ضدعفونی سالن‌ مرغداری

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ در ادامه به بررسی نحوه آماده‌سازی و ضدعفونی سالن‌ مرغداری قبل از جوجه‌ریزی می‌پردازیم.

- کلیه تجهیزات سالن (دانخوری‌ها و آبخوری‌ها و لوله‌ها) از سالن خارج گردند.

- کودهای دوره قبل کاملاً تخلیه شود.

- با استفاده از حشره‌کش‌های مناسب، اقدام به از بین بردن حشرات و بندپایان مختلف (مگس- سوسک و...) گردد.

- سالن با آب فشار قوی و حتی‌الامکان گرم که حاوی مواد شوینده (نه ضدعفونی کننده) باشد کاملاً شسته شود. توضیح آن که مواد شوینده یا اصطلاحاً دترجنت detergent ضدعفونی کننده نیستند ولی لکه‌بر و تمیزکننده است مثل انواع پودر لباس شویی ولی ضدعفونی کننده‌ها هرچند به خوبی شوینده‌ها لکه‌ها را تمیز نمی‌کنند ولی میکروب‌کش هستند. به هر حال سالن اول باید با مواد شوینده شستشو شود تا بعد نوبت ضدعفونی برسد.

نکته مهم دیگر آن که شستشوی سالن باید از سقف به کف باشد تا در آخر کار پساب‌های آلود‌ه از کل سالن تخلیه گردند. لکه‌های مقاوم را با برس زدن برطرف کنید. نوبت به ضدعفونی شیمیایی سالن می‌رسد. اسپری کردن "فرمالین" 40% (به نسبت 1 لیتر فرمالین به 9 لیتر آب) یا شستشو با "بنز الکونیوم" به نسبت 1 به 100 و یا سایر موادی که دستورالعمل نحوه مصرفشان در ضمیمه شماره 1 آمده است، کار ضدعفونی شیمیایی سالن را کامل می‌کند، سعی شود در هر فصل جوجه‌ریزی نوع ضدعفونی عوض شود تا مقاومت میکربی ایجاد نشود.

بیشتر بدانیم:

ضدعفونی و آماده سازی سالن مرغداری

بهداشت خطوط آبخوری مرغداری

- دانخوری‌ها و آب‌خوری‌ها و شلنگ‌های آن‌ها را ابتدا در حوضچه‌های آب حاوی مواد شوینده غوطه‌ور سازید و پس از شستشو و برس زدن، به مدت 2 ساعت هم در حوضچه‌های حاوی مواد ضدعفونی‌کننده غوطه‌ور سازید و پس از آن با آب معمولی شستشو دهید تا خشک و آماده استفاده گردند.

- اما رسوب‌زدایی شلنگ‌های آب‌خوری که دارای رسوبات دارویی و مواد معدنی هستند هم مهم است. برای این کار از سرکه یا اسید استیک به میزان دو در هزار استفاده کنید. غوطه‌ور کردن شلنگ‌ها در سرکه خالص و بعد شستشوی آن‌ها با آب حاوی سرکه دو در هزار، می‌تواند خیالمان را از برطرف شدن رسوب‌های مورد نظر راحت نماید. در زمان حضور گله هم رسوب‌زدایی شلنگ‌ها با دز کمتر (1- 5/. در هزار) انجام‌پذیراست.

- برای ضدعفونی تانکر آب و لوله‌کشی‌‌ها از کلر با دز سه در هزار استفاده کنید.

- نوبت به شعله دادن سالن به خصوص در شکاف‌ها و درزهایی می‌رسد که احیاناً ضدعفونی شیمیایی به آن‌ها نفوذ نکرده است.

- سپس اقدام به آهک‌پاشی محوطه نمائید.

راه اندازی مرغداری

- وسایل و بستر را در سالن‌ها بچینید. تمام منافذ سالن را مسدود نمائید و به عنوان آخرین مرحله به گاز دادن سالن بپردازید. برای این منظور از آجرهای مخصوص یا "فرمالکس" طبق دستور کارخانه‌های سازنده استفاده نمائید ولی اگر می‌خواهید سنگ تمام بگذارید از ترکیب فرمالین روی پرمنگنات پتاسیم استفاده نمائید. برای هر متر مکعبcc 20  فرمالین 40% و 40 گرم پرمنگنات محاسبه کنید. پرمنگنات را در ظروف فلزی (از قبیل بشکه و نیم بشکه و استانبولی و...) بریزید و از انتهای سالن شروع به ریختن فرمالین روی آن به نسبت گفته شده، نمائید و رفته رفته به سمت خروجی حرکت کنید تا در دود و گاز ناشی از واکنش گرفتار نشوید. سعی کنید حرارت محیط نزدیک 25 درجه باشد. به طور کلی حرارت مناسب محیط در میزان تأثیر ضدعفونی کننده‌ها نقش مهمی دارد.

- پس از 24 ساعت پنجره‌ها و منافذ را باز و تهویه‌ها را روشن کنید تا بوی گاز کاملاً از بین برود.

- حرارت سالن را قبل از ورود جوجه به 34 درجه برسانید و آماده تحویل جوجه گردید.

برای مطالعه بخش‌های دیگر این مقاله کلیک کنید: آموزش راه‌اندازی مرغداری

نوشته شده توسط دکتر محمد امین مروتی