اگر پشم گوسفندی غیرطبیعی باشد

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ اگر پشم گوسفندی غیرطبیعی بوده و اختلالاتی در آن دیده شود در این‌صورت باید به بیماری‌های ذکر شده مشکوک شویم. دقت فرمایید که مطالب فقط جهت اگاهی است و دامداران هرگز بدون مشورت با دامپزشک اقدام به خودردمانی نکنند.

۱- اگر ریزش شدید پشم وجود دارد متعاقب مسمومیت با تتراکلرور کربن و یا تالیوم است.

۲- اگر پشم فاقد رنگدانه است و جلای فلزی دارد کمبود مس است. خبر 3844 بند ۱۰

3- اگر پشم درخشندگی ندارد بسته به سایر علائم در اثر کمبود کبالت یا آلودگی به نماتودیروس است. خبر 3859 قسمت هـ، بند ۷

۴- اگر مو ریختگی موضعی و دلمه وجود دارد بسته به سایر عوارض جرب پسورپتی یا ترمبیدوز است.

5- اگر ریزش پشم در بعضی از دام‌های لاغر و یا بصورت انفرادی در دام‌های دیگر باشد درصورت اول در اثر لاغری حاصله از انگل‌ها و در صورت دوم پس از بهبود بیماری‌های تب‌دار است.

۶- اگر ریزش پشم در بیشتر دام‌ها است ولی زیاد شدید نیست ممکن است (بسته به تاریخچه تغذیه) در اثر تغذیه مواد دانه‌ای فراوان باشد.

۷- اگر بعضی از نقاط بدن بعضی از دام‌ها پشم ندارد و سایر علائم فوق دیده نمی‌شود ممکن است دام‌ها در اثر گرسنگی پشم همدیگر را خورده باشند (که البته سوء هضم دیده می‌شود).

۸- اگر فقط بدن بره‌های تازه بدنیا آمده دارای پشم کم است و غده تیروئید هم بزرگ است کمبود ید می‌باشد. پیشگیری با استفاده از نمک‌های حاوی ۲ درصد یدور پتاسیم است. جهت درمان بایستی در بره‌هائی که نمرده‌اند یک دوره یدور پتاسیم از راه دهان تجویز کرد.

۹- اگر پشم خشک و شکننده است و آماس پین دو شاخه فک پائین موجود و دام به ضعف عمومی دچار است. احتمالا در اثر آلودگی به کپلک است.

پیشگیری برمبنای مبارزه با میزبان‌های واسط که حلزون‌ها هستند (و در مورد دیکروسلیوم حلزون و مورچه فورمیکا فوسکا) از محلول ۱ در میلیون سولفات مس در آب می‌باشد.

درمان با تتراکلرور کربن یا بیلون‌ام یا سوپر فاسکول است. در مورد دیکروسلیوم از هگزاکلرواتان استفاده می‌کنند.

۱۰- اگر لاغری و بی‌اشتهایی هم با ریزش پشم دیده شود و مدفوع تاحدی نرم باشد می‌توان به بیماری یون هم مشکوک شد.

عامل بیماری مایکوباکتریوم پارا توبرکلوزیس است که در غدد لنفاوی روده بند و جراحات روده‌ای دام‌های مبتلا موجود است و با مدفوع دفع و چراگاه و علوفه را آلوده می‌کنند.

عفونت طبیعی از راه دستگاه گوارش صورت می‌گیرد. هیچ داروئی تا بحال نتیجه قطعی در بهبود دام نداشته است معذلک استرپتومایسین و ایزونیازید در آزمایشگاه نتایج مثبتی داشته‌اند.

برای مطالعه کامل مقاله کلیک کنید:
تشخیص عملی بیماری های گوسفند و بز و درمان و پیشگیری آنها