مکمل های معدنی برای میش های داشتی جهت بهبود سلامت بره و توان تولیدمثلی

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ سود مزارع گوسفند بر پایه تولد یک یا چندین بره سالم از هر میش در طی یک سال می‌باشد. طول مدت بارداری در گوسفند حدود ۵ ماه است و ضروری است تا میش‌ها (و قوچ‌ها) در این دوره زمانی در شرایط مطلوب باروری باشند و برای داشتن بهترین راندمان تولیدمثلی در زمان قوچ‌اندازی، میش‌ها باید فولیکول تخمدانی را در زمان مناسبی آزاد سازند.

برای داشتن زایمان موفق در میش‌ها آمادگی‌های لازم باید حداقل ۶ یا حتی ۷ ماه قبل صورت گیرد. برای تولیدمثل مناسب حیوانات مصرف به اندازه مواد معدنی، عناصر کم‌نیاز و ویتامین‌ها در طول این دوره حساس بسیار ضروری است.

به یاد داشته باشید که حیوانات داشتی به مواد معدنی به‌صورت روزانه نیاز دارند و حیوانات دارای چرای آزاد و یا مصرف‌کننده علوفه زمستانی ممکن است به ریزمغذی‌هایی مثل ویتامین‌ها، مواد معدنی و عناصر کم‌نیاز دسترسی کافی نداشته باشند.

در برخی از سیستم‌های پرورش، میزان کلی مناسب مواد معدنی میش باید حداقل یک ماه قبل از قوچ‌اندازی و هم‌چنین در طی زایمان مهیا باشد. پس از زایمان نیز باید مصرف این مواد در میش‌ها و بره‌ها ادامه داشته باشد تا به رشد بره‌ها و کارایی میش‌ها کمک نماید.

در ماه‌های آخر آبستنی، تصحیح مکمل معدنی در حفظ سلامت میش‌ها، بقای بره‌ها و افزایش توان باروری کمک‌کننده است.

لازم به ذکر است باتوجه به دوره کوتاه آبستنی در گوسفند، عمدتاً کم‌توجهی به مصرف علوفه با کیفیت مناسب و مدیریت مراتع که هردو مورد در بهبود تولید تاثیر به‌سزایی دارند، موجب کاهش دسترسی میش‌ها به مواد معدنی می‌شود.

در بره‌ها و میش‌ها میزان نیاز به مواد معدنی بسیار شبیه به هم است، خواه در جایگاه نگهداری شوند یا خیر. تنها تفاوت عمده در این است که میش‌های نگهداری شده در جایگاه نباید بیش ازحد منیزیم مصرف کنند.

باتوجه به نمودار زیر خواهید دید که میزان کبالت، روی، ید و سلنیوم در یک جیره فقیر نیاز میش به مواد معدنی را فراهم نخواهد کرد. در حالی‌که کلیه موارد نام برده همان عناصری هستند که بیشترین اهمیت را برای میش، جنین یابره‌های تازه متولد دارند.

بیشتر بدانیم:
نقش عناصر کمیاب در تولیدمثل گوسفند و بز
مراحل آبستنی در میش
تاثیر متیونین بر ابقاء آبستنی
مسمومیت آبستنی در دام

کبالت

محققین نشان داده‌اند که خوراندن میزان کافی کبالت، چگونه در ایستادن و قدرت مکیدن پستان مادر توسط بره‌ها تاثیرگذار است.

روی

به‌همراه سلنیوم و ویتامین E، روی برای عملکرد سیستم ایمنی نیاز است و در محافظت علیه ورم پستان و سایر عفونت‌ها، تمیز شدن رحم و ترمیم بافتی سریع مثل موارد صدمه به کانال زایمان و بهبود از عفونت کمک‌کننده هستند.

بنابر دلایل ذکر شده مصرف روی (که اغلب اشاره به شلاته‌کننده‌ها دارد) می‌تواند به‌صورت منحصر به‌فرد از مزایای بسیاری برخوردار باشد.

ویتامین E و سلنیوم

این مواد دو ریزمغذی ضروری هستند که نقش موثری در عملکرد سیستم ایمنی دارند و همراه با روی نقش کلیدی در پیشگیری و بهبود مجدد از عفونت دارند. هردو ماده برای حفظ راندمان زایمان ضروری هستند و علیه کاهش دمای بدن (هیپوترمی) نقش محافظتی دارند.

محققین نشان داده‌اند که مصرف ویتامین E به میزان ۱۰۰ واحد بین‌المللی به ازای هر راس در هر روز نتایج مطلوبی را در پی داشته است.

افزایش ویتامین E برای میش‌ها در انتهای آبستنی نشان داده است که:

- افزایش‌دهنده ویتامین E پلاسمای بره در زمان تولد

- زودتر ایستادن بره‌ها پس از تولد

- تولید آغوز حاوی ویتامین E بیشتر

- افزایش وزن بره‌ها از زمان تولد در هر روز تا زمان از شیرگیری

سلنیوم هم‌زمان با ویتامین E عمل می‌کند. منابع ارگانیک سلنیوم که در مکمل‌های ویژه گوسفند موجود است، نسبت به سایر محصولات تجاری جذب بهتری را برای میش‌ها فراهم می‌کند.

ید

پد در تولید هورمون تیروکسین دخیل است که سبب محافظت علیه کاهش حرارت بدن در زمان زایمان می‌شود. ازطرف دیگر عملکرد این ماده با سلنیوم در ارتباط است.

ویتامین B12

اهمیت حیاتی برای میش و عملکرد بره‌ها دارد و این ویتامین برای متابولیسم موثر انرژی ضروری است. کمبود B12 منجر به بهره‌وری ضعیف از مواد غذایی می‌شود.


ترجمه و تخلیص: بهناز نوروزی، دانشجوی دکترای تخصصی بیماری‌های داخلی دام‌های بزرگ

منبع: molevalleyfarmers