ارتباط مستقیم گرانی لبنیات با تب مالت

ˈمسعود مردانیˈ روز سه شنبه در حاشیه پنجمین همایش کشوری بروسلوز در دانشکده علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی به ایرنا افزود: هزینه درمان بیماری تب مالت بسیار بیشتر از افزایش قیمت محصولات لبنی خواهد بود.

مردانی گفت: بروسلوز یا تب مالت یک بیماری آندمیک است که در اقصی نقاط کشور دیده شده و در سال های اخیر به چند علت این بیماری رو به افزایش بوده است.

وی در توضیح این موضوع گفت: افزایش بهای شیر پاستوریزه موجب می شود که مردم عملا به دامداری هایی که شیر را ارزانتر ارائه می کنند روی آورند که عمده این شیرها پاستوریزه نیستند.

این فوق تخصص بیماری های عفونی با ارائه این آمار که در سال 10 تا 12 میلیون تن فراورده لبنی در کشور تولید می شود گفت: بررسی ها نشان می دهد که از این میزان تنها 4 تا 5/4 میلیون تن شیربه صورت سنتی ارائه می شود و موارد پاستوریزه بین 6 تا 5/6 میلیون تن است؛ به این ترتیب مقادیر زیادی از شیر و فراورده های دامی هنوز هم با استفاده از روش های سنتی ارائه می شوند.

مردانی با بیان اینکه فراورده های لبنی که به صورت سنتی ارائه می شوند ممکن است دارای موارد آلودگی باشند، هشدار داد: اگر مردم به دلیل ارزانتر بودن قیمت فراورده های لبنی سنتی نسبت به فراورده های پاستوریزه ، بیشتر به این مواد غذایی روی آورند، این امر سبب افزایش موارد ابتلا به تب مالت و بیماری های منتقله توسط شیر در کشور می شود.

شرایط اقتصادی کشور موثر در افزایش موارد ابتلا به بیماری تب مالت

مردانی یکی ازعلل موثر بر افزایش بیماری تب مالت را شرایط اقتصادی حاکم بر کشور دانست و گفت: این امر سبب شده تا واکیسناسیون دام ها با تاخیر انجام شود و از آنجاییکه تب مالت یک بیماری مشترک میان انسان و حیوان است اگر بیماری حیوان کنترل نشود از طریق مصرف فراورده های دامی آلوده به انسان منتقل می شود.

این استاد دانشگاه شهید بهشتی تاکیدکرد اکنون مصرف شیر، خامه ، ماست، بستنی، کره و فراورده های لبنی غیر پاستوریزه بسیار زیاد شده است که این امر احتمال ابتلا به تب مالت را افزایش می دهد.

استاندارد نبودن روش های تشخیصی آزمایشگاه ها 

دبیر پنجمین همایش کشوری بروسلوز از دیگر چالش های پیش رو در رابطه با تشخیص بیماری تب مالت به استاندارد نبودن روش های تشخیصی آزمایشگاه ها اشاره کرد و گفت: آزمایشگاه ها برای تشخیص بروسلوز روش های متعدد تشخیصی دارند که هیچکدام از آنها استاندارد نیستند.

مردانی تاکید کرد: روش های تشخیصی بیماری تب مالت باید توسط وزارت بهداشت استاندارد شود و یک آزمایشگاه مرجع باید بر آزمایشگاه های خصوصی و دولتی در بیمارستان های دانشگاهی نظارت داشته باشد.

در 10 درصد بیماران مبتلا به تب مالت، بیماری آنها عود می کند

دبیر پنجمین همایش کشوری بروسلوز با بیان اینکه دوره درمان بیماری تب مالت شش تا هفت هفته است، گفت: افرادی که به بیماری تب مالت مبتلا می شوند باید تحت کنترل شدید پزشک معالج خود قرار گیرند و داروی خود را کامل مصرف کنند زیرا حتی با درمان کامل در 10 درصد موارد ابتلا ، این بیماری عود می کند.

مردانی هشدار داد: اگر درمان کامل نشود شکست درمانی متعددی ایجاد خواهد شد و گرفتاری بیشتر می شود.

وی اظهار داشت: خوشبختانه داروهایی که برای درمان تب مالت استفاده می شوند، کاملا ساخت داخل است و به هیچ کشور خارجی برای این داروها نیاز نداریم و بسیاری از مراکز بهداشتی و درمانی این داروها را با قیمت اندک و شاید هم به رایگان در اختیار مردم قرار می دهند.

متولی واحدی برای امنیت غذایی در ایران وجود ندارد

این فوق تخصص بیماری های عفونی در مورد امنیت مواد غذایی در کشور نیز گفت: به رغم وجود متولیان متعدد برای بهداشت مواد غذایی در ایران، هنوز متولی واحدی در این زمینه وجود ندارد. اکنون بسیاری از رستوران های فست فود کشور، موارد بهداشتی را رعایت نمی کنند و افراد پس از مصرف غذای این رستوران ها دچار مسمومیت غذایی می شوند.

وی خاطر نشان کرد:باید برای افزایش ضریب امنیت غذایی مردم بسیار کار کرد تا سلامت عمومی تضمین شود.

مصرف بستنی های سنتی می تواند موجب ابتلا به تب مالت شود

دبیر پنجمین همایش کشوری بروسلوز به مردم توصیه کرد: بستنی های پاستوریزه مصرف کنند زیرا ممکن است شیر بستنی های سنتی جوشانده نباشد و فرد را به تب مالت مبتلا کند.

شیوع تب مالت در شمال و شمال غرب کشور بیشتر است

مردانی در مورد میزان شیوع تب مالت در کشور گفت: در مناطق شمال و شمال غرب ایران که دامپروری و دامداری شغل عمده مردم است شیوع تب مالت بیشتر است، اما با این وجود سایراستان های کشور از این بیماری در امان نیستند و این بیماری حتی در تهران نیز مشاهده می شود.

پنجمین همایش کشوری بروسلوز

دبیر پنجمین همایش کشوری بروسلوز در مورد این همایش نیز گفت: همایش کشوری بروسلوز هر دو سال یکبار توسط مرکز تحقیقات بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و با همکاری مرکز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان دامپزشکی کل کشور، سازمان جهانی بهداشت و همراهی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کل کشور برگزار می شود. 

در این سمینار سه روزه جنبه های مختلف درمانی، پیشگیری، تشخیصی و کنترل بیماری تب مالت و مشکلاتی که پزشکان، پرستاران و پرسنل پزشکی در خصوص مقابله با این بیماری مشترک میان انسان و حیوان دارند، مطرح می شود.

به گفته مردانی، در اختتامیه این همایش دو سالانه یک قطعنامه صادر می شود که در اختیار مقامات وزارت بهداشت قرار داده می شود تا در راهکارهایشان برای مقابله با این بیماری بتوانند از نظر متخصصان بهره مند شوند.

این همایش 16 امتیاز بازآموزی برای گروه های هدف شامل متخصصان بیماری های عفونی، داخلی، اطفال، علوم آزمایشگاهی ، دامپزشکان و حرفه های وابسته پزشکی دارد.

به گفته مردانی، در این همایش برای اولین بار به دامپزشکانی که در این سمینار شرکت کرده اند امتیاز بازآموزی دامپزشکی به صورت 18 ساعت کار آموزشی اعطا می شود.