پیش‌بند شیردوشی، پیش‌پوش

به گزارش «سرویس اطلاعات دارویی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ پیش‌بند شیردوشی با عنوان "پیش‌پوش" عرضه می‌گردد. جنس این پیش‌بند از پارچه آکسفورد است که مصرف این پارچه به دلیل استفاده چندمنظوره آن به شکل فزاینده‌ای در سراسر جهان رو به افزایش است. از خصوصیات این پارچه می‌توان به دوام بالا، مقاومت در برابر کشش، سایش، عوامل شیمیایی، ضدآب بودن و ساختار منحصر به فرد، که از انباشته شدن خاک بین الیاف پارچه جلوگیری می‌کند، اشاره کرد.

پیش‌بندی برای شیردوشی روزانه

شیردوشی فرآیندی دائمی در گاوداری‌ها بوده و باتوجه به انجام روزانه چند نوبتی، نیازمند ابزار و البسه مناسب جهت جلوگیری از انتقال آلودگی‌های محیطی و بهبود فرآیند شیردوشی است. استفاده از پیش‌بند در چاله شیردوشی به شکل معمول انجام می‌گیرد.

پیش‌بندی برای شیردوشی روزانه

به‌طورکلی علت پوشیدن پیش‌بند را می‌توان به چند دسته تقسیم کرد:

- جلوگیری از انتقال آلودگی‌های جایگاه به لباس و بالعکس

- جلوگیری از آلودگی لباس

- جلوگیری از خیس شدن لباس

دست‌پوش (آستین شیردوشی)

این محصول به منظور جلوگیری از آلودگی آستین طراحی و تولید شده است و جنس آن مشابه پیش پوش بوده که برای جلوگیری از نفوذ آب ۲ انتهای آن با استفاده از کش کاملا بسته شده است.

کمر پوش (کمربند شیردوشی)

این محصول برای تسهیل کار در شیردوشی طراحی شده است . فرآیند شیردوشی نیازمند استفاده از وسایل متعدد مانند حوله یا دستمال جهت خشک کردن سرپستانک ها، تیت کاپ مخصوص ضدعفونی و… است این محصول علاوه بر در دسترس قرار دادن وسایل مورد نیاز، به فرد عامل کمک می کند تا آنها را به راحتی با خود حمل کند.

آستین و کمربند شیردوشی


ویژگی‌های یک پیش‌بند خوب:

- راحت، سبک و بادوام باشد.

- بدن را به اندازه کافی و مناسب پوشش دهد.

- قابل شسشتشو و ضدعفونی باشد.

- در مقابل مواد شیمیایی، سرما و گرما مقاوم باشد.

- به راحتی قابل دسترس باشد.

- با دیگر بخش‌های لباس مانند چکمه و دستکش هماهنگی داشته باشد.

امروزه در بازار پیش‌بندهای شیردوشی برزنتی عرضه می‌گردد. برزنت نوعی پارچه بسیار سخت، محکم، ضخیم و ضدآب است. این محصول معمولاً از پارچه‌هایی مانند کرباس و یا پلی‌استر با روکش یورتان و یا پلاستیک‌هایی مانند پلی‌اتیلین ساخته می‌شود، همچنین کاربردهای مختلفی در صنایع و زندگی روزمره انسان‌ها نیز دارد.

برزنت از ۲ جز پنبه و پلی‌استر پنبه ساخته می‌شود. این نوع پارچه درعرض‌های ۱۰۰ تا ۲۰۰ سانتی‌متر موجود می‌باشد که براساس نیاز کاربر در وزن‌های ۲۲۰ الی۷۴۰ گرمی تولید می‌شود و با اسامی یک‌لا نخ و شش‌لا نخ شناخته می‌شود. این پارچه با اسامی برزنت موادی، برزنت خام، برزنت چاپی، برزنت آهاری و برزنت‌های خطی در بازار موجود است.

بیشتر بدانیم:
بهداشت دستگاه شیردوش و جایگاه شیردوشی

با وجود مزایای گفته شده این پارچه معایبی نیز دارد.

معایب پیش‌بند برزنتی:

- نسبت تاروپود انواع برزنت‌ها، جهت کمتر شدن قیمت قابل تغییر است که در این صورت عمر پارچه کاسته می‌شود.

- برزنت‌ها در رنگ‌های محدودی تولید می‌شوند و زیاد به زیبایی آنها اهمیت داده نشده است.

- استفاده مداوم از این پارچه‌ها موجب باز شدن تار و پود آنها و پوسته‌پوسته شدن پارچه می‌گردد. که این موضوع در جایگاه شیردوشی بسیار مهم است چراکه پیش‌بند مورد استفاده در این جایگاه در چندین نوبت در یک روز استفاده می‌شود و باید عمر طولانی و مقاومت بالایی داشته باشد.

- انعطاف برزنت به دلیل ضخامت آن کم است و امکان انجام حرکات آزادانه را فراهم نمی‌کند. شخص عامل در جایگاه شیردوشی نیازمند انجام حرکات آزادانه به راحت‌ترین شکل ممکن است و پیش‌بند پوشیده شده نباید محدودیتی برای انجام حرکات فراهم کند.

فرآیند ضدآب شدن منجر به افزایش وزن پارچه می‌شود و همین موضوع باعث سنگین شدن پیش‌بندهای تولیدی شده، که ممکن است در استفاده طولانی مدت، محدودیت‌هایی ایجاد کند.