رئیس نظام دامپزشکی خراسان رضوی : اکثر بیکاران در حرفه دامپزشکی را بانوان تشکیل می‎دهند

حکیم مهر - رئیس اداره دارو، درمان و آزمایشگاه‌های دامپزشکی خراسان رضوی گفت: اعتبارات دامپزشکی با توجه به حجم کاری و محیط‌های نامناسب کاری آن بسیار پایین است.

دکتر احمد شریعتی ضمن بازدید از دفتر خبرگزاری فارس خراسان رضوی با اشاره به اینکه بیش از 150 میلیون واحد دامی در سطح کشور وجود دارد، اظهار کرد: وظیفه اصلی اداره دامپزشکی در کشور، حفظ و حراست از دام‌ و طیور کشور است که جزو سرمایه ملی کشور محسوب می‌شوند.

وی در ادامه با بیان اینکه بیش از 7 میلیون دام سبک، 500 هزار دام سنگین و بیش از 70 میلیون طیور گوشتی در خراسان رضوی وجود دارد ادامه داد: از 50 میلیون واحد دامی در کشور حدود 15 میلیون آن به خراسان رضوی تعلق دارد که نشان از وظیفه سنگین ادره دامپزشکی استان برای حفظ و حراست از این سرمایه ملی است.

رئیس اداره دارو، درمان و آزمایشگاه‌های دامپزشکی خراسان رضوی گفت: دامپزشکی از جهت ایجاد اشتغال و سرمایه نیز بسیار حائز اهمیت است و در سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی در این مسیر قدم برمی‌دارد.

شریعتی در ادامه با تاکید بر این افزایش سطح بهداشت جامعه افزود: یکی دیگر از وظایف اصلی اداره دامپزشکی ارتقاء سطح بهداشت عمومی جامعه و ایجاد امنیت غذایی از طریق کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان است و رسالت بزرگی در این ارتباط در مسیر رسیدن به اهداف جامعه دارد.

وی با اشاره به اینکه دامپزشکی در جایگاه خود از اهمیت بالایی در جامعه برخوردار است، خاطرنشان کرد: هر روز شاهد صدها گزارش از مرگ‌و‌میر انسان‌ها بر اثر تصادفات و بیماری‌های مختلف در جامعه هستیم اما با مشاهده 2 گزارش از فوت بر اثر تب کریمه کنگو تمام توجهات به سمت دامپزشکی معطوف شد که این نشان دهنده اهمیت بالای دامپزشکی و وظایف آن در سطح جامعه است.

رئیس شورای نظام دامپزشکی خراسان رضوی بیان کرد: در صورت بروز مشکل در ارتباط با بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان از قبیل تب کریمه کنگو، تب مالت،‌ هاری و دیگر بیماری‌ها پیش آید سطح اول افرادی که در معرض این بیماری قرار می‌گیرند نیروهای دامپزشکی و دامپروران هستند.

شریعتی با اشاره به وظیفه سنگین دامپزشکی تصریح کرد: جامعه دامپزشکی خراسان رضوی دارای نظام منسجمی است و بیش از 2 هزار عضو در استان دارد که در قسمت‌های مختلف فعالیت می‌کنند.

وی با تاکید بر فعالیت مستقیم بخش خصوصی در اداره دامپزشکی استان ادامه داد: بیشتر فعالیت‌های دامپزشکی در بخش دارو و درمان را بخش خصوصی انجام می‌دهد و در بخش طیور و پیشگیری از بیماری‌های آن 100 درصد فعالیت‌ها با سیاست‌گذاری‌ها و اولویت‌بندی‌هایی که بخش دولتی در ارتباط با بخش خصوصی انجام می‌دهد ،صورت می‌گیرد.

رئیس شورای نظام دامپزشکی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: هر روز بر تعداد فارغ التحصیلان رشته دامپزشکی افزوده می‌شود و نگرانی نظام دامپزشکی بیشتر از بیکاری آنان، عدم هماهنگی و همخوانی جنسیتی دانشجویان این رشته است و با توجه به اینکه اکثر بانوان نمی‌توانند در محیط کاری این رشته با دامپزشکی همکاری کنند.

شریعتی با تاکید بر اینکه اکثر بیکاران این رشته بانوان هستند، اذعان کرد: زمینه و شرایط مناسب کاری در استان برای بانوان نداریم و در بحث آقایان نیز نیاز جامعه کمتر از میزان فارغ التحصیلان است.

وی تصریح کرد: دامپزشکی خراسان رضوی در بحث واگذاری‌ها و اصل 44 و عبور از تصدی‌ها با موفقیت چشمگیری روبه‌رو است و در زمینه‌های کاری اقدامات خوبی از سوی این سازمان انجام گرفته است.


برچسب ها: