کسری بودجه دولت دامن دامداران را گرفت.

محسن مشکات معاون بهداشت، پیشگیری و درمان سازمان دامپزشکی در گفت و گو با دامپزشک دلیل به تعویق افتادن پرداخت غرامت‌ها را عدم تخصیص اعتبار توسط هیات دولت به دلیل کسری بودجه عنوان و اظهارکرد: پیش بینی شده است طلب دامداران در سال مالی جاری پرداخت شود.

به گفته او از بدهی سال گذشتهسازمان دامپزشکی به دامدارانی که دام‌شان در تست‌های سل و بروسلوز مثبت شناسایی شده‌ و برای جلوگیری از گسترش بیماری به اجبار توسط سازمان دامپزشکی کشور کشتار شدند، تنها 800 میلیون تومان پرداخت شده است.

به گزارش دامپزشک طبق قانون سازمان دامپزشکی باید مبلغ 75 درصد قیمت هر دام را به‌عنوان غرامت به دامداران پرداخت کند. بر همین اساس طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته، برآورد شده بود که حجم غرامت‌های سازمان دامپزشکی بابت معدوم کردن دام‌های آلوده و مشکوک در سال جاری به چهار میلیارد تومان برسد که اکنون با گذشت نزدیک به 10 ماه از سال جاری و گزارش دام‌های آلوده، این پیش‌بینی درست از آب درآمده است.

احتمال ورود دام بیمار به بازار مصرف

در این راستا، دولت تاکنون 800 میلیون تومان بابت غرامت‌ها به دامداران پرداخت کرده است اما چهاربرابر دیگر این مبلغ باید به دامداران بدهد اما هنوز خبری از پرداخت نیست.

مشکات می‌افزاید: به دلیل مشکلاتی که دولت در بودجه با آن مواجه شده است، زمان دقیق پرداخت سه میلیارد و 200 میلیون تومان مابقی مشخص نیست.

 اواخر سال گذشته "آئین‌نامه مبارزه با بیماری‌های دامی و جلوگیری از سرایت و انتشار آنها" به تصویب رسیده است که براساس آن، سازمان دامپزشکی موظف شده با بهره‌گیری از روش‌های مختلف از جمله آزموش – کشتار،‌ معدوم کردن دسته جمعی، ایمن‌سازی همگانی، درمان همگانی و قرنطینه با بیماری‌های دامی دارای منشا داخلی و یا خارجی، مبارزه کرده و آنها را کنترل و در صورت امکان ریشه کن کند.

حال مشخص نیست با عدم پرداخت غرامت‌ها، سازمان دامپزشکی چگونه می‌تواند به این هدف تعیین شده جامه عمل بپوشاند. تاخیر در پرداخت خسارت سبب می‌شود که دامداران در صورت مواجهه با بیماری به منظور جلوگیری از زیان وارده، بدون آنکه به سازمان‌های ذیربط اطلاع‌رسانی کنند؛ دامشان را به کشتارگاه فرستاده و روانه بازار کنند. نتیجه چنین اقدامی به خطر انداختن سلامت مردم جامعه‌ای خواهد بود که خود مسوولان نیز عضوی از آن محسوب می‌شوند.

200 میلیون تومان غرامت مشمشه

در سال جاری علاوه بر غرامت کشتار و معدوم کردن دام‌های بیمار، مظنون و یا ناقل عامل بیماری سل و بروسلوز، سازمان دامپزشکی 40 میلیون تومان نیز برای کشتار و معدوم‌سازی چهارپایان بیمار و یا مظنون به بیماری مشمشه باید پرداخت کند و با توجه به آغاز کانون‌های مشمشه تا پایان سال پیش‌بینی می‌شود این رقم به بیش از 200 میلیون تومان برسد.

البته کشتار و معدوم کردن برخی چهارپایان مثل اسب گاها با مشکلاتی نظیر تعیین بهای دام روبرو است؛ به طوری که بهای یک اسب گاها به 500 میلیون تومان هم می‌رسد در حالی که سقف غرامت مشخص شده برای بهترین اسب مبتلا حدود 5 میلیون تومان است.

هرچند تاخیر پرداخت غرامت دامداران هم اکنون در کشور موجب مشکلاتی شده است و دامداران برای اخذ مطالبات خود همواره به دامپزشکی‌های  منطقه خود مراجعه می‌کنند و با وعده‌های شبکه‌های دامپزشکی روبرو می‌شوند اما دامپزشکی کماکان در انتظار تخصیص بودجه تامین غرامت دامداران توسط دولت است.

این در شرایطی است که دامداران همواره با افزایش قیمت نهاده‌ها و هزینه‌های تولید روبرو  هستند و در ماه‌های اخیر نوسانات قیمت ارز تاثیر زیادی بر نهاده‌های دامی از جمله جو، ذرت، انواع کنجاله و دانه‌های روغنی داشته است و در این شرایط دامداران بیش از هر زمانی به حمایت‌های دولت نیازمند است.