تشخیص جنسیت کاسکو آفریقایی کنگو

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ تشخیص جنسیت کاسکو یا طوطی آفریقایی کنگو بسیار ساده است، از طریق دم و بال‌هایش می‌توان به نر یا ماده بودن آن پی برد البته نیاز است که بدانید این امر زمانی محقق می‌گردد که کاسکو کنگو مذکور سن 18 ماهگی خود را پشت سر گذاشته باشد.

دانشمندان و محققان با انجام آزمایشات تشخیصی دی ان ای جنسیت بر روی طوطی‌های خاکستری افریقایی کنگو و با بررسی و ارزیابی دقیق مشخصات فیزیکی و مشخصات ظاهری در هر دو جنسیت ومطابقت دادن فیزیک کاسکو نر و ماده توانسته‌اند علائم و شواهدی را بیابند که این دو جنسیت را از هم متمایز می‌کند.

 بیشتر این علائم در بال‌ها و زیر دم کاسکو کنگو به وضوح مشهود است و می‌تواند جنس نر و ماده کاسکو کنگو را از هم جدا سازد.  

بیشتر بدانیم:
تفاوت کاسکوی تیمنه (timneh) و کاسکوی کنگو (congo)

کاسکو کنگو دارای فیزیک بدنی خاص خود است به نحوی که تا 95درصد و با بررسی دقیق می‌توان تشخیص جنسیت را به درستی انجام داد. در تصایر زیر علائم و فرم شکلی دم و بال کاسکو کنگو نر و ماده را به صورت دقیق خواهید دید. این روش تشخیصی جنسیت فقط در نژاد کاسکوهای کنگو کاربرد دارد و در مورد کاسکوهای تیمه کاربرد ندارد.

بال کاسکوی نر

دم کاسکوی نر

بال کاسکوی ماده

دم کاسکوی ماده

منقار، چشم‌ها، سرو کله و دم از جمله اعضای بدن کاسکو هستند که می‌توان با توجه به فرم و شکل آنها به جنسیت این پرنده تا حدود زیادی پی برد.

معمولا آنکه چشمانی بیضی شکل دارد، سروکله‌ای عقابی مانند دارد و دمی تخت و بلند دارد نر و در مقابل جنس ماده سری گرد چشمانی گرد و هیکل کوچک‌تر دارد.

چشم کاسکوی نر و ماده

در کاسکوها پرنده ماده اهلی پس از بلوغ در اسارت برای صاحبش خصوصاً اگر مرد باشد رفتارهای جفت‌گیری را به نمایش می‌گذارد بطور مثال غذای خود را بالا آورده و به نشانه ابراز علاقه آنرا به صاحبش می‌دهد و کمر خود را جهت انجام مراحل جفت‌گیری پایین می‌آورد!

او را تحریک و تشویق به این کار نکنید در این حالت طوطی‌های ماده از هر نژاد که باشند بسیار آسیب‌پذیر هستند زیرا در امر جفت‌گیری و انتخاب کاشانه موفق نبوده‌اند. آنها هنگام بلوغ شدیداً علاقه دارند مکانی مثل کابینت یا کشو را تصاحب و در آنجا به انتظار پیدا کردن جفتی مناسب برای خود می‌مانند.

ماده‌ها در بسیاری مواقع به تنهایی تخمی بدون نطفه می‌گذارند در این حالت بهتر است یک کاسکوی نر بالغ مناسب به خانه ببرید شانس جوجه گرفتن از آنها کم نیست.

همچنین می‌توانید با انجام یک ازمایش DNA بطور صددرصد به جنسیت طوطی خود پی ببرید.

منابع: سایت 6019 - دنیای منقار کج‌ها

ExoticPetVet.net