کاهش ورم پستان

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ نکاتی ساده در مورد ورم پستان در این مقاله گوشزد شده است که توجه به آنها می‌تواند به سودآوری منجرشود.

1- یافتن سریع گاو بیمار (با آموزش کارگران شیردوشی این امر به سهولت امکان‌پذیر است). بسیاری از دامداران فرصت‌های زیادی را برای درمان ورم پستان به سادگی از دست می‌دهند و اجازه می‌دهند عفونت گسترده‌تر و بیشتر شود. پایه سرنخ‌های اصلی چشمی و ابزار‌های ارزان مانند CMT نباید نادیده گرفته شوند. دامداری‌هایی نظیر دامداری بهروزی در اسلامشهر ازین فرصت‌ها به نحو احسن استفاده می‌نماید.

2- پیش آماده‌سازی کافی پستان تاثیر فوق‌العاده‌ای بر سلامت پستان و کیفیت شیر دارد. اغلب عجله کردن برای سرعت بخشیدن به این روند، نتیجه معکوس در پی دارد. عدم توجه به جزئیات در این مرحله (آماده‌سازی پستان برای رها کردن شیر) منجر به خروج آهسته‌تر شیر، سرعت آهسته‌تر فرآیند، و موارد بالینی بیشتر می‌شود.

3- بسیاری از دامداران نوع خانواده باکتری را که باعث بیشتر موارد ورم پستان در گاوداری آنها شده است را نمی‌شناسند. هنگامی‌که نوع باکتری ناشناخته است، روش‌های پیشگیرانه موثر نمی‌تواند در یک الگوی مقرون به صرفه اجرا شود (پس نسبت به شناسایی نوع باکتری درگیر در دامداری خود اقدام کنید)

4- نقص در توسعه پروتکل‌های درمانی خطر باقی مانده دارو در شیر را افزایش می‌دهد، باعث می‌شود شیر بیشتری دور ریخته شود و ممکن است موجب از دست رفتن استراتژی‌های بهبود نرخ درمان گردد.

5- گاوهایی که به صورت مزمنی عفونی هستند، منبع اصلی افزایش SCC مخزن شیر هستند. شیر این گاوها ممکن است طبیعی به نظر برسد. پیدا کردن این دام‌های آلوده و یا درمان آنها و یا حذف آنها از گله کیفیت شیر مخزن را بهبود خواهد بخشید.

بیشتر بدانیم:

کنترل ورم پستان در گاو شیری

ورم پستان در گاو (mastitis)

6- درمان گاوهای خشک هنوز هم یکی از موثرترین ابزارهای یک برنامه کنترل ورم پستان در گله است. کاربرد آن می‌تواند به قدری روزمره و روتین شود که عدم توجه به جزئیات بتواند تاثیر آن را کاهش دهد. به عبارت دیگر، درست است که این کاری روزمره است ولی روزمرگی آن نباید باعث شود که از توجه به جزئیات غافل شویم.

7- فرو بردن سرپستانک پس از شیردوشی سال‌هاست که مورد تائید قرار گرفته است. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که در بسیاری از گله‌ها 60‌درصد از سرپستانک‌ها پوشش کافی محلول ضدعفونی کننده را دریافت نمیکنند! ناکامی در این روش پایه‌ای منجر به بروز بیشتر ورم پستان می‌گردد و سالانه هزاران دلار خسارت بر جای می‌گذارد که رو به افزایش است.

8- سلامت پوست در روزنه سر پستانک یکی از بزرگترین عوامل پیشگیری از ورم پستان است. پوست ضعیف در انتهای نوک پستان نیز باکتری‌های موجود در شیر را افزایش می‌دهد و زمان دوشش را کند می‌کند. ناکامی در رسیدگی به مشکلات سلامت سرپستانک خطر ابتلا به موارد جدید ورم پستان را افزایش می‌دهد و تا حد زیادی باعث افزایش تعداد باکتری‌ها در مخزن شیر می‌شود.

9- زمان‌های شیردوشی اغلب با فیزیولوژی گاو مطابقت ندارد. نظارت بر جریان شیر با ابزاری مانند Lactocorder (در ایران وجود ندارد) به شناسایی مشکلات موجود در پروتکل‌های دوشش کمک می‌کند. تطبیق فیزیولوژی و عملکرد تجهیزات شیردوشی می‌تواند سلامت پستان و به طور همزمان توان سالن شیردوشی را بهبود دهد.

10- بهداشت گاو آنقدر اساسی است که اغلب نادیده گرفته می‌شود. به طور کلی گاوهای تمیزتر دوره‌های کمتری به ورم پستان دچار می‌شوند و پیش از شیردوشی نیاز به زمان کمتری دارند تا پوست پستانشان به اندازه کافی و از روی اصول بهداشتی تمیز گردد. مواد مختلفی هستند که به عنوان بستر استفاده می‌شوند. برخی اصول کلی نشان می‌دهد که اگر شن و ماسه، کود جامد، تشک، یا کاه در استال باشد نیازی به چیزی دیگر نیست.

منبع: اینترنت