تولید واکسن مهلک ترین بیماری قناری‌ها

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ وحیدرضا رنجبر، متخصص دامپزشکی طیور و مجری طرح در گفت‌و‌گو با ایسنا اظهار داشت: ویروس آبله قناری با ایجاد تلفاتی بین 80 تا 100 درصد، کشنده‌ترین ویروس آبله در بین پرندگان است که علاوه بر قناری برای سهره و فنج نیز بیماری‌زا و کشنده می‌باشد. این ویروس توسط وسایل، قفس و دان آلوده و همچنین حشراتی از جمله پشه منتقل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: نمونه های خارجی این واکسن به صورت قاچاق با قیمت هر ویال 550 تا 700 تومان به کشور وارد می‌شود که نمونه ایرانی واکسن با قیمت هر ویال 200 تومان به مراکز و صاحبان پرندگان قابل عرضه است.

رنجبر تصریح کرد: در حال حاضر بهترین راه کنترل بیماری آبله قناری، استفاده از واکسن زنده ویروس تخفیف حدت یافته روی کشت سلولی و یا تخم مرغ است. تاکنون روش غالب در این زمینه، استفاده از تخم مرغ بوده که با معایبی چون زمان‌بر بودن به دلیل نیاز به زمان زیاد برای رشد جنین در تخم مرغ، مشکل بودن روش اجرایی (تزریق در پرده کوریوآلانتوئیک جنین تخم مرغ و تولید پوک)، گران بودن تخم مرغ SPF و پر خطر بودن به دلیل احتمال گسترش عفونت و آلودگی در تخم مرغ SPF مخواجه است.

وی خاطرنشان کرد: هدف از این طرح، تولید و ارزیابی واکسن زنده آبله قناری با استفاده از سل‌لاین‌های جدید ابداعی است که برای اولین بار موفق به کشت ویروس آبله قناری بر روی سل لاین ایرانی سینا شدیم. واکسن تهیه شده با این رده سلولی برای ایمن سازی فنج و قناری استفاده شده است.

زمان و سن واکسیناسیون: توصیه می‌شود قبل از فصل ازدیاد جمعیت پشه‌ها ک تیر ماه می‌باشد همچنین زمانی که پرنده‌ها جفت نشده‌اند واکسیناسیون صورت گیرد و برای پرندگان از سن 4 هفتگی به بالا توصیه می‌شود. بهتر است پرندگان چهار هفته قبل از تخم‌گذاری نیز واکسینه گردند.

توجه: قناری‌ها کمتر از چهار هفته بایستی از پرندگان واکسینه شده جدا نگهداری شوند. جهت کسب نتیجه بهتر از واکسیناسیون، بایستی پرندگان در شرایط سلامت باشند.

مدت زمان ایمنی: واکسن از زمان تلقیح به مدت یکسال باعث ایجاد ایمنی محافظت کننده در مقابل بیماری آبله می‌گردد. واکسیناسیون بایستی هر ساله تکرار گردد.

در صورت شیوع بیماری آبله در منطقه، بهتر است واکسیناسیون شش ماه یکبار صورت گیرد.

توجه: از تماس سوزن با پر پرنده خودداری گردد. واکسن نباید در عضله یا مفصل پرنده تزریق گردد.

نکات مورد توجه:

مصونیت دو تا چهار هفته پس از تلقیح واکسن ایجاد می‌شود.

قناری‌های واکسینه و غیر واکسینه نباید با هم در یک مکان نگهداری شوند.

ویروس آبله قناری به دلیل مقاوم بودن به شرایط مختلف محیطی به راحتی قابل انتقال می‌باشد. لذا جهت جلوگیری از پخش و انتقال ویروس عامل بیماری آبله در محیط، اکیدا توصیه می‌شود برای محل‌های جداگانه از ویالهای جدید (باز نشده) و سوزن جدید استفاده گردد.

واکسن طی 2 ساعت مصرف شود و پس از استفاده ویال واکسن می‌بایست معدوم گردد.