• اسهال گوساله و اهمیت خوراندن آغوز

    اسهال گوساله

    اسهال گوساله می‌تواند به علت عفونت در روده به وسیله ویروس‌ها، باکترى و پروتوزوآ ایجاد شود. همچنین می‌تواند به وسیله ناکفایتى در برنامه خوراک دادن شامل اصول بهداشتى ضعیف، ضعف در انتقال غیرفعال ایمنى، تحویل ناپایدار شیر یا شیر جایگزین و شرایط جایگاهى ضعیف ایجاد گردد.

  • پودر استریل قابل تزریق Penemix

    پنی سیلین ٢+١+١ (پنی میکس ٢+١+١)

    پنی‌سيلين ٢+١+١ ، پنی ميكس ٢+١+١

    هر ویال داروی پنی میکس 1+1+2 حاوی دو میلیون واحد پنی‌سیلین جی بنزاتین بعلاوه یک‌میلیون واحد پنی‌سیلین جی پروکائین و یک میلیون واحد پنی‌سیلین جی پتاسیم می‌باشد. این دارو محصولی از شرکت نصر فریمان می‌باشد.

  • بیماری کتوز (Pregnancy Toxemia یا Ketosis)

    کتوز

    بیماری کتوز (Pregnancy Toxemia یا Ketosis) نوعی بیماری دام است که در گاو و گوسفند رایج است. دلیل بروز آن عدم مدیریت صحیح تغذیه دام است.

  • ورم پستان و حساسیت آنتی بیوتیکی اشرشیاکلی و استافیلوکوکوس اورئوس

    ورم پستان و حساسیت آنتی‌بیوتیکی

    تعیین حساسیت آنتی‌بیوتیکی اشرشیاکلی و استافیلوکوکوس اورئوس جدا شده از موارد کلینیکی ورم پستان در گاوداری‌های استان کرمانشاه

  • پودر استریل قابل تزریق Kanapen 2+2

    پنی سیلین ٢+٢ (کاناپن ٢+٢)

    پنی‌سيلين ٢+٢ ، كاناپن ٢+٢

    هر ویال داروی کاناپن 2+2 حاوی 2‌میلیون واحد پنی‌سیلین جی پروکائین بعلاوه 2 گرم کانامایسین به صورت ملح سولفات می‌باشد. این دارو محصولی از شرکت نصر فریمان می‌باشد.

  • بیماری بروسلوز (brucellosis) (بخش دوم)

    بیماری مشترک بروسلوز

    با توجه به اینکه بیماری بروسلوز یک بیماری خطرناک مشترک بین انسان و دام است اکثر کشورهای جهان سعی در ریشه‌کنی کامل این بیماری دارند.

  • بیماری بروسلوز (brucellosis) (بخش اول)

    بیماری بروسلوز

    بروسلوز (brucellosis) یا تب مالت یا سقط جنین واگیر از جمله بیمارهای مشترک انسان و دام است که توسط باکتری‌های خانواده بروسلا ایجاد می‌شود. این باکتری برای اولین بار توسط یک دامپزشک دانمارکی به نام برنارد بانگ کشف گردید.

  • بررسی مرگ ناگهانی دام بر اثر اسیدوز

    اسیدوز و مرگ ناگهانی دام

    بسیاری از مرگ‌های ناگهانی که در گاوها اتفاق می‌افتد با مشکلات گوارشی همراه است. در سندرم مرگ ناگهانی گاوهایی که هیچ نشانه قبلی بیماری نداشتند معمولاً در شب بدون هیچ علایمی از درد یا مقاومت، ناگهان می‌میرند.

  • سقط جنین (Abortion) در گاو و عوامل بروز آن

    سقط جنین در گاو

    سقط جنین (Abortion) در گاو عبارت است از خروج زودتر از موقع جنین (اغلب مرده) گاهی اوقات آبورشن به نحوی است که قادر به تشخیص آن نیستیم مانند abortion Early که عبارت است از خارج شدن یک لخته خونی که معمولاً در اولین آبستنی رخ می‌دهد.

  • فلج زایمان گاو یا تب شیر (Milk fever) کاهش کلسیم خون

    تب شیر در گاو

    تب شیر، تخته بند یا فلج زایمان گاو (Post Parturition Paresis) بیماری متابولیکی است که معمولا 48 ساعت بعد از زایش رخ می‌دهد و غالباً در گاوهای پرتولید اتفاق می‌افتد (البته ممکن است بیماری چند هفته قبل تا چند هفته بعد زایمان دیده شود)

  • آشنائی با بیماری تیلریوز (Theileriosis)

    بیماری تیلریوز Theileriosis

    بیماری تیلریوز (Theileriosis) در ایران بنام زردی معروف است، بیماری انگلی خونی است و بعنوان بیماری مشترک بین انسان و دام تلقی نمی‌شود. ولی بعلت تغییراتی که در گوشت ایجاد می‌کند، گوشت دام‌های آلوده غیرقابل مصرف می‌باشد.

  • آشنایی با انگل بابزیوز

    انگل بابزیوز

    انگل بابزیوز F:babesidae G:babesia به شکل گلابی بدون رنگدانه به تعداد 2 تا 4 و بیشتر در جسم سلولی میزبان دیده می‌شوند. آزاد شدن مواد فارماکولوژیک فعال و تخریب گویچه‌های قرمز نقش مهمی در بیماری‌زایی عفونت بابزیایی دارند.

  • همه چیز درباره لنگش در گاو

    لنگش در گاو

    بیماری لنگش دو هدف عمده دامداری یعنی تولیدمثل و تولید شیر را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به همین دلیل به شدت بیماری اقتصادی محسوب می‌شود و بر اثر عوامل عفونی، تغذیه‌ای و محیطی بروز پیدا می‌کند.

  • درماتیت انگشتی در گاوهای شیری

    درماتیت انگشتی

    درماتیت انگشتی (DIGITAL DERMATITIS) به علت اینکه بروز جمعیتی بالایی دارد و نیز به علت داشتن الگوی اپیدمیولوژیکی خاص، سالهاست که به عنوان یکی از عوامل مهم لنگش در میان دامپروری‌های کشور مطرح می‌باشد.

  • بررسی و جلوگیری از اسیدوز شکمبه ای نیمه‌حاد در گله های گاو شیری

    جیره‌های غذایی با دانه بالا و کربوهیدرات‌های قابل تخمیر برای گاو‌های شیری باعث افزایش تولید شیر می‌شود همچنین این مسئله افزایش خطر اسیدوز نیمه‌حاد را نیز در‌پی خواهد داشت.

عناوین اصلی