گوسفند فراهانی

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ گوسفندان نژاد فراهانی دارای سر و گوش کوچک و هر دو جنس فاقد شاخ می‌باشند. دنبۀ آنها گرد و یک تکه بوده‌ و دنبالچه گرد از وسط دنبه منشعب شده است. قالی‌های بافته شده از پشم این نژاد بدلیل مرغوبیت الیاف آن معروفیت زیادی در سطح کشور و حتی جهان دارد. متاسفانه به علت افزایش قیمت پوست و گوشت و پایین بودن قیمت پشم، گوسفنداران جهت بالا بردن درآمد و نیز به دلیل عدم آگاهی از عوارض ناشی از اختلاط نژادی، از قوچ‌های نژادهای پوستی یا گوشتی بسته به وضعیت‌ بازار و رونق هر یک از این محصولات و نوسانات قیمت‌ها استفاده می‌نمایند که نهایتاً سبب آمیخته شدن گوسفند فراهانی با گوسفندان دیگر شده است‌.

نژاد گوسفند فراهانی

پشمی – گوشتی

رنگ

سفید متمایل به نخودی با لکه‌های سیاه رنگ دور چشم، گوش‌ها، پوزه و مفاصل دست و پا. رنگ بدن سفید متمایل به نخودی بوده و اطراف پوزه، دور چشم و گاهی اشک ریزها و اطراف گوشها و انتهای ‌دست و پا دارای لکه‌های سیاه رنگ است‌.

پراکنش نژاد فراهانی

محل پرورش این نژاد در شهرستان‌های آشتیان، فراهان و اراک می‌باشد.

قوچ و میش فراهانی

خصوصیات ظاهری گوسفند فراهانی

گوسفندان این نژاد دارای سر و گوش کوچک و هر دو جنس فاقد شاخ می‌باشند. دنبۀ آنها گرد و یک تکه بوده‌ و دنبالچه گرد از وسط دنبه منشعب شده است. قالی‌های بافته شده از پشم این نژاد بدلیل مرغوبیت الیاف آن معروفیت زیادی در سطح کشور و حتی جهان دارد. متاسفانه به علت افزایش قیمت پوست و گوشت و پایین بودن قیمت پشم، گوسفنداران جهت بالا بردن درآمد و نیز به دلیل عدم آگاهی از عوارض ناشی از اختلاط نژادی، از قوچ‌های نژادهای پوستی یا گوشتی بسته به وضعیت‌ بازار و رونق هر یک از این محصولات و نوسانات قیمت‌ها استفاده می‌نمایند که نهایتأ سبب آمیخته شدن گوسفند فراهانی با گوسفندان دیگر شده است‌.

خصوصیات تولیدی نژاد فراهانی

میانگین وزن تولد بره‌ها              3 کیلوگرم

میانگین وزن پشم                    7 / 0 کیلوگرم

دو قلوزائی                              5%

جدول مشخصات گوسفند فراهانى

اندازه‌ها قوچ میش
قد (سانتى‌متر) ۷۳ تا ۷۵ ۶۴ تا ۶۶
طول تنه (سانتى‌متر) ۸۵ تا ۸۷ ۷۸ تا ۸۳
وزن بلوغ (کیلوگرم) ۵۵ تا ۶۰ ۵۴ تا ۵۵
وزن تولد (کیلوگرم) ۳/۲۰ ۳
وزن دنبه (کیلوگرم) ۴ ۳
تولید شیر در ۴ ماه (لیتر) - ۶۵ تا ۷۰
پشم سالیانه (کیلوگرم) ۲ ۱/۵

تحقیق و تدوین : مهندس آرش ساعدی - کارشناس کشاورزی و مشاور علوفه هیدروپونیک