پرورش کروکودیل در مزرعه نوپک قشم

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ به نقل از اسپوتنیک؛ کروکودیل علی‌رغم ظاهر خشن و خطرناک دارای فواید بسیار است و در دنیا نیز کروکودیل را با اهداف مختلفی پرورش می‌دهند. پارک کروکودیل "نوپک قشم" در جاده درگهان قشم توسط مژگان روستایی، نخستین بانوی شجاع ایرانی، تکثیرکننده کروکودیل، پایه‌گذاری و اداره می‌شود. این مکان نخستین و تنها پارک کروکودیل خاورمیانه است که از سال ۱۳۸۹ به بهره‌برداری رسیده است و یکی دیگر از دیدنی‌های منحصر بفرد جزیره قشم است.

در این مجموعه حدود ۲۰۰ سر کروکودیل در سنین مختلف زندگی می‌کنند و محیطی دلپذیر، زیبا و امن را برای دیدن حیوانات شگفت‌انگیز و آشنایی با نحوه زندگی و خصوصیات آنها فراهم کرده است.

خبرگزاری اسپوتنیک با مژگان روستایی، نخستین بانوی شجاع ایرانی، صاحب مزرعه "نوپاک" و تکثیرکننده کروکودیل در ایران به گفت و گو پرداخته است.

مژگان روستایی

ایده  ساخت مزرعه "نوپک" از کجا آماده؟ 

من در رشته جانورشناسی تحصیل کردم. من و همسرم هر دو در تهران کار اداری داشتیم و پس از مدتی به این نتیجه رسیدیم که کار اداری آینده‌ای برای ما ندارد. بنابراین ایده کار تولیدی متناسب با رشته تحصیلی من که همراه با نوآوری هم باشد، دغدغه اصلی ما شد. پس از بررسی‌‌های انجام شده به طرح تکثیر کروکودیل رسیدیم. برای رسیدن به ایده تکثیر کروکودیل، درسال ۸۵ هیچ مقاله یا منبعی به زبان فاسی وجود نداشت بنابراین برای شرکت در دوره آموزشی، به کشور مالزی رفتیم. پس از اتمام دوره و بازگشت به ایران، شروع به اخذ مجوزهای لازم کردیم که ۲ سال به طول انجامید و سپس در کمتر از ۱ سال مزرعه را به بهره‌برداری رساندیم.

خود اسم پارک "نوپک"  مخفف کلمات "نوآوری"، "پویایی" و "کوشش" می‌باشد که شامل دو مجموعه تولید و پارک است. در قسمت تولیدی، به بحث تولید، تکثیر و پرورش کروکودیل پرداختیم. در بخش گردشگری، مجموعه پارک کروکودیل قرار گرفته است که امکان بازدید مردمی وجود دارد و با استقبال بسیار خوبی نیز تا بحال روبرو شده است. در این پارک می‌توان کروکودیل را از فاصله بسیار کم و ایمن مشاهده کرد، اتفاقی که در طبیعت هم نمی‌افتد. در کنار کروکودیل، حیوانات دیگری نیز وجود دارد که باغ وحش تخصصی نام دارد.

طرح تکثیر و پرورش کروکدیل از چه زمانی آغاز شد؟

در بهمن ماه سال ۸۹ طرح تکثیر آغاز شد.

پرورش کروکودیل در ایران

بیشتر بدانیم:
پرورش صنعتی تمساح و کروکودیل (بخش اول)
اثرات درمانی خون تمساح
نژادهای تمساح و کروکودیل

تا به حال موفق به تکثیر چند کروکدیل شده‌اید؟ علت انتخاب شهر قشم چه بوده است و فواید کروکدیل چیست؟

در این مجموعه می‌توان ۲۰۰ کروکودیل با سنین مختلف را می‌توان مشاهده کرد. علت انتخاب شهر قشم برای پرورش کروکودیل این بود که آنها نیاز به گرما و رطوبت فراوان دارند.

در دنیا کروکودیل را به چند دلیل پرورش داده می‌شود. دلیل اول زنده‌فروشی است که آنها را برای مراکز تحقیقاتی، باغ وحش‌ها و آزمایشگاه‌ها تکثیر می‌کنند. دلیل دیگر استفاده از پوست این حیوان برای مصارف مختلف می‌باشد. دلیل دیگر برای تولید دارو می‌باشد چرا که خون او دارای قوی‌ترین آنتی‌بیوتیک به نام "کروکودیلین" است که ۱۰ برابر قوی‌تر از آنتی‌بیوتیک‌های موجود در بازار می‌باشد.

البته تا به امروز در ایران هنوز دارویی از خون این حیوان به مرحله تولید نرسیده است اما در دنیا از خواص دارویی کروکودیل‌ها بهره‌برداری می‌شود. دلیل آخر تولید کروکودیل، برای ایجاد پارک کروکودیل و بازدید مردمی می‌باشد.

چه مشکلاتی بر سر راه شما تا به حال بوده است؟

مشکل اساسی ما اخذ مجوزهای لازم بوده است که ۲ سال نیز به طول انجامید. در حالی‌که در ۱ سال کار را به مرحله ساخت و بهره‌برداری رساندیم که کاری بسیار سخت و دشوار بود. مشکل اصلی بحث کارهای اداری بود و این مسئله که قوانین و تبصره‌های خوبی برای خاص کروکدیل وجود ندارد و تسهیلاتی برای کروکودیل داده نمی‌شود، کار ما را سخت‌تر می‌کرد.

مزرعه نوپک قشم

برنامه شما برای آینده چیست؟

هدف نهایی ما توسعه مزرعه کروکودیل است. ما برنامه‌ی ۱۰ ساله‌ای داریم که در حال حاضر ۱.۵ تا ۲ سال از آن جلو هستیم. هدف اصلی راه‌اندازی، واردات، تکثیر و پرورش کروکودیل بود که همه این‌ها با اینکه نخستین مجموعه در ایران بوده‌ایم با موفقیت انجام شده است. هدف نهایی مجموعه ما، داشتن مزرعه با ۱۰۰۰ سر کروکودیل هست که با تکثیر بیشتر در آینده محقق خواهد شد.

شعار من و مجموعه ما این است که توصیه می‌کنیم اگر کسی به کاری علاقه دارد، حتما آن را شروع کند و با پشتکار آن را دنبال کند چرا که کارهای کوچک سبب ایجاد چرخه بزرگ در کشور "ایران" می‌شوند.