ضوابط صدور پروانه جهت کشتارگاه‌های صنعتی دام و طیور

الف- ضوابط صدور پروانه تأسیس کشتارگاه صنعتی دام وطیور

۱- ظرفیت: حداقل و حداکثر ظرفیت بر حسب نیاز منطقه و پیشنهاد کمیسیون استانی و با تائید کمیسیون مرکزی تعیین می‌گردد.

۲- زمین: حداقل مساحت زمین مورد نیاز برای احداث کشتارگاه، باید سه برابر مساحت زیربنای ساختمان‌های آن باشد.

۳- طرح و نقشه: جهت صدور پروانه تأسیس، ارائه طرح و نقشه توسط متقاضی، الزامی است.

نقشه الگویی یک نمونه از هریک از کشتارگاه‌های دام و طیور، منضم به نظام است. ارقام ارائه شده در این نقشه‌ها می‌تواند به متقاضیان در تهیه طرح و نقشه مورد نظر کمک کند، لیکن در هر صورت، طرح و نقشه کشتارگاه‌های صنعتی دام و طیور، باید دارای مشخصات زیر باشد:

۱- دیواره اصطبل انتظار دام، باید از کف سالن به ارتفاع ۲/۱ تا ۲ متر سیمانکاری و کف آن از مصالح غیرقابل نفوذ ساخته شده باشد.

۲- ارتفاع آبشخور در اصطبل انتظار دام، باید بین ۳۰ تا ۵۰ سانتی‌متر باشد.

۳- در سالن آماده‌سازی فرآورده‌های دامی باید تجهیزات لازم مانند: پاتیل‌های آبجوش، شاخ بر و مو پاک کن جهت تهیه کله و پاچه، دستگاه سیرابی، دستگاه روده پاک‌کنی جهت تهیه روده، سینی مخصوص و قلاب‌های پایه‌دار برای حمل و آویزان کردن دل و جگر موجود می‌باشد.

۴- ساختمان مجاری فاضلاب و کانال‌های مخصوص حمل اندرونه و غیره باید طوری تعبیه شوند که شیب مناسب داشته باشند و نظافت آنها به آسانی انجام گیرد.

۵- برای هریک از سالن‌های مربوط به پوست، روده، کله و پاچه، سیرابی پاک‌کنی و دل وجگر باید ناودانهای انتقال جداگانه‌ای در نظر گرفته شود.

۶- برای جداکردن و نگهداری دام‌های مشکوک، وجود جایگاه قفل‌داری در کشتارگاه ضروری است.

۷- برای منجمد کردن گوشت‌های آلوده به انگل، وجود سردخانه مجزا و مخصوصی در کشتارگاه ضروری است.

۸- برای ارائه خدمات دامپزشکی، وجود اتاق مجهز اختصاصی در کشتارگاه ضروری است.

۹- تجهیزات سالن کشتار دام، که باید با تعدادی دام کشتاری، ساعات کار و تعداد کارگران متناسب باشد، به شرح ذیر است:

تجهیزات بیهوشی، جراثقال، کمپرسور باد و تجهیزات مربوط به آن، قلاب، اره الکتریکی، دوش شستشوی لاشه، ترازو، چرخ دستی، سینی، میز استریلیزاتور، ابزار کشتار، دستگاه تهیه بخار آب، کوره لاشه سوز و وسایل حمل گوشت.

۱۰- در صورتی که پوست کندن بر روی برانکارد (گهواره) انجام می‌شود، جنس آن باید از نوع ضدرنگ باشد. و ارتفاع آن اندازه‌ای باشد، که لاشه با زمین تماس پیدا نکند.

ب- ضوابط صدور پروانه بهره‌برداری برای کشتارگاه‌های صنعتی دام و طیور

صدور پروانه بهره‌برداری جهت کارخانجات خوراک دام، سردخانه‌ها، مجتمع‌های کشتارگاهی و کشتارگاه‌ها، با هماهنگی اداره کل صنایع و سازمان جهادسازندگی استان و واحدهای ذیربط صورت می‌گیرد. در کلیه موارد مذکور، صدور مجوز بهداشتی برابر قانون سازمان دامپزشکی انجام خواهد شد و بدون مجوز بهداشتی، امکان راه‌اندازی و بهره‌برداری از واحدهای نام برده میسر نیست.

برای مطالعه کامل این مطلب به خبر نحوه راه اندازی گاوداری مراجعه کنید.