اکسی تتراسایکلین 5%، تتروکسی5

به گزارش «سرویس اطلاعات دارویی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ تتراسایکلین‌ها آنتی بیوتیک‌های وسیع‌الطیفی هستند که علیه گونه‌های زیادی از باکتری‌های گرم مثبت و گرم منفی موثرند. همچنین علیه تعدادی از بیماری‌های ناشی از مایکوپلاسما، ریکتزیا، کلامیدیا و بیماری‌های ناشی از بابزیا و آناپلاسما نیز موثرند.

مکانیسم اثر آن به این صورت است که به تحت واحد 30S ریبوزوم‌های باکتری متصل می‌شود و تولید پروتئین را مهار می‌کند. نحوه عمل به این ترتیب است که اتصال کمپلکس aminoacyl - tRNA به مجموعه ریبوزوم - mRNA انجام نمی‌گیرد که نتیجه آن مهار تکثیر باکتری می‌باشد. تتراسایکلین‌ها عموماً باکتریواستات هستند ولی در غلظت‌های بالا خاصیت باکتریوسیدی نیز دارند که دلیل آن از بین رفتن غشاء سیتوپلاسمی ارگانیسم‌ها می‌باشد.

شکل دارویی: محلول استریل تزریقی.

گروه دارویی: آنتی‌بیوتیک

ترکیب دارو: هرمیلی‌لیتر تتروکسی 5 حاوی 50 میلی‌گرم اکسی تتراسایکلین هیدروکلراید می‌باشد.

فارماکوکینتیک اکسی تتراسیکلین

بعد تجویز اکسی تتراسیکلین به‌روش عضلانی، سریعاً وارد خون شده و مقادیر بالای آن در بافت‌ها ایجاد می‌شود. از آنجائی‌که به نسبت بالایی به پروتئین‌های سرم متصل می‌شود، مقدار موثری از آن در ارگانیسم در مدت زمان طولانی حفظ می‌شود. بنابراین این دارو برای تجویز به فواصل هر 24 ساعت مناسب است. اکسی تتراسیکلین سریعاً در تمامی بافت‌ها و مایعات بدن توزیع می‌شود و حداکثر غلظت آن در کلیه، کبد، صفرا، ریه، طحال و استخوان و حداقل غلظت دارو در مایع سینوویال، مایع پروستاتیک و GSF می‌باشد. اکسی تتراسیکلین از خون توسط کبد گرفته می‌شود و متابولیزه می‌شود. دارو از طریق کلیه‌ها و دستگاه گوارش (صفرا) دفع می‌شود که عموماً 50% تا 80% آن از طریق ادرار دفع می‌شود. دفع دارو از طریق شیر هم وجود دارد.

موارد مصرف تتروکسی5

اکسی تتراسایکلین یک آنتی‌بیوتیک وسیع‌الطیف است که از آن برای پیشگیری و درمان عفونت‌های ناشی از ارگانیسم‌های حساس به اکسی تتراسایکلین مانند بیشتر باکتری‌های گرم مثبت و تعدادی از باکتری‌های گرم منفی و اکتینومایست و ریکتزیا و موارد زیر استفاده می‌شود. عفونت‌های عمومی شامل انتریت باکتریایی، متریت، پنومونی، پیودرماتیت و آناپلاسموز.

مقدار مصرف: 10 تا20 میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن به مدت 3 تا 5 روز.

روش مصرف: به روش عضلانی عمیق یا زیر پوستی تزریق شود.

عوارض جانبی تتروکسی5

احتمال برور تورم و نکروز در محل تزریق عضلانی وجود دارد.

احتمال بروز واکنش‌های ازدیاد حساسیت وجود دارد مثلاً در گربه‌ها ممکن است که واکنش تب دارویی با علایم استفراغ، اسهال، افسردگی و بی‌اشتهایی اتفاق بیفتد. احتمال بروز عوارض گوارشی متعاقب تجویز دارو به روش عضلانی وجود دارد.

موارد احتیاط:

تزریق سریع وریدی منجر به کاهش فشار خون و کلاپس ناگهانی می‌شود.

مواردی از ضایعات کلیوی و اثرات هپاتوتوکسیک ناشی از دوز زیاد دارو گزارش شده است.

تداخل دارویی:

اکسی تتراسیکلین با پنی‌سیلین‌ها، آمینوگلیکوزیدها شامل استرپتومایسین، نئومایسین، جنتامایسین، سفالوسپورین‌ها و پلی میکسین‌ها اثر آنتاگونیستی دارد.

زمان پرهیز از مصرف:

گوشت 15 روز پس از آخرین تزریق.

شیر: 3 روز پس از آخرین تزریق.

شرایط نگهداری:

در دمای کمتر از 30 درجه سانتی‌گراد و دور از نور نگهداری شود. از یخ‌زدگی دارو جلوگیری شود.

بسته بندی: این دارو در ویال 20،50،100 میلی‌لیتری عرضه می‌گردند.