سگ کلامبر اسپانیل

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ سگ کلامبر اسپانیل (Clumber Spaniel) سگی است بسیار بزرگ جثه با سینه‌ای فراخ، جمجمه‌ای گرد، بینی قهوه‌ای رنگ و ماهیچه‌های عریض جهت شنا کردن. چشمها فرو رفته و به رنگ کهربایی تیره، ‏‌گوشها بزرگ و آویزان و پوشیده از مو، دم کوتاه (که معمولاً جراحی می‌شود)، شانه‌ها عریض و عضلانی، موها ضخیم،‌ صاف و ابریشمی می‌باشد. در رنگ‌های سفید، لیمویی و نارنجی یافت می‌شود.

خلق و خوی سگ کلامبر

کلامبر اسپانیل سگی است آرام، شیرین، باهوش و شاداب. بسیار مهربان و بازیگوش. خوش رفتار و بی جنب وجوش در سنین بزرگسالی. معمولاً با سایر سگها و حیوانات خانگی بخوبی کنار می‌آید به شرط آنکه از سنین تولگی با آنها بزرگ شود. با کودکان عضو خانواده رفتاری خوب و مهربان دارد اما نباید از او توقع داشت تا با غریبه‌ها نیز اخت شود. تنها صاحب خود را می‌شناسد و غریبه‌ها را دوست ندارد. حافظه خوبی دارد و آموزش او آسان می‌باشد. خیلی دوست دارد تا صاحبش را خشنود سازد. معمولاً در شکار قرقاول از آن استفاده می‌شود. توجه داشته باشید تا کلامبر شما همیشه اسباب‌بازی جهت جویدن داشته باشد.

خلق و خوی سگ کلامبر

وزن و ارتفاع

وزن در نرها و ماده‌ها (39-25) ک.گ 

ارتفاع در نرها و ماده‌ها (51-41) س.م

مشکلات سلامتی

افسردگی در دوران جوانی، مشکلات کفل،‌‌ آب مروارید، خشک شدن چشم، برگشتگی پلک، سرفه و عطسه، ‌ریزش آب دهان از جمله بیماری‌های شایع می‌باشد. همچنین بلعیدن اجسام خارجی و مشکل خفگی در این نژاد شایع است، بنابراین باید بسیار مواظب اجسام کوچک اطراف سگ خود باشید. از دادن غذای اضافی پرهیز نمائید چراکه استعدا زیادی در فربه شدن دارد.

شرایط نگهداری سگ کلامبر

شرایط نگهداری سگ کلامبر

برای زندگی در آپارتمان مناسب می‌باشد به شرط آنکه در طول روز فعالیت بدنی کافی داشته باشد. اصولاً در داخل خانه آرام است و یک محیط کوچک کفایت می‌کند. بدلیل داشتن پوشش ضخیم، آب و هوای خنک را ترجیح می‌دهد.

فعالیت بدنی

کلامبرهای جوان بازیگوش هستند و به سرعت بزرگ می‌شوند. اما بالغین بسیار آرامند و تنها چند دقیقه ورزش روزانه برایشان کفایت می‌کند. و از آنجا که به باز آوردن اجسام پرتاب شده علاقه‌مند است ورزش دادن آنها کار چندان دشواری نخواهد بود. هرگز نباید در آب و هوای گرم آنها را به فعالیت وا داشت. شنا کردن و پیاده‌روی را بسیار دوست دارد.

طول عمر

12-10 سال.

توله سگ کلامبر اسپانیل

آراستن

به شانه زدن و برس کشیدن منظم نیاز دارد. داخل گوشها و گوشه چشمها باید دائماً پاک شود. بعضی دچار خارش گوش می‌شوند که درمان آن توسط لوسیون‌های مخصوص، صورت می‌گیرد. ریزش موی زیادی دارد.

تاریخچه سگ کلامبر اسپانیل

سنگین‌وزن‌ترین سگ از خانواده اسپانیل‌ها، کلامبر اسپانیل در حدود سال 1768 در فرانسه توسط دوک نوالیز (Noailles) پرورش یافت. بعد از انقلاب دوک سگهایش را به منطقه نیوکاسل در انگلستان منتقل نمود. در قرن 19 میلادی به اوج شهرت خود رسید. شخصیت‌های مهمی همانند پرنس آلبرت، پادشاه ادوارد پنجم و پسرش و پادشاه جرج پنجم از طرفداران کلامبر اسپانیل بودند. گرچه اجداد کلامبر بخوبی شناخته شده نیستند اما می‌توان از باست‌هاند (Basset Hound) و سنت برنارد (Saint Bernard) در تاریخچه آن نام برد. این نژاد زیبا و کمیاب می‌باشد.

گروه

سگ‌های آمیخته با تفنگ، سگ‌های ورزشی.

سگ کلامبر در شکار

گردآوری و ترجمه: تانیا مهرآرا