عامل کلی باسیلوز

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ باکتری ای‌کولای است که ابتدا به ساکن در قسمت‌های انتهایی روده باریک و روده بزرگ حیوانات و ازجمله انسان، دام و طیور وجود دارد. حال اگر این عامل بیماری مخصوصاً به مقدار زیاد به هر دلیلی وارد قسمت‌های ابتدایی دستگاه گوارش شود، به نحوی بیماری کلی باسیلوز روده‌ای (آنتریت یا ورم روده) ایجاد می‌شود؛ و اگر این باکتری از طریق دیواره روده وارد خون شود و یا از دستگاه تنفس با تنفس کردن بستر و ذرات مدفوع در غبار وارد خون طیور شود به نحوی بدن پرنده مستعد ابتلا به کلی باسیلوز می‌شود.

همچنین این باکتری در قسمت‌های ابتدایی دستگاه تنفس می‌تواند در صورت مساعد شدن شرایط، پرنده را به این بیماری مبتلا بسازد. ازجمله این شرایط مساعد برای ابتلا به کلی باسیلوز، بیماری‌های  "سی آر دی "، برونشیت و MG و MS مثبت بودن طیور و البته کلیه بیماری‌های تنفسی طیور می‌باشد؛ و همچنین شرایط نامساعد سالن از قبیل بدی هوادهی، ناقص بودن تهویه‌ها، کوران، خیسی بیش از حد بستر و وجود گاز آمونیاک و تراکم بالای سالن و.... در ایجاد و تشدید این بیماری دخالت دارند.

بیشتر بدانیم:

کولی باسیلوز یا ای‌کولای (E.COLI)

همچنین درمان ناقص بیماری‌های تنفسی بالا زمینه را برای فعالیت باکتری عامل این بیماری فراهم می‌کند. از مهمترین راه‌های انتقال این بیماری می‌توان به آب و دان آلوده بخصوص به مدفوع طیور در سالن اشاره نمود و پیشگیری نیز با رعایت بهداشت آبخوری‌ها و دان و برطرف کردن شرایط ایجادکننده بیماری است که در بالا گفته شد.

برای درمان نیز برحسب  جواب آزمایش کشت و آنتی بیوگرام و شدت و شرایط بیماری، می‌توان از آنتی‌بیوتیک‌های فوزباک، فلورفنیکل، کلستین، تی اس استفاده نمود. البته درمان زمانی جواب خواهد داد که تمام بیماری‌ها و شرایط ایجادکننده این بیماری نیز مرتفع شوند. چون این بیماری اغلب با بیماری‌های مایکوپلاسمایی همزمان می‌شود، لازم خواهد بود برای درمان کامل بیماری، با نظر دامپزشک، از مخلوط دو یا احیاناً سه آنتی‌بیوتیک استفاده نمود .