حیوانات خانگی همچنان بدون آیین نامه

محسن مشکات در گفتگو با دامپزشک اظهار داشت: در حال حاضر برای نگهداری از حیوانات خانگی، دستورالعمل‌هایی تهیه شده است.

وی در پاسخ به این سئوال که چه زمانی آیین نامه نگهداری از حیوانات خانگی تهیه می‌شود، خاطر نشان ساخت: باید چنین آیین نامه‌ای تدوین شود اما سازمان دامپزشکی درباره زمان تدوین آیین‌نامه تعیین کننده نیست.

معاون بهداشت و پیشگیری سازمان دامپزشکی در پاسخ به این سئوال که آیا معاونتی برای رسیدگی به وضعیت حیوانات خانگی در ایران وجود دارد، گفت: در مورد حیوانات خانگی معاونت نداریم. اما در دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی یک واحد در رابطه با حیوانات خانگی داریم. در گذشته دکتر ابراهیم زاده مسئولیت این قسمت را داشت. اخیرا یک نفر متخصص (خانم دکتر خرمی) در این دفتر مستقر شده است.

وی در واکنش به توسعه تمایل نگهداری از پت در جامعه و نیاز به ایجاد دفتری برای رسیدگی به مسایل مرتبط با حیوانات خانگی، بیان داشت: در اینکه نگهداری از حیوان خانگی در حال گسترش است، بحثی نیست. اما عمدتا آنچیزی که در رابطه با پت انجام شده به این شکل بوده که دامپزشکی از طریق ایجاد مراکز بخش خصوصی نظیر درمانگاه دام‌های کوچک یا بیمارستان‌های مربوط به این حیوانات، همچنین آزمایشگاه‌های فعال در این زمینه، سعی کرده نوعی پوشش توسط بخش خصوصی برای ارایه خدمات به صاحبان این حیوانات ایجاد کند. کما اینکه در شهر تهران، هم بیمارستان و هم درمانگاه حیوان خانگی وجود دارد.

مشکات درباره رسیدگی به تخلفات مرتبط با حیوانات خانگی و تزریق واکسن هاری سگ به سنجاب و احتمال بروز بیماری در این حیوان به دلیل استفاده از واکسن نامناسب، اذعان داشت: اگر تخلفی صورت گیرد، از طریق سازمان نظام دامپزشکی و هیات‌های بدوی و عالی انتظامی که در آنجا مستقر است، رسیدگی می‌شود.

وی در پاسخ به این سئوال که مردم برای رسیدگی به شکایات خود چگونه باید با سازمان دامپزشکی ارتباط برقرار کنند و به کدام یک از معاونت‌های این سازمان مراجعه کنند، تصریح کرد: در هر استانی یک اداره کل دامپزشکی داریم. معمولا در ادارات کل دامپزشکی استان‌ها معاون فنی و بخش روابط عمومی وجود دارد که مردم می‌توانند به آنها مراجعه کنند. یا درخواست‌ها و شکایات خود را از طریق مراجعه حضوری، ارسال نامه یا تلفن، اعلام کنند.

معاون بهداشت و پیشگیری سازمان دامپزشکی ادامه داد: در سطح کشور به جز دو استان تهران و البرز، شماره 1512 را برای اعلام نظرات مردم داریم. اگر شهروندان شکایت خود را به دامپزشکی اعلام کنند، مراتب بررسی شده و اگر تخلفی انجام شده باشد، موضوع به هیات‌های بدوی ارجاع خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه دامپزشکان دام کوچک مجاز نیستند هر واکسنی را به هر دامی بزنند، خاطر نشان ساخت: کارخانجات تولیدکننده واکسن، دولتی یا خصوصی هستند. معمولا هر واحد تولیدی در مورد محصولات خود اعلام می‌کند که چه تعداد پروژه تحقیقاتی روی واکسن‌های تولیدی، اجرا شده و این واکسن برای هر حیوانی با چه میزان دوز و با چه روشی قابل استفاده است.

مشکات افزود: به عنوان مثال رازی برای هاری واکسنی تولید می‌کند که روی آن نوشته شده مصرف در سگ و گاو. در برخی مقاطع نیز سازمان دامپزشکی واکسن‌های هاری را از خارج وارد کرده بود که روی آن نام انواع حیوانات قید شده بود.

وی ادامه داد: واکسن هاری که در حال حاضر برای حیوانات خانگی مورد استفاده قرار می گیرد، معمولا واکسن‌هایی است که با تایید و مجوز دامپزشکی از خارج وارد می‌شود. روی بروشور این واکسن‌ها قید می‌شود که این محصول در مورد چه حیواناتی کاربرد دارد. بر مبنای آن معمولا واکسن به انواع حیوانات تزریق می‌شود.