استفاده از تغذیه جهت بهبود ایمنی بدن دام

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ استفاده از تغذیه جهت افزایش دفاع بدن گاو در برابر آلودگی جایگاهی جدید را در تحقیقات به خود اختصاص داده است. در هنگامی‌که ویتامین‌ها و مواد معدنی از قبیل ویتامین E، سلنیوم، مس و روی بطور مناسبی تأمین شدند، این امر می‌تواند بواسطه افزایش مقاومت در مقابل بیماری و کاهش شدت بیماری در هنگام ابتلا، ایمنی بدن گاو را در مقابل بیماری افزایش دهد.

این مقاله نقش ویتامین E، سلنیوم، مس و روی را در بهبود ایمنی نشان می‌دهد.

احتیاجات گاو در ویتامین‌ها و مواد معدنی بوسیله عوامل متعددی تحت تأثیر قرار گرفته است که این عوامل شامل سن، مرحله آبستنی، شیردهی می‌باشد.

تصویر شماره ۱ وضعیت برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی را نشان می‌دهد مقادیر موردنیاز از ویتامین‌ها و مواد معدنی برای ایجاد ایمنی مطلوب نسبت به مقادیر موردنیاز از آنها برای رشد و تولیدمثل بیشتر است.

دام‌ها می‌توانند برای رشد و کارآیی مناسب تولیدمثلی به مقدار مناسبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی را مصرف نمایند اما کارآیی مطلوبی را از جهت ایمنی ایجاد نمی‌کند. در آن هنگام علائم کلینیکی کمبود مواد ویتامینی و معدنی آشکار می‌شود، ممکن است هم‌اکنون ایمنی، رشد و باروری در حد پایینی قرار گرفته شده باشد.

بیشتر بدانیم:
نقش مواد مغذی کم مصرف در خوراک دام
تکنیک های صحیح دوشش جهت جلوگیری از آلودگی شیر
چالش های رایج در درمان ورم پستان بالینی گاوهای شیری

تغذیه اقدامات مدیریتی را تکمیل می‌کند

عارضه ورم پستان یک بیماری پرهزینه در صنعت پرورش گاو شیری است و می‌توان بوسیله تعیین میزان شیوع بیماری مقاومت برعلیه بیماری یا سطح ایمنی بدن گاوها را برآورد نمود.

مکمل‌های خوراکی ابزاری است که می‌توان باز هم آنرا جهت کاهش ورم پستان بکار برد اما بایستی از اقدامات خوب مدیریتی پیروی کرد. مثال‌هایی از این قبیل اقدامات مدیریتی شامل ضدعفونی کردن پستان قبل و بعد از شیردوشی، درمان گاو خشک و فراهم نمودن یک محیط پاکیزه و خشک برای گاوها می‌باشد.

مزارعی با مخزن شیر و مقدار سلول‌های سوماتیک در حدود ۵۰۰۰۰۰ تا ۶۰۰۰۰۰ سلول به ازای هر میلی‌لیتر نسبت به مزارعی که در شیر گله سلول‌های سوماتیک کمتری موجود می‌باشد به دلیل آنکه دست‌کم ظهور مشکل همراه با دست‌کم یک جنبه از تجارب مناسب مدیریتی درباره ورم پستان می‌باشد احتمال کمتری برای رویت کاهش در مقدار سلول‌های سوماتیک ناشی از مکمل‌های تغذیه‌ای موجود می‌باشد.

مزارعی با سلول‌های سوماتیک کمتر، احتمالا از لحاظ مکمل‌های تغذیه‌ای، ویتامین‌ها و مواد معدنی سودمند خواهند بود.

حتی در صورتی‌که شمار سلول‌های سوماتیک در حدود ۲۰۰۰۰۰ سلول به ازای هر میلی‌لیتر باشد در آن صورت در حدود ۶ درصد از کواتر پستان‌های گاوهای موجود در گله آلوده شده‌اند، این مقدار از سلول‌های سوماتیک منجر به کاهش ۳۶۰ کیلوگرم از شیر در طی دوره شیردهی در مورد گاوهای موجود در دوره دوم شیردهی یا بالاتر می‌شود.

احتمالا مزارعی با شمار سلول‌های سوماتیک کمتر از تجارب مناسب مدیریتی پیروی می‌کنند و افزودن مکمل‌های حاوی این مواد مغذی اینگونه تجارب مدیریتی را کامل می‌کنند.

بخاطر سپردن این مطلب که تغذیه به تنهایی ورم پستان را کنترل نخواهد کرد مهم می‌باشد.

تصویر شماره ۱: نقش ویتامین و مواد معدنی کم نیاز در دام

نقش ویتامین و مواد معدنی کم نیاز در دام

برگرفته شده از ویکس ۱۹۹۲- تگزاس ای - ام (دوره کوتاه مدت دامپزشکی در گله دام‌های گوشتی)


نکات کلیدی در بهبود وضعیت ایمنی بدن دام از طریق تغذیه

• از تجارب خوب مدیریتی در هنگام شیردوشی که شامل شود.

• برای اطمینان از مصرف ویتامین E به میزان ۱۰۰۰ واحد بین‌المللی/روز برای گاوهای خشک و ۵۰۰ واحد بین‌المللی/روز برای گاوهای شیری سلنیوم به مقدار 0/3 ppm در کل جیره، مس به میزان ppm ۲۰ در کل جیره، روی به مقدار ppm ۶۰ تا ۴۰ در کل جیره ویتامین‌ها و مواد معدنی کم نیاز به جیره یا مخلوط غله افزوده می‌شود.

• از اختلاف در زیست فراهمی در بین اشکال مختلف این مواد، مواد مغذی کم نیاز آگاهی حاصل شود.


نوشته: مهندس امید فعال‌زاده (کارشناسی علوم دامی)