فناوری تولید گوشت در آزمایشگاه‌ها

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ با اینکه فناوری تولید گوشت در آزمایشگاه‌ها به بهره‌برداری رسیده است، به‌علت عدم صرفه اقتصادی هنوز استقبال زیادی از آن نشده است. هر کیلو گوشت آزمایشگاهی حدود 400 دلار می‌باشد.

به نقل از خبرنگار دامپزشک نیوز؛ شرکتی هلندی به نام Nutreco که در عرصه تولید خوراک دام و طیور و آبزیان پیشرو است، اعلام کرده که شراکتی مفید و راهبردی را با شرکت Mosa Meat آغاز نموده است. شرکت مطرح و موفق mosa meat به‌خاطر تولید گوشت از «سلول‌های گاو» به شهرت زیادی رسیده است. در این شرکت به‌جای پرورش، ذبح و استفاده از گوشت بدن دام از سلول‌های آن برای تولید گوشت استفاده می‌کنند. این شرکت هلندی درسال ۲۰۱۳ در کنفرانس مطبوعاتی لندن از اولین همبرگرهای تولیدشده با استفاده از این نوآوری رونمایی نمود. بنابر اطهارات شرکت، این موفقیت بزرگ نتیجه سال‌ها تحقیق و پژوهش در دانشگاه ماستریخت بوده و برای دستیابی به آن ۲۵۰هزار یورو هزینه شده است.

باتوجه به آمار سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد تا سال ۲۰۵۰ جمعیت کره زمین به بیشتر از  ۹میلیارد نفر خواهد رسید و به‌دنبال آن تقاضای گوشت ۷۰درصد افزایش خواهد یافت.

تولید گوشت در آزمایشگاه‌ها

راب کورمن، مدیرعامل Nutreco در ارتباط با این قرارداد همکاری گفت: «جمعیت جهان رو به رشد است ازین‌رو درخواست برای محصولات پروتئینی نیز روندی صعودی دارد. این موضوع بیش‌ازقبل به صنایع غذایی فشار وارد می‌کند. اگر بخواهیم زمینه تغذیه مطمئن و مستمر جمعیت انسانی جهان را در آینده فراهم کنیم باید از منابع پروتئینی متنوع استفاده کنیم. یکی از این بهترین منابع، گوشت به‌دست آمده از سلول‌های دامی است. به‌راستی ما وارد مرحله جدیدی شده‌ایم.»

حامی مالی این پروژه شرکت سرمایه‌گذاری lawecarbon capital می‌باشد. همان‌گونه که از نامش پیداست این شرکت تازه تاسیس آمریکایی توجه بسیار زیادی بر حوزه گوشت جایگزین داشته و سرمایه‌گذاری‌های بسیاری درین زمینه کرده است. این فناوری علاوه بر سودآوری می‌تواند به بخشی از دردهای سیاره زمین التیام بخشد.

گوشت آزمایشگاهی

کاهش روزافزون منابع دامی، دانشمندان و شرکت‌های تجاری زیادی را به استفاده از منابع پروتئینی جایگزین سوق داده است، با تولید انبوه این نوع گوشت آزمایشگاهی تا ۹۹درصد در منابع صرفه‌جویی خواهد شد. برای گذر از این بحران دو راهکار وجود دارد: یا باید مصرف گوشت را به حداقل رساند یا روش‌های تولید را تغییر داد. مورد دوم علاوه براینکه واقع‌گرایانه است با دغدغه‌های حامیان حقوق حیوانات و محیط ‌زیست نیز سازگاری داشته و کشتار حیوانات را به حداقل می‌رساند.

کورمن امیدوار است که این شرکت زمینه تولید این نوع گوشت را در مقیاس گسترده فراهم نماید. بااین‌حال گرچه این فناوری به بهره‌برداری رسیده است اما در حال حاضر صرفه اقتصادی زیادی ندارد چراکه تولید هر کیلو گوشت آزمایشگاهی حدود ۴۰۰ دلار می‌باشد! در این شرایط تولید انبوه امکان‌پذیر نیست و باید منتظر ماند و دید که آیا این سه شرکت می‌توانند قیمت تمام‌شده را کاهش دهند.