عفونت کاندیدا در پرندگان

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ کاندیدا آلبیکنس قارچی فرصت‌طلب می‌باشد و غالب بر دستگاه گوارش پرندگان تاثیرگذار است. این قارچ میکروسکوپی جزو میکروارگانیسم‌های تشکیل‌دهنده فلورمیکروبی بدن هستند و بطور طبیعی به‌صورت هم‌زیستی مسالمت‌آمیز زندگی می‌کنند و بیماری ایجاد نمی‌کنند. بهم خوردن تعادل محیط زیست فلورمیکروبی بدن سبب رشد بی‌رویه این قارچ می‌شود. شایع‌ترین علت بروز آن در پرندگان «خوراکی یا محصول ترش» و یا عفونت بر اثر (نشستن میوه‌ها و محصولات) است، که در پرندگان جوان قابلیت نمود بیشتری دارد. در پرندگان بزرگسال، آب، محیط آلوده و فرمول‌های دست‌ساز تغذیه باعث می‌شوند بیماری قابلیت رویت بیشتری داشته باشد.

برخی از افراد نگهدارنده ممکن است کاندیدا را تجربه کرده باشند. وآن را به عنوان یک عفونت قارچی یا برفک بشناسند. کاندیدا می‌تواند یکی از علل اولیه یا ثانویه عفونت در طیف محصولات گیاهی و غذایی باشد. کاندیدا، در گروه‌های کوچک، معمولاً ساکن طبیعی دستگاه گوارش پرنده درنظر گرفته می‌شوند.

اختلال یا عدم تعادل سایر جمعیت‌های طبیعی باکتریایی در دستگاه گوارش ممکن است به رشد بیش از حد کاندیدا منجر شود. قند بیش از حد و یا کربوهیدرات‌ها در رژیم غذایی ممکن است به رشد بیش از حد کاندیدا کمک کند. اغلب، بیماری‌های دیگر که سیستم ایمنی بدنی پرنده را باخطر مواجه می‌سازند می‌توانند یک پرنده را به عفونت ثانویه کاندیدا مستعدتر نمایند. استفاده از استروئید، استفاده از آنتی‌بیوتیک در دراز مدت، استرس بیش از حد، پرورش ضعیف و عدم بهداشت مناسب، سایر عفونت‌های ویروسی و عفونت‌های مزمن می‌تواند موجب مهار سیستم ایمنی بدن پرنده گردند.

باید بدانید، غالباً بیماری‌های دیگری که باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن پرنده می‌شوندو سلامت پرنده را دچاره مخاطره می‌نمایند می‌تواند عامل مهمی باشند تا یک پرنده به عفونت ثانویه کاندیدا دچار گردد.

در مراحل پیشرفته، کاندیدا می‌تواند بدن یک پرنده را تحت تاثیر حملات سیستمیک قرار دهد، اما اینگونه موارد بسیار نادر است. عفونت سیستمیک، در خون وبرخی اعضاء بدن و مغز استخوان قابل یافت و تشخیص است.

نشانه‌های بیماری کاندیدا در پرنده

علائم بالینی معمول شامل افسردگی، نامنظمی‌پرها (fluffed)، بی‌اشتهایی، استفراغ (باز پس دادن تغذیه از دهان) و یا نارسایی‌های بالینی عنوان نمود، تخلیه مدفوع با تاخیر و زمان زیاد، مدفوع با حالت بزرگ و پهن یا متخلخل از تمامی شکلیت مدفوع‌های بیماری گونه که می‌تواند تاثیرگذار در تشخیص تلقی گردند. یک دامپزشک با سابقه کامل شناخت به پرندگان، ابتدا وزن بدن و معاینه فیزیکی را شروع می‌نماید. از آنجا که علائم بالینی توصیف شده در موردعفونت کاندیدا با بسیاری از بیماری‌های مختلف و خاص دارای شکلیتی مشترک هستند، دامپزشک مربوطه به احتمال زیاد توصیه بریک سری از تست‌های تشخیصی خاص می‌نماید.

چه آزمایشاتی برای تشخیص کاندیدا انجام می‌شود؟

کاندیدا با قارچ و با سیتولوژی در یک نمونه خاص رنگی از هر دو نوع و یا مدفوع تشخیص داده می‌شود. از آنجا که حالت مخمر در زمان عارضه در گسترش است یک تغذیه فرمولاسیونه، درکشت قارچ‌های خاص برای تمایز توصیه می‌شود. از آنجا که مخمرو کاندیدا می‌توانند شبیه با لکه سیتولوژی باشند. کیفیت نمونه بسیار مهم است. اگر یک نمونه منفی است، ممکن است که نمونه‌های عمیق‌تر و یا تراشه بافت مورد نیاز باشد.

(مخمر و کاندیدا می‌تواند شبیه با لکه سیتولوژی باشد.)

از آنجا که خیلی موارد ممکن است در بروز کاندیدا به صورت واحد مشترک باشند لزوم بررسی اولیه برخی بیماری‌های دیگر نیز مورد اهمیت است، نیاز است تا تست‌های گوناگون مورد استفاده قرار گیرند. این‌گونه می‌توان در امر تشخیص و عاملیت عارضه در کوتاه‌ترین زمان پی برد. تشخیص زودهنگام منجر به حل و فصل سریع‌تر خواهد شد.

درمان و پیشگیری بیماری کاندیدا

به محض تشخیص کاندیدا با داروهای ضدقارچ تحت نظر پزشک دامپزشک درمان می‌شود. تعدادی از داروهای مختلف برای کاندیدا وجود دارد. علاوه بر درمان کاندیدا، بسیار مهم است که شرایط و تدابیر خاصی را از نظر نظافتی و بهداشتی و دورسازی همه عوامل مستعدکننده و یا بیماری‌زا همواره رعایت گردد. بهداشت خوب، ایجاد محیط تمیز با تهویه مناسب، مواد غذایی تازه و تمیز در سلامت پرنده شما تاثییرگذار خواهد بود و کمک می‌کند تا پرنده دلبندتان از گزند عوارض بیماری‌زا به دور باشد.

مهم است بدانید: در طول درمان رعایت کامل تدابیر بهداشتی و دارویی زیر نظر دکتر دامپزشک بهترین و موترترین راهکار دراین طیف بیماری‌ها تلقی می‌گردد.

منبع: سایت ۶۰۱۹