ضوابط صدور پروانه تأسیس واحدهای پرواربندی گوساله

۱- ظرفیت واحدهای پرواربندی گوساله: ظرفیت هر واحد پرواربندی گوساله جدیدالتأسیس، نباید در هر دوره از ۵۰ رأس کمتر و از ۱۰۰۰ رأس بیشتر باشد.

تبصره: شرکت‌های تعاونی تولید و کشت و صنعت‌های واجد شرایط می‌توانند، متقاضی اخذ پروانه تأسیس پرواربندی گوساله، بیش از هزار رأس در هر دوره باشند.

۲- زمین: حداقل زمین مورد نیاز جهت تأسیس واحدهای پرواربندی گوساله بر حسب میزانی که در ذیل نقشه‌های منضم به نظام قید شده است، مشخص می‌شود.

زمین‌های ارائه شده جهت کشت نباتات علوفه‌ای باید از انواع زمین‌های آبی باشد و به میزانی تعیین گردد که بتواند حداقل یک سوم کل نیاز غذایی مورد نیاز دام را تأمین کند.

۳- نقشه و جایگاه: جهت پرواربندی و پرورش گوساله، نقشه‌های تیپ برای ظرفیت‌های ۲۵-۱۰۰ و ۳۰۰ رآس در اقلیم‌های سردسیر و گرمسیر به شرح منضم به کتاب طراحی، پیش‌بینی شده است.

مبانی محاسباتی نقشه‌های تهیه شده بر حسب هر رأس گوساله پروار تعیین می‌شود و متوسط مساحت زیربنای مفید مورد نیاز به ازای هر رأس گوساله پرواری اصل در یک دوره، ۸۵/۴ مترمربع مسقف و ۱۵/۵ مترمربع غیرمسقف و به ازای هر رأس گوساله دورگ و بومی، ۳۵/۴ مترمربع مسقف و ۵ مترمربع غیرمسقف، به شرح ذیر می‌باشد.

شرح گوساله اصیل گوساله دورگ بومی
  مسقف غیر مسقف مسقف غیر مسقف
جایگاه گوساله نر  2/5  4  2  4
 خانه کارگری  0/4  ----- 0/4  -----
 محل عملیات دامپزشکی  0/2  -----  0/2  -----
 انبار علوفه  1/17  -----  1/17  -----
 انبار کنسانتره  0/58  -----  0/58  1
 سیلو  -----  1/15  -----  -----
 جمع کل (مترمربع)  4/85  5/15  4/35  5

تبصره۱: در واحدهای کمتر از یکصد رأس، احداث محل عملیات دامپزشکی ضروری نیست و در ظرفیت‌های بالای ۱۰۰ رأس به ازای هر ۱۰۰ رأس اضافه (علاوه بر آنچه که در بالا اضافه گردید)، ۱۰ مترمربع مسقف و دو برابر آن بهاربند در نظر گرفته می‌شود.

تبصره۲: جهت بارگیری و تخلیه گوساله باید سکوی موردنیاز پیش‌بینی شود.

تبصره۳: با توجه به عوامل جوی و شرایط اقلیمی در مناطق مختلف کشور، بنا به تشخیص کمیسیون صدور پروانه استان، می‌توان به جای سکوی علوفه (غیرمسقف) از انبار علوفه (مسقف) استفاده کرد.

۴- فواصل تأسیسات پرواربندی گوساله: رعایت فواصل در خصوص تأسیسات پرواربندی گوساله، بر طبق جدول فواصل منضم به نظام الزامی است.

تبصره۱: تأسیسات موجودی که جهت صدر پروانه بهره‌براری واحدهای فوق‌الذکر به کار خواهد رفت، باید به تائید کمیسیون صدور پروانه استان رسیده باشد و مبنای محاسبه ظرفیت چنین واحدهائی براساس آنچه که در قسمت‌های قبلی ذکر شده است، می‌باشد.

تبصره۲: گاوداری‌های موجودی که به علت عدم امکان رعایت فاصله مشمول دریافت پروانه بهره‌برداری نوسازی یا به‌سازی نشوند، می‌توانند برابر ضوابط انتقال، پروانه تأسیس دریافت کنند.

تبصره۳: تمدید پروانه بهره‌برداری واحدهای گاوداری شیری بالای هزار رأس، که قبلاً پروانه بهره‌برداری دریافت کرده اند،بلامانع است.

برای مطالعه کامل این مطلب به خبر نحوه راه اندازی گاوداری مراجعه کنید.