راه‌های گندزدایی بین دو دوره پرورش

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ در مقاله پیش‌رو بطور خلاصه به بررسی نکاتی درباره گندزدایی بین دو دوره پرورش در مرغداری‌ها می‌پردازیم.

۱. خالی گذاشتن سالن‌ها حداقل به مدت ۳ هفته که باعث می‌گردد اثر آنتی‌بیوزیس از تاثیر عوامل بیماری‌زا جلوگیری کند بین خالی نگه داشتن سالن‌ها و کاهش کمپلکس‌های تنفسی رابطه تنگاتنگی وجود دارد.

۲. پس از خروج آخرین پرنده از سالن، سمپاشی بلافاصله بستر گرم، تا زمانی که حشرات در داخل کود و بستر حضور دارند بوسیله سموم ارگانوفسفره، کاربامات، سایپرمترین به میزان توصیه شده در بروشور و بستن درب سالن حداقل به مدت ۱۲ ساعت

۳. اگر مقدار دان باقی‌مانده در سالن‌ها زیاد است و دوره پرورشی خوبی را سپری کردید می‌توان دان باقی‌مانده را با فورمایسین مخلوط و در انبار مخصوصی نگهداری کرد و اگر تا روزهای پایانی دوره بعد کپک نزده استفاده نمود.

۴. شستشوی سالن با آب گرم و شوینده با غلظت‌های ۱%به میزان ۵۰۰ سی‌سی برای هر متربع یا ۲۵۰ سی‌سی از محلول با غلظت ۲% واستفاده از لانس‌های مخصوص کف‌پاشی

۵. پس از خشک شدن سالن شعله‌دهی کف و نیم متر از دیواره‌های طولی سالن با دقت و مکث مناسب، چگونگی پی بردن به زمان مکث ساده است هنگامی‌که شعله‌ور شدن برخی ذرات کف سالن را می‌بینید نشانه زمان مناسب مکث می‌باشد.

۶. استفاده از ترکیبات وسیع‌الطیف ضدعفونی‌کننده با بالاترین غلظت پیشنهاد شده از طرف کمپانی سازنده و خیس نمودن هر مترمربع از مساحت کف، دیوارها و سقف سالن با۳۰۰ سی‌سی از محلول اماده شده با رقت مناسب 

بیشتر بدانیم:

آماده‌سازی سالن‌ مرغداری

مروری بر ضدعفونی کننده‌ها در بهداشت طیور

ضدعفونی و آماده سازی سالن مرغداری

نحوه محاسبه مساحت سالن و میزان ضدعفونی مورد نیاز

مساحت کف سالن ×۲.۵×۰.۳

ضریب ۲.۵ برای محاسبه مساحت دیوارها و سقف در نظر گرفته می‌شود

بطور مثال در سالنی به مساحت کف ۱۰۰۰ مترمربع چه میزان محلول ضدعفونی و چند لیتر ضدعفونی با حداکثر رقت پیشنهادی ۱% دارد؟

پاسخ :۷۵۰ لیتر محلول آماده ۱% از ضدعفونی مورد نظر و ۷.۵ لیتر ضدعفونی 

۷. بهتر است دمای سالن گرمتر شود تا سطوح مورد نظر گرمتر شده و ضدعفونی بهتر تاثیر بگذارد که این مستلزم زمان بیشتر روشن بودن هیترهاست 

گرم شدن هوای سالن کافی نیست 

در غیر اینصورت باید دمای آبی که ضدعفونی در آن تهیه می‌گردد ۳۵ درجه باشد و یا غلظت ماده ضدعفونی را برای کارایی بهتر بیشتر در نظر گرفت.

۸. در سالن‌هایی که دوره قبل درگیر کوکسیدیوز بوده‌اند علاوه بر شعله‌دهی کف و دیوارها تا ارتفاع نیم متری می‌توان از ترکیبات شیمیایی مثل آهک زنده و سولفات آمونیوم به نسبت ۲۰ کیلو سولفات آمونیوم و ۱۰ کیلو آهک برای هر ۱۰۰ مترمربع استفاده نمود و بوسیله آب‌پاشی روی آن اقدام به فعال کردن ترکیب مورد نظر و تولید گاز آمونیاک کرد.

محصول تجاری دیگری به نام اووسید که حاوی دو بسته شماره‌دار ۱ و ۲ است و در بسته شماره ۱ کلرید آمونیوم و در بسته ۲ هیدروکسید سدیم وجود دارد و هر بسته در ۳۰ لیتر آب حل می‌شود و مخلوط محلول آماده بر روی کف سالن پخش می‌گردد.

ابتدا بسته شماره ۱ و سپس بسته شماره ۲ مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۹. پوشال‌ریزی و بسترسازی سالن در این مرحله انجام می‌شود و باید ضدعفونی به روش مه‌پاشی یا گازی بعنوان آخرین مرحله در سالن‌ها صورت گیرد ترکیبات مناسب مه‌پاشی شامل آلدئید، فنول، پراستیک اسید 

و ترکیب عمده مناسب به روش فومیگاسیون یا دوددهی فرمالین است که با روش‌های مختلف تولید گاز فرمل می‌کند.

۱۰. روش‌های تولید گاز فرمل

الف) به نسبت ۷ گرم پرمنگنات پتاسیم و ۱۴ سی‌سی فرمالین برای یک مترمکعب فضا به غلظت 1x و میزان دو برابر آن 2x وسه برابر آن 3x می‌گویند.

 معمولا برای هر مترمکعب از ۲۰ سی‌سی پرمنگنات و ۴۰ سی‌سی فرمالین که غلظتی بیش از 3x دارد استفاده می‌گردد.

ب) استفاده از نسبت ۱ لیتر فرمالین و ۹ لیتر آب برای ۵۰ مترمکعب فضای سالن و گرم کردن سالن برای تولید گاز فرمل 

ج) مخلوط کردن ۱ لیتر فرمالین و ۲ لیتر آب و بخار کردن آن توسط حرارت 

بیشتر بدانیم:

ویژگیهای جرمی ساید

احتیاطات لازم

در هنگام استفاده از روش پرمنگنات ابتدا پرمنگنات در ظرف ریخته و بعد فرمالین به آن اضافه می‌گردد بهتر است ظروف سفالی باشند و تا ۱۰ برابر این حجم از مواد ظرفیت داشته باشند.

حداقل دمای مورد نیاز برای تولید گاز فرمل ۲۵ درجه است.

اگر فاصله گازدهی و جوجه‌ریزی بیش از ۱۰ روز بود باید اینکار تکرار شود.

هوادهی و تهویه قبل از جوجه‌ریزی باید انجام شود اگر روش پرمنگنات استفاده شده حداقل ۳۶ ساعت قبل جوجه‌ریزی و در روش اسپری حداقل ۵ روز قبل جوجه‌ریزی باید تهویه و هوادهی صورت گیرد.

۱۱.روش اسپری، با آب گرم و ترکیباتی مثل آلدکول و یا‌هایپروکس با بالاترین رقت پیشنهادی و اسپری با قطر ذراتی در حد ۱۰ میکرون هم می‌تواند تمام سطوح را پوشانده و تاثیر بسیار مناسبی در ضدعفونی سطوح دارد.

منبع: poultrymanager.ir