقائی کنگو را می‌بینید و در راست گونه تیمنه، منقار کنگو یکدست تیره و منقار تیمنه روشن‌تر می‌باشد

تفاوت کاسکوی تیمنه و کاسکوی کنگو

در بالا چپ دم طوطی خاکستری افریقائی کنگو را می‌بینید و در راست گونه تیمنه

دم کنگو یکدست قرمز و دم تیمنه مانند تصویر کمی تیره‌‌تر می‌باشد.

کاسکوی تیمنه P.e.Timneh

طوطی خاکستری تیمنه، که نام علمی آن (Psittacus erithacus timneh) است و در محافل علمی به نام طوطی تیمنه معروف است ونام دیگری ندارد. این پرنده در سال ۱۸۴۴ توسط دانشمندی به نام فریزر Fraser شناسایی شد. پر وبال آن خاکستری است ودم آن نیز برخلاف طوطی کنگو، خاکستری سرخ فام است. منقار به رنگ تیره روشن ودر قسمت پایینی کمی به سفیدی می‌زند. طول آن از طوطی خاکستری کنگو کوتاه‌تر است ووزن آن ۲۵۰ تا ۴۵۰ گرم و در حدود ۵۰ تا ۶۰ سال عمر می‌کند.

این پرنده درجنوب گینه، سیرالئون، لیبریا واغلب مناطق غربی ساحل ایوری دیده می‌شود. قدرت تقلید صدای آن تفاوتی با طوطی خاکستری کنگو ندارد ولی قیمت آن ارزان‌تر است وشاید یکی از علل آن داشتن دم تیره رنگ است که جذابیت دم سرخ رنگ طوطی خاکستری کنگو را ندارد. از سن پایین قادر به تقلید صدا می‌باشد.

کاسکوی تیمنه

کاسکوی کنگو Psittacus erithacus

گاهی به آن طوطی خاکستری کامرون نیز می‌گویند. برخی معتقدند که طوطی کامرون با طوطی کنگو تفاوت دارد اما در حقیقت تفاوت چندانی بین این دو وجود ندارد و برخی از واردکنندگان وفروشندگان این پرندگان سعی می‌کنند با توجه به اندازه وتنوع رنگ پر وبال نام‌های مختلفی برآن‌ها بگذارند. آنان معمولاً طوطی‌های مناطق مختلف را جمع‌آوری نموده و در یک محموله جای می‌دهند و پس از رسیدن محموله به کشور مقصد، باتوجه به رنگ پر وبال آن‌ها اقدام به جدا کردن آن‌ها به عنوان گونه کنگو و یا کامرون می‌نمایند.

پر وبال پرنده به رنگ خاکستری ودم آن کاملاً سرخ است و رنگ دم در جوجه‌های کمتر از یک سال نیز سرخ با لبه‌های سیاه است که تیره‌گی لبه‌های پردم بعد از اولین پرریزی ناپدید می‌شود. منقار پرنده کاملاً سیاه است. طول بدن ۳۰ تا ۴۵ سانتی‌متر وفاصله بین دو بال ۴۵ تا ۵۲ سانتی‌متر است. وزن بدن آن ۴۵۰ تا ۶۰۰ گرم است که گاهی اوقات به ۷۰۰ گرم نیز می‌رسد ودر حدود ۵۰ تا ۶۰ سال عمر می‌کند.

پرنده‌ای بسیار باهوش است و برخی از دانشمندان هوش آن را به هوش بچه چهار ساله تشبیه کرده‌اند. قدرت زیادی برای تقلید صدای آدمی ندارد ولی قدرت خوبی برای برقراری ارتباط با آدمی از طریق صحبت کردن دارد. در مقایسه با سایر انواع طوطی نسبتاً آرام است و کمتر جیغ می‌زند.

کاسکوی کنگو

منبع: world-parrot