ماهی شارک

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ در هر آکواریم ماهیانی برای پاکسازی کف، شیشه‌ها، سنگ‌ها و… انتخاب می‌شوند تا آکواریم را از وجود پس‌ماند غذایی، جلبک‌ها و … پاک‌سازی کنند شاید شارک‌ها به عنوان یک تمیزکننده حرفه‌ای عمل نکنند ولی می‌توانند تا حدی از پس ماند غذایی کف و بین شن‌ها تغذیه کنند و به عنوان یک رفتگر از آنها استفاده شود یا برخی از آنها در آکواریوم‌های گیاهی می‌توانند به عنوان جلبک‌خوار عمل کنند و آکواریوم‌دار را از شر جلبک‌های مزاحم راحت کنند. از تمیزکاری آنها بگذریم وجود ماهیان شارک با وجود سازگاری نسبی‌شان با اکثر گونه‌های متوسط تا بزرگ باعث جذابیت هرچه بیشتر آکواریم نیز خواهد شد.

زیستگاه اصلی ماهی شارک تایلند می‌باشد. طول این ماهی تا ۱۲ سانتی‌متر می‌رسد و دمای مناسب برای آن بین ۲۲ تا ۲۶ درجه سانتی‌گراد است. این ماهی شکل زیبایی دارد. ماهی شارک تاحدی خلق و خوی تهاجمی‌دارد و بهتر است از این ماهی در هر آکواریوم دو عدد باشد. زیرا در این صورت این دو ماهی دنبال یکدیگر کرده و به سایر ماهی‌های آکواریوم کاری ندارند. در غیر این صورت امکان دارد به سایر ماهی‌ها آسیب برساند.

خصوصیات ماهی شارک

خانواده: Cyprinidae

نام‌های رایج انواع شارک‌ها: شارک نقره‌ای، شارک آلبینو، شارک دم قرمز، شارک رنگین‌کمان، شارک فوکس، جلبک‌خوار سیامی و ….

زیستگاه شارک‌ها: تایلند

سطح شنا: تمام سطوح آب

مکان‌های جاگیری: میان تخته سنگ‌ها، گیاهان آبزی

نور مناسب: روشن، بدون تابش مستقیم آفتاب

همزیستی: سازگار با تمام ماهیان صلح‌جو و متوسط

طول عمر: هشت تا ده سال

گونه‌های مختلف ماهی شارک

ماهی سیلور شارک (Bala shark)

ماهی شارک آلبینو (albino shark)

ماهی شارک جلبک‌خوار سیامی

ماهی شارک دم قرمز

ماهی شارک رنگین‌کمان

ماهی شارک سیاه

گونه‌های مختلف ماهی شارک

ماهیان شارک جزو ماهیان زیبای آب شیرین می‌باشند و در خانواده “Cyprinidae” جای می‌گیرند. شاید دلیل نام‌گذاری آنها به اسم شارک به خاطر شباهت شکل ظاهری آنها به کوسه است. از دیگر خصوصیات بارز آنها بر خلاف اسمشان صلح‌جو بودنشان است که این امکان را محیا می‌کند تا در اکثر آکواریم‌های گیاهی و صلح‌جوی آب شیرین جای بگیرند، البته آنها کمی قلمروطلب هم هستند و اجازه تجاوز به قلمروشان را به سایر ماهیان نمی‌دهند. اما چیزی که مشخص است آنها را می‌توان با گونه‌های زیادی از ماهیان صلح‌جوی آب شیرین بدون هیچ دردسری نگهداری کرد. انواع مختلف شارک‌ها طول بدن، خلق و خو و رنگ‌بندی  متفاوتی دارند که هر کدام از آنها به شکل اختصاصی در ادامه معرفی خواهد شد.

نگهداری ماهی شارک

برای نگهداری شارک‌ها نسبت به سایز آنها به آکواریومی متوسط نیاز دارید که به راحتی بتوانند در آن شنا کنند. آنها اکثراً بین شن‌ها و لابلای سنگ‌ها به دنبال غذا می‌گردند و بهتر است از شن‌های ریز برای کف آکواریوم استفاده کنید، شرایط دمایی مناسب اکثر آنها بین ۲۴ الی ۲۸ درجه سانتی‌گراد می‌باشد و پ‌هاش خنثی و آب سبک را می‌پسندند.

اکثر شارک‌های موجود در بازار را می‌توانید با اکثر ماهیان صلح‌جوی متوسط آب شیرین نگهداری کنید البته شارک دم قرمز کمی شیطان‌تر و بدجنس‌تر از بقیه شارک‌ها می‌باشد و در برخی مواقع موجب مزاحمت سایر هم‌تانکی‌های خود می‌شود که بهتر است آنها را به صورت جفت در تانک گروهی نگهداری کنید تا بیشتر مشغول خود و هم‌جنس خود باشند تا به فکر آزار و اذیت دیگران نیفتند.

سایر شارک‌ها نظیر البینو، رنگین‌کمان و … نیز قلمروطلب بوده اما اگر به صورت گروهی نگهداری شوند کمتر باعث مزاحمت سایر هم‌تانکی‌های خود خواهند شد و بیشتر مشغول یکدیگرند. دقت داشته باشید شارک‌های موجود در بازار بسیار کوچکند ولی همیشه به همان سایز باقی نخواهند ماند و سایز قابل توجهی پیدا می‌کنند و مشکلات نگهدارنده از این به بعد شروع خواهد شد، بنابراین سعی کنید از ماهیانی کنار شارک‌ها استفاده کنید که سایز متوسطی داشته باشند و قادر به دفاع از خود در برابر شارک‌ها باشند. به‌طور مثال ماهیانی نظیر گوپی، تترا، رنگین‌کمان‌های ریز و … مناسب نگهداری با برخی شارک‌ها نیستند.

نگهداری ماهی شارک

تغذیه ماهی شارک

همه‌چیزخوارند و از غذاهای خشک تا گوشتی تغذیه می‌کنند. آنها باقی‌مانده غذاهای سایرین که لابلای شن‌ها مخفی شده را یافته و می‌خورند. شما می‌توانید هر غذایی که به سایر ماهیان خود می‌دهید به آنها نیز بدهید.

تشخیص جنسیت

هیچ نشانه خاصی برای تشخیص جنسیت آنها وجود ندارد، فقط می‌توان به بزرگ‌تر بودن ماده از نر اشاره کرد که در همه موارد درست نیست.

نکته: چند گونه از شارک‌ها که در خانواده Cyprinidae جای می‌گیرند مدام در بازار آکواریومی با هم اشتباه گرفته می‌شوند. شارک فوکس یا روباه پرنده با نام علمی‌Epalzeorhynchos kalopterus و جلبک‌خوار سیامی با نام علمی‌ Crossocheilus oblongus و شارک (نام رایج رو نمیدونم) با نام علمی‌ Stonelapping Minnow. در کشور نیز همگی با همان نام شارک فوکس یا جلبک‌خوار سیامی به فروش می‌رسند و شباهت فوق‌العاده‌ای به یکدیگر دارند ولی به‌طور کلی از سه گونه مختلف از یک خانواده هستند. خلقیات هر سه گونه یکسان است و همگی جلبک‌خوار هستند و گزینه اصلی در آکواریوم‌های گیاهی محسوب می‌شوند.

تغذیه ماهی شارک

منبع: onlypet.ir