اسب نژاد دره شوری

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ به گواهی تاریخ اولین کسانی که اسب را رام کرده، آن را در زندگی قومی و عشایری بکار گرفتند اقوام بیابانگردی بودند که اقتصاد شبانی داشتند .در میان این مردم گزینش اسب و رام کردن آن یکی از آداب درآمدن به سلوک پهلوانی بود. هنوز هم نمایش با اسب مثل تاخت کردن از سرازیری، چرخیدن در دو طرف اسب و شکار پرندگان (قیقاج) نشانه تهور وشجاعت سوارکار عشایری محسوب می‌شود، مرد عشایری باید بتواند هنگامی‌که اسب با سرعت زیاد در حال تاختن است تیراندازی کند و به چپ و راست خم شود و یا به سرعت به عقب برگشته و بدون اینکه تیرش به خطا رود شکار کند.

نژاد اسب موردنظر خود را بیابید

دره شوری نام ایلی از ایل دره شوری که ایلی ترک زبان در استان فارس و جنوب استان اصفهان است می‌باشد .همچنین نام یکی از طوایف ایل بزرگ قشقایی و همچنین نام یکی از نژادهای اصیل اسب پرشین عرب که در طایفه دره شوری از ایل قشقایی پرورش می‌یابد و از اصیل‌ترین اسب‌های دنیا می‌باشد. به علت کوچ‌های مداوم و عبور از مناطق مختلف با آب و هوای مختلف و استفاده از اسب به عنوان اصلی‌ترین ابزار، اقدام به تولید این نژاد در این ایل شد به همین خاطر نام اسب دره شوری برای همیشه روی این اسب قرار گرفت.

سوار بر اسب دره شوری

تاریخچه اسب دره شوری

در خصوص پیشینه اسب دره شوری گفته می‌شود برای نخستین بار شخصی به نام زیاد خان دره شوری تعدادی از اسب‌های منطقه را که سرآمد دیگران بودند و همگی دارای خصوصیات رفتاری و صفات ظاهری مشترکی بودند در یک محل جمع‌آوری و پرورش داده است.

خصوصیات مرفولوژی اسب دره شوری

به لحاظ ظاهری این اسبها شباهت زیادی به اسب‌های عرب دارند.

از بارزترین علامت‌های ظاهری این نژاد کپل صاف، دمی افراشته، بدنی قوی می‌باشد.

قد اسب به مراتب بلندتر از اسب عرب می‌باشد.

خصوصیات اسب دره شوری

گوشهای این اسب از اسب عرب بلندتر است.

کپل معمولاً کشیده و به سمت عقب می‌باشد و برخلاف اسب‌های عرب که کپلی گرد دارند بیشتر حالت زاویه‌دار می‌باشد.

اسب دره شوری عالی برای ورزش خصوصاً درساژ و پرش می‌باشد.

از نظر استقامت و رکورد سرعت بسیار بالاتر از اسب‌های عرب هستند و همین باعث شده که در کورس اسب‌های عرب نمی‌توانند شرکت کنند.

رنگ غالب این نژاد معمولاً کهر طلائی، کرنگ، سمند و نیله می‌باشد و اسب‌های ابلق و یا سفید دیده نمی‌شود و مشکی خالص در این نژاد به ندرت دیده می‌شود.

بطور کلی اسب دره شوری بسیار زیبا می‌باشد. اما به طور ویژه زیبایی این اسب‌ها برای خوانین اهمیت بیشتری داشته است و به همین دلیل اسبان خوانین، زیبایی منحصر به فردی نیز داشته که این نکته نیز در اصلاح نژاد آنها مورد توجه قرار می‌گرفته است.

اسب دره شوری

علائم مربوط به داغ اسب دره شوری

کلیه قوانین و شیوه‌های علامت‌گذاری آن مشابه اسب عرب می‌باشد و این داغ نیز در ناحیه گردن و در سمت چپ بدن علامتگذاری می‌شود. فقط به جای ذکر کد با حروف kh و یا علامت (oo) با حرف D علامت‌گذاری می‌گردد که حرف اول کلمه دره شوری می‌باشد.

معاونت فنی فدراسیون سوارکاری در سال 1374 تا 1380 اقدام به داغ زدن تعدادی از این اسب‌ها نموده و مدارک تعیین هویت آنها بر اساس فنوتیپ (مشخصات ظاهری) تهیه کرده است و در حال حاضر هیچ داغی برای این نژاد صورت نمی‌گیرد وصرفاً کد شناسایی با استفاده از میکروچیپ انجام می‌گیرد. لازم بذکر است تعداد 69 اسب بر اساس فنوتیپ توسط فدراسیون داغ سرد شده‌اند.

خصوصیات اسب دره شوری

پراکنش اسب دره شوری

در حال حاضر تعداد کمی ازاین نژاد اسب به همت پرورش‌دهندگان بخش خصوصی در شهرهای تهران – شیراز – اصفهان (سمیرم آقای مسکوب) – آذربایجان‌غربی – کرمانشاه – بم – ورامین – جزیره کیش نگهداری می‌شوند ودر شیراز هنوز فرزند آقای زیاد خان آقای امان‌اله دره سترگ شوری تعدادی از اسبان گذشته را جمع‌آوری ونگهداری می‌کند.

آقای اردشیر مسکوب در ناحیه مهرگرد سمیرم در جنوب اصفهان اقدام به تولید و اصلاح این نژاد نموده و در حال حاضر در حدود 40 راس از این اسب در اصطبل و ایلخی ایشان وجود دارد.

منبع: horse-rider.ir