عفونت ادراری UTI گربه‌ها

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ عفونت ادراری (Urinary Tract Infections) در گربه‌ها بسیار دردناک و توأم با خارش شدید می‌باشد. در این شرایط گربه برای رهایی از درد به کمک شما نیاز دارد، اگر بگذارید این شرایط ادامه پیدا کند سیستم ایمنی گربه ضعیف‌تر شده و ممکن است بیماری گربه‌های دیگر نیز به او سرایت کند.

گاهی اوقات گربه‌ها با بیماری خود کنار می‌آیند طوری که که ما اصلاً متوجه این موضوع نمی‌شویم. اما بعضی مواقع نیز رفتاری‌های عجیبی از خود نشان می‌دهند. مثلاً گاهی ممکن است روی لبه ظرف خاکش به مدت طولانی چمباتمه زده و هیچ کاری هم انجام ندهند. اما کمی بعد ناگهان متوجه می‌شوید پایتان را روی ادرار گربه گذاشته‌اید و یا بدتر اینکه ممکن است ادرار آن را روی میز پیدا کنید. در چنین شرایطی آنچه که واقعاً توجه شما را جلب می‌کند مشاهده اثر خون در ادرار گربه می‌باشد.

عفونت ادراری (UTI) بخصوص برای گربه‌های نر به دلیل فیزیولوژی خاص خود از مشکلات شایع سلامتی گربه‌ها است.

دلایل بروز عفونت ادراری در گربه

علت اصلی عفونت ادراری ورود باکتری به داخل مثانه است که سبب التهاب مثانه گردیده و در نهایت منجر به عفونت می‌شود. این عفونت در حالت پیشرفته به سنگ مثانه تبدیل شده که باعث انسداد مجاری ادرار گربه می‌شود و این عامل می‌تواند منجر به مرگ آنی شود. لذا بهتر است برای تشخیص صحیح بیماری بچه گربه خود به یک دامپزشک مراجعه کنید. هنگامی‌که علت بروز مشکل را جویا می‌شوید ممکن است دامپزشک بگوید که نوعی عفونت میکروبی یا استرس سبب عفونت ادراری شده است.

التهاب مثانه ممکن است به علت عفونت یا تحریک شدن مثانه رخ دهد. سیستیت در گربه‌های جوان شایع‌تر است و احتمال ابتلا به آن با افزایش سن حیوان کاهش می‌یابد.

علائم عفونت ادراری گربه

مراقب نشانه‌های بیماری‌های ادراری در گربه خانگی‌تان باشید عفونت در مجاری ادراری برای این حیوانات بسیار خطرناک است با مبتلا شدن به این بیماری حیوان دچار مشکلات مختلفی از جمله ناله  و درد هنگام ادرار می‌شود مراقب باشید با مبتلا شدن به این عارضه به کلیه‌های وی آسیبی وارد نشود توصیه‌های درمانی دامپزشکان را درمورد این بیماری درنظر بگیرید و مانع ایجاد مشکلات کلیوی ناشی از عفونت ادراری در گربه شوید.

گربه‌های مبتلا به سیستیت مشکلاتی در ادرار کردن داشته و مکرر برای ادرار کردن از جعبه خود خارج می‌شوند. اما در این کار ناموفق هستند. به غیر از این علائم، سایر علائم عفونت مثانه عبارتند از:

– کوشش زیاد برای ادرار کردن

– ناراحتی هنگام ادرار کردن

– زوزه کشیدن یا میو میو کردن هنگام ادرار کردن

– تغییر رنگ ادرار (نمایان شدن خون در ادرار)

- درد

- کاهش اشتها

- باد کردن شکم

- لیس زدن بیش از حد ناحیه تناسلی

- تغییر ناگهانی در رفتار

بیشتر بدانیم:
راه‌های درمان عفونت ادراری (UTI) در گربه‌ها
بیماری دستگاه ادراری تحتانی در گربه‌ها
بیماری کلیوی گربه

چگونه ادرار طبیعی گربه را تشخیص دهیم؟

با اینکه اکثر گربه‌ها فقط وقتی از ظرف خاک استفاده می‌کنند که تنها باشند و زیرنظر گرفتن آن‌ها تقریباً کار سختی می‌باشد، اما بررسی طبیعی بودن ادرار گربه می‌تواند کمک بزرگی به تشخیص بیماری‌ها کند. در ادامه چند راهکار برای تشخیص ادرار طبیعی در گربه‌ها ارائه شده است.

۱- تعداد دفعات ادرار

گربه‌ها سیستم‌های هوشمندانه‌ای برای حفظ هیدراتاسیون دارند. بیشتر گربه‌های سالم و بالغ خانگی به‌طور متوسط دو بار در روز ادرار میکنند.

عوامل زیر تعداد دفعات ادرار گربه را تحت تاثیر قرار می‌دهد:

- میزان مصرف آب

- گرما و رطوبت

- میزان رطوبت غذا

- شرایط پزشکی مثل بیماری‌های کلیه،عفونت‌های مثانه و مشکلات کبدی،عدم تعادل هورمونی و …

گربه‌ها به‌طور طبیعی چند بار در روز ادرار و مدفوع می‌کنند؟

 بسیاری از گربه‌ها یکبار و یا دو بار در روز از ظرف خاک استفاده میکنند. اگر گربه شما در یک روز، چهار بار از ظرف خاک استفاده کند احتمالاً مشکلی برایش به‌وجود آمده است.

گربه اگر ناگهان شروع به ادرار کردن بیشتر یا کمتر از حد معمول کرد، باید بلافاصله توسط دامپزشک بررسی شود، زیرا هرگونه تغییر در میزان ادرار کردن نیاز به بررسی دارد.

۲- رنگ طبیعی ادرار

ادرار طبیعی گربه باید روشن و زرد رنگ باشه. طلایی یا رنگ کاه اغلب برای توصیف رنگ زرد ادرار سالم استفاده می‌شود. ادرار نباید ابری باشد و یا به دشواری دیده شود. تغییر رنگ (روشن یا تیره)، ابری و یا ذرات (باقی‌مانده‌های شناور) اغلب با شرایط مثانه یا کلیه ارتباط دارد.

۳- بوی طبیعی ادرار گربه

ادرار طبیعی گربه‌ها دارای بوی خاصی است که عطر کمی تند و اسیدی داشته که نسبتاً آزاردهنده نبوده و به‌طور کلی بوی ضغیفی دارد.

منابع: Petkharid – wikicat