دستور: یک قدم برای مقابله با آنفلوآنزای پرندگان

به گزارش روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، رییس سازمان دامپزشکی کشوردر تشریح بخشی از اقدامات انجام شده اظهار کرد: سازمان دامپزشکی هر سال قبل از شروع فصل سرما و شروع مهاجرت پرندگان مهاجر، مراقبت فعال بیماری آنفلوآنزای پرندگان را در دستور کار خود قرار می دهد.وی در تشریح اهداف پایش بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، گفت: به واحدهایی که احتمال گردش ویروس آنفلوآنزا در آنها وجود دارد، در این طرح به صورت تصادفی مراجعه میشود تا در حداقل زمان ممکن سویه هایی که احتمال تغییر آنها به شکل حاد وجود دارد شناسایی و ادامه گردش آنها به شکل فوق حاد و بیماری فراهم نگردد.

دکتردستور، افزود: در سال جاری این کار یک ویژگی خاص پیدا کرد و آن این بود که با راه اندازی سامانه جی.آی.اس طیور، تمام اطلاعات مربوط به طرح پایش روی این سامانه گذاشته شد؛ از طریق این سامانه مراجعه ها، نمونه برداری ها، جواب آزمایش ها و اینکه در طرح پایش به چه مناطقی مراجعه شده است بر روی این سامانه مشخص می شود.

رییس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: از طریق این سامانه، تمام اطلاعات بدست آمده به روی نقشه انتقال داده می شود و به این سوال که آیا ارتباط معناداری میان اطلاعات اپیدمیولوژیکی تهیه شده در خصوص بروز بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان وجود دارد یا خیرپاسخ داده میشود. 

وی افزود: سازمان دامپزشکی در طرح امسال به بیش از یک هزار و300 واحد مراجعه کرده است و نزدیک به 18 هزار نمونه گیری نیز صورت گرفته شده است.

دکتر دستور محدوده کاری اجرای طرح پایش آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را شامل کلیه واحدهای صنعتی، واحدهای تخم گذار، مادر، پرورش بلدرچین، کبک، طیور روستایی و همچنین بازارچه های عرضه پرندگان زنده، باغ وحش ها و باغ پرندگان عنوان کرد.

رییس سازمان دامپزشکی، گفت: این کار اکنون به ثمر نشسته و نتایج آن در حال تجزیه و تحلیل است که بر اساس نتایج اولیه،خوشبختانه مشکل خاصی از بابت آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور وجود ندارد.

وی افزود: در گذشته نمونه ها و آمار و ارقام جمع بندی می شد اما امکان تجزیه وتحلیل سریع و دقیق در قالب یک سیستم وجود نداشت اما با سامانه جی.آی.اس که از اول شهریورماه جاری در این زمینه نیز به کار گرفته شده است، می توانیم سریعتر و دقیق تر اطلاعات به دست آمده از پایش را تحلیل و تجزیه و تفسیر کنیم و از نتایج حاصله برای سیاستگذاری،برنامه ریزی و اتخاذ تصمیم بهره برداری نمائیم.